Senaste nytt

Värmekamera på resa!

RickardG

Medlem
Vi är väl lite OT för BusinessClass, men what the heck..

Har du länkar? Jag vill vara säker på att jag tittar på rätt modeller och inte beställer något gammalt skräp.

Den FLIR One jag hittade såg ut att ha väldigt låg upplösning jmf med Seeks modell.

Jaha, lite googlande av jämförelser talar sitt tydliga språk - det är en FLIR One man vill ha.
Ja Flirs tidigare modeller var anpassade efter en specifik telefon. Bytte man telefon var man tvungen att köpa ny kamera. Deras nya modell har samma upplägg som Seek så den är nog ett bra alternativ. Ska man ha den för något specifikt som för jakt, felsökning vid elektronikarbeten eller något som kräver att man ser skillnad vid höga temperaturer kan man nog fundera på Seek istället. Min modell har ett par år på nacken nu och det är väl som att köra en 30 år gammal bil.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag är inte pryltokig annars men det här bara måste jag ha! Riskerar iofs sänka min egen produktivitet katastrofalt, tror jag skulle springa runt och fotografera allt jag ser :rolleyes:
 

SNIFF

Medlem
Arbetade med en värmekamra en gång från en kund.
Frågade om jag fick låna hem den då jag tyckte det var kallt på golvet och hyresvärden vägrade spela boll. Var inte så mycket diskussion efter att jag visade bilderna tagna med lite bättre utrustning än en termometer tejpad mot golvet. ^_^
 

agehall

Medlem
Ja Flirs tidigare modeller var anpassade efter en specifik telefon. Bytte man telefon var man tvungen att köpa ny kamera. Deras nya modell har samma upplägg som Seek så den är nog ett bra alternativ. Ska man ha den för något specifikt som för jakt, felsökning vid elektronikarbeten eller något som kräver att man ser skillnad vid höga temperaturer kan man nog fundera på Seek istället. Min modell har ett par år på nacken nu och det är väl som att köra en 30 år gammal bil.

Jag hittade en jämförelse från förra året på EEVBlog. Där var det helt uppenbart att det är FLIR One man ska ha. Den gör ju en viss overlay från en vanlig kamera i bilden vilket gör att bilderna blir otroligt mycket enklare att tyda.

Vart ska jag skicka räkningen på kameran? Jag har även en lista på lite andra prylar som du bad om men vi kan ta det via PM... :)
 
Jag hittade en jämförelse från förra året på EEVBlog. Där var det helt uppenbart att det är FLIR One man ska ha. Den gör ju en viss overlay från en vanlig kamera i bilden vilket gör att bilderna blir otroligt mycket enklare att tyda.

Vart ska jag skicka räkningen på kameran? Jag har även en lista på lite andra prylar som du bad om men vi kan ta det via PM... :)

Säg till om du vill ha en utbildning som certifierad termograför så kan jag fixa ett bra pris åt dig... Men då lär du inte nöja dig med Flir One ;)

Roligt att det var så stort intresse för detta område, inte bara jag som tycker det är kul att dokumentera ytterväggar, fönster, golvvärme, fru, barn m.m. utöver allt jobbrelaterat.
 

agehall

Medlem
Säg till om du vill ha en utbildning som certifierad termograför så kan jag fixa ett bra pris åt dig...

Men för i h-vete! Kom inte och locka med mer roliga saker nu! :)

Men då lär du inte nöja dig med Flir One ;)
Kan tro det. Den lär dock duga bra för lite hemmabruk. Det är ju som vanligt - så länge man inte vet hur bra det kan bli är man nöjd, men testar man riktiga prylar en gång så lär man ju bara fnysa åt dessa "leksaker" efteråt.
 

agehall

Medlem
Kom hem från Mexico idag och hämtade ut min FLIR One på lokala uthämtningsstället - VARFÖR HAR JAG INTE SKAFFAT EN TIDIGARE!!!?!?

Det här är ju världens coolaste pryl! Den kommer givetvis att hänga med till SFO i helgen så får vi se om jag får några roliga bilder.
 

RickardG

Medlem
Kom hem från Mexico idag och hämtade ut min FLIR One på lokala uthämtningsstället - VARFÖR HAR JAG INTE SKAFFAT EN TIDIGARE!!!?!?

Det här är ju världens coolaste pryl! Den kommer givetvis att hänga med till SFO i helgen så får vi se om jag får några roliga bilder.
Ja man blir rätt beroende! Det är lite coolt att se gamla vanligs saker med nya ögon.
 
Toppen