Senaste nytt

Världens 15 minst besökta turistländer

Dr. Miles

Expert
Förvisso inte länder men Irian Jaya(Indonesiska halvan av Nya Guinea) och Kalimantan((Indonesiska halvan av Borneo) är fortfarande udda och exotiska resmål, bortglömda kannibalstammar upptäcks ju fortfarande.

Om man jobbar i olje-&gasindustri, så är det gott om tillfälle att besöka Kalimantan. ;)

Trivial info:
Banjarmasin på Kalimantan är systerstad med Stockholm.
 

lnixon

Medlem
Pitcairnöarna. Grymt skumt ställe. Isolerat och avlägset.

Eller varför inte Tristan da Cunha, den mest avlägsna bebodda ögruppen i världen? 264 invånare, som mestadels stammar från de ursprungliga 15 kolonisatörerna (det förekommer bara åtta efternamn på ön), och de har diverse hälsoproblem på grund av, ah, låg genetisk varians.

Eller Saint-Pierre-et-Miquelon, två små öar utanför Newfoundland som är franskt territorium, men med visst självstyre. Nån som visste att det fortfarande finns en fransk koloni i Nordamerika? De har till och med ett eget flygbolag, Air Saint-Pierre (PJ).
 

Fredrik

Medlem
Vet inte om det är så udda, men de gamla forna ryssstaterna och ryssland i sig har alltid lockat av nån anledning
Satt och kollade på flyg till Odessa bara häromdan, känns som ett bra vår o sommardestination

Före detta Sovjet är intressanta resmål. Jag har ännu inte varit i St Petersburg men det är en brist som måste rättas till. Ukraina är annars aktuellt med tanke på fotbolls-EM nästa år. Vem mer än jag har varit i Tjernobyl?
 

Lonelyflyer

Medlem
Före detta Sovjet är intressanta resmål. Jag har ännu inte varit i St Petersburg men det är en brist som måste rättas till. Ukraina är annars aktuellt med tanke på fotbolls-EM nästa år. Vem mer än jag har varit i Tjernobyl?

Mm St.Petersburg verkar vara mäktigt, tyckte jag såg att man kan ta båt nu med fritt visum i 24-timmar i just gamla Leningrad
 
Ja, turistland och turistland... Alla länder som tar emot turister, erbjuder något form av turistvisum (om visum behövs) och kan visa statistik på att ha mottagit utlänningar som kommit till landet för turism måste väl i någon bemärkelse räknas som turistländer.
Vissa länder i listan som jag har haft tillfälle att besöka har bilaterala avtal om visumfri transit, besök upp till 30 dagar eller inget visum alls. En annan grej att folk med viss typ av pass eller visa i sitt pass behöver inga extravisum heller. När man inte behöver visum så har man ingen koll över hur många som besökt landet. Vissa länder har infört expressvisumprocess för EU medborgare, vilket i praktiken betyder att man får bara en stamp i passen vid inresa. It's a jungle out there ;)

Vet inte om det är så udda, men de gamla forna ryssstaterna och ryssland i sig har alltid lockat av nån anledning
Satt och kollade på flyg till Odessa bara häromdan, känns som ett bra vår o sommardestination
Ukraina är ett bra land, Odessa däremot är ett fenomen i sig, men så är det alla städer runtom Svarta havet. Men jag skulle inte kalla CIS länder till ryssstat, det är bara Ryssland som är och var det. I Estland t.ex. tiden under Sovietstyret räknas som okkupation och i Georgien vill man inte ens bli kallad ryss.

Bland länder i listan har t.ex. Tajikistan mycket större besökarantal, det är tusentals ryssar som kommer dit på sommaren, det är billigt, alla pratar ryska och naturen är orörd. Delvis pga avsaknaden av tung industri och dålig infrastruktur. Samma gäller för Kirgyzstan(det är oroligt där) och Turkmenistan(de har mycket gas!).
Runt svarta havet är det Abhazien och Georgien som rekomenderas, Moldova är också bra, vinsmakarna skulle älska alla dessa tre länder. Kolla systemet, tror de börjat sälja georgiska viner nu. Pris/kvalite vad gäller moldaviska viner är extremt bra, jag röstar för att detta land ska inte exponeras och exploateras som andra vinländer i väst.
Jag vet att från *A Turkish Airlines flyger till några av dessa länder med regulära flyg, LH flyger till Uzbekistan, från OW är det S7 som är representant, från Skyteam är det kanske bara SU men inte till alla. Mao finns möjlighet att flyga dit för bonuspöäng om man så vill.

Falklands och Galapagos kan vara intressant. När jag var små så hoppades jag på att amerikanarna håller kvar och moderniserar kärnkraftverket på Antarktis och skulle låta civila flygplan landa där. Mao ord att besöka Antarktis och Sydpolen är något av oupnåelig dröm. För allt annat finns MasterCard :D
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Vem mer än jag har varit i Tjernobyl?
Inte varit där men skulle vara intressant att besöka. Spökstaden Pripyat måste vara en plats man inte glömmer i första taget om man varit där.

Ukraina är ett bra land, Odessa däremot är ett fenomen i sig, men så är det alla städer runtom Svarta havet.
Svarta havet är ju Ryssland/CIS motsvarighet till vårt Medelhavet. Någon som varit ute på Krimhalvön? Simferopol och Sevastopol tycker jag ser väldigt trevliga ut.
 
Toppen