Senaste nytt

Världens mest älskade flygplats

JonW

Medlem
Kom därifrån i måndags efter min 17:e resa dit.
Förutom det jag tidigare nämnt i tråden vill jag förtydliga att varje gate är en rätt charmig lounge, med fri snack bar för alla, inkl fria juicer och ice tea. Den där gelén tror jag mig inte ha stött på, det brukar vara sandwichsnittar, wienerbröd, pajer och sånt.
WC kapaciteten är fullt tillräcklig, men man får ibland gå en liten bit.

En rätt bra service är att man själv kan välja om man vill klarera immigration (och tull på inresan, om man nu inte flyger AY..) på Samui eller Bangkok. Man har helt enkelt en inrikesgate och en utrikesgate för samma flyg, både för resor till och från Bangkok. Vid ankomst skiljer man passagerarna åt med stickers på bröstet.
Vet inte om detta är vanligt förekommande på denna typ av inrikesflygplatser, jag tror iaf inte att jag stött på det annorstädes.

Securityn känns som du skriver inte 100 %-ig, men å andra sidan är tullkontrollen 0 %-ig...

Immigration verkar drivas av Mr Bean eller Basil Fawlty.
I fjol bötfällde den lokala chefen mig först för futtiga 2 dagars overstay.
Varpå han begärde dricks för sin goda service, vilket jag mycket vänligt avböjde!!
I måndags hade jag 10 dagars overstay, tänkte att det är väl bara att betala.
Damen i disken skrek dock "Ooh, you got one day overstay!", varpå hon skickade mig till en kollega för att bötfälla mig för denna synd.
Jag förstår efter en stund att dam nummer ett läst fel på år i mitt pass. I fjol tog jag ut en visa extension som löpte ut 22/1 2011, och nu var det ju den 23/1 2012...
Läsfelet skulle ju bespara mig 4500 baht så jag håller masken, men antar att dam två kommer att upptäcka misstaget.
Mitt under pappersexcersien kommer dock den drickstigggande chefen förbi och känner igen mig ifrån ifjol.
Märkligt nog verkar han trots min drickssnålhet glad att se mig igen, önskar mig välkommen tillbaka, och tar i hand (vilket är extremt ovanligt för en thailändare.) Sen ska han t o m krama om mig! (Kramar är i den thailändska kulturen inte bara extremt ovanligt, det anses vara en rent sexuell handling!)
Dam nr 2 kacklar nånting, men ber mig sen bara skriva under på 4 ställen och nöjer sig med de 500 baht man först avkrävt mig.
(Skulle vara intressant att veta om även hon tog fel på år, eller om min uppenbart nära relation till hennes chef gav mig vissa förmåner...)

Hur som helst tog chefen därefter ett hjärtligt farväl av mig med försäkringar om att jag alltid var välkommen tillbaka till hans kungliga myndighet.
Denna gång märkligt nog helt utan antydningar om att lite dricks vore på sin plats. (Vilket jag ju denna gång mer än gärna betalat!) :rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert

Nu har jag löst 2,5 år gammal gåta på BusinessClass.se. :D
Den omtalande toans location är:
  1. På Singapore Changi Terminal 1
    Singapore, 12.jpg
  2. Efter immigration, gå rakt mot fönstret
    Singapore, 11.jpg
  3. Till höger kan du hitta en toalett framför taxfree butiken
    Singapore, 10.jpg

Singapore, 09.jpg
Singapore, 06.jpg
 
Toppen