Senaste nytt

Världens största flygplats byggs i Beijing

maswan

Medlem
Nej det är inte unikt, vi har det ju på våra ramavtalsflygplatser samt på Visby. Men det är ju väldigt lite trafik på de svenska flygplatserna jämfört med en flygplats som verkar bli störst i värden när det gäller antal banor.

Vad jag vet finns det överhuvudtaget ingen internationell flygplats i USA som har blandad civil/ militär trafik.

Stewart, NY och Lincoln, NE är två som jag kan nämna på rak arm, går nog att hitta mer om man letar på internet istället för bara i mitt minne.
 
Nej det är inte unikt, vi har det ju på våra ramavtalsflygplatser samt på Visby. Men det är ju väldigt lite trafik på de svenska flygplatserna jämfört med en flygplats som verkar bli störst i värden när det gäller antal banor.

Vad jag vet finns det överhuvudtaget ingen internationell flygplats i USA som har blandad civil/ militär trafik.

Om jag skulle göra ett Safety case på Beijings nya flygplats är jag övertygad om att risknivån blir högre genom att det blandas civil och militär trafik. Därmed inte sagt att det skulle bli farligare, det beror ju på hur man hanterar riskerna.

Fast det är ju inget i säkerhetsfallet so mgör det mer eller mindre säkert att ha mixad trafik på en flygplats eller på två flygplatser med litet avstånd, vilket väl antagligen är alternativet. Trafiken mixar ändå i luftrummet och jag skulle tro att det är där den största risken ligger.

Detta har vi ju för övrigt även i Sverige, Uppsala ligger under Stockholms terminalområde och Malmen ligger under Östgöta terminalområde. Såtenäs ligger också i norra kanten av Göteborgs terminalområde.
 
Verkar som att de första schemalagda flighterna gick igår med China Southern.

Tänkte boka en award resa för att få testa den nya flygplatsen. Men hittar väldigt lite info om vilka bolag som flyger samt när. SAS support var ju inte mycket till hjälp heller...

Sett en del sidor som säger att den öppnar ordentligt 30 september. Läggs all trafik om då?

Någon som vet var jag kan hitta mer info?
 

mha321

Medlem
Såg dessa, men det känns ju inte som speciellt många bolag för världens största flygplats. Får man anta att resterande ansluter löpande sen då kanske?
Säkerligen.

Läste någonstans att den i första hand kommer vara super-hub för skyteam. Och framförallt att Air China till största delen stannar på gamla flygplatsen vilken därmed blir det logiska navet för star Alliance.
 
Toppen