Senaste nytt

Värdering av SAS plus kontra SAS go

HCas

Medlem
Jag tycker SAS Plus är en rätt bra produkt på longhaul faktiskt, framförallt på nattflygningar. De gånger jag har åkt har det varit betydligt mer luftigt i Plus-avdelningen vilket gör det mer bekvämt, och man kan ta in tillräckligt med fika för att kunna somna gott :) Det är ju självklart ingen lyx men helt klart premium economy i sin rätta bemärkelse. Däremot tveksamt om jag skulle betala cash för det, men man har väl oftast rätt goda chanser med Plusgrade (lite beroende på destination, veckodag och årstid förstås).
 

Patrik

Medlem
Allt är relativt, men +5000 per biljett till New York skulle jag säga inte är värt det,
det är trots allt en kort flygning. 3 rätters är ekonomimat med en minimal sallad (förrätt) och kaka (efterrätt). Värdet med plus är stolen som är bra och lite mer baspoäng om man behöver det.

Det är plus saver biljetterna man behöver hålla koll på och testa plusgrade. Som referens betalade jag +2000 per biljett för familjen till Miami, det var det absolut värt för mig och igår bokade jag plus ut, business hem till Los Angeles för 15000 per biljett, det var det absolut värt för mig och sätter kanske dina 9000 per biljett i ett annat perspektiv.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Slipsknut

Medlem
Allt är relativt, men +5000 per biljett till New York skulle jag säga inte är värt det,
det är trots allt en kort flygning. 3 rätters är ekonomimat med en minimal sallad (förrätt) och kaka (efterrätt). Värdet med plus är stolen som är bra och lite mer baspoäng om man behöver det.

Det är plus saver biljetterna man behöver hålla koll på och testa plusgrade. Som referens betalade jag +2000 per biljett för familjen till Miami, det var det absolut värt för mig och igår bokade jag plus ut, business hem till Los Angeles för 15000 per biljett, det var det absolut värt för mig och sätter kanske dina 9000 per biljett i ett annat perspektiv.

Sant! Går ganska fort.
När jag åkte till Australien var jag tacksam för bra säten. 22 timmar i luften.

Kollade nu på SAS för enkel biljett och välja olika klasser. Kollar 23 april.

ToR go = 5322:- (blir dyrare för varje dag. Drygt 4000 för 2 dagar sen)
Enkel go= 10.880:-

Lite för oskön skillnad.

Men ska nog satsa på bud uppåt
 

Jonas C

Medlem
SAS Plus på long haul tycker jag inte är speciellt mycket att hurra för, dock är man förstås tacksam för de gånger man har fått resa i Plus (op-ups eller arbetsgivare). Privat skulle jag inte lägga pengar eller poäng, med undantag för Friends&Family priserna. Rent komfortmässigt klarar man sig bra i SAS GO vid en nödutgångsrad, och maten är bara marginellt bättre. SAS Plus inom Europa anser jag däremot vara en riktigt bra produkt, i synnerhet om man jämför med Lufthansas Business Class på flygningar under 2 timmar.
 

Canadien

Medlem
Sant! Går ganska fort.
När jag åkte till Australien var jag tacksam för bra säten. 22 timmar i luften.

Kollade nu på SAS för enkel biljett och välja olika klasser. Kollar 23 april.

ToR go = 5322:- (blir dyrare för varje dag. Drygt 4000 för 2 dagar sen)
Enkel go= 10.880:-

Lite för oskön skillnad.

Men ska nog satsa på bud uppåt

Du behöver inte boka två enkla för att mixa klasser på en t o r. Sök t o r och välj sedan eko på utresan och plus hem. Se till att vara borta en lördagsnatt annars blir det apdyrt med SAS. Kan du inte vara borta lördagnatt så rekommenderar jag Lufthansa eller British Airways Premium eko.
 

Patrik

Medlem
Kollade nu på SAS för enkel biljett och välja olika klasser. Kollar 23 april.

ToR go = 5322:- (blir dyrare för varje dag. Drygt 4000 för 2 dagar sen)
Enkel go= 10.880:-

Använd ITA matrix och sök med lågpriskalender för att hitta dagar/tider/rutter med lägst pris i önskad klass. Finns bra guides om du googlar lite och som påpekat, du ska förstås fortfarande köpa t.o.r. biljett. Enkelresor kommer alltid vara dyra.
 

Voyageur

Medlem
Vi pratar ju om högst subjektiva upplevelser och behov. Inget kan egentligen förklara för den andre hur dennes upplevelse kommer att vara. Det enda man kan förvänta sig är hårdvaran, catering samt det andra som ingår i priset,allt annat är en subjektiv upplevelse.

Personligen tycker jag att premium economy (eller för den delen Plus) är vad economy borde vara på varje bolag. Och för rätt pris är det en fantastisk produkt. Så för 6-8k på longhaul köper jag gärna den. Men när priset börjar bli 1-1.5ggr mer än den vanliga eco produkten, ja då blir den för mig svårsåld. Vi pratar i grund och botten om en smärre större stol samt större benutrymme. Möjligtvis aningen bättre catering tex riktiga glas, porslin eller bestick och 1-3" större skärm. För mig rättfärdigar inte det ett så stort pris hopp. Produkten är fortfarande ekonomi, du sitter fortfarande i en lutad stol och ska försöka sova. Och det Är ingen lyx eller bortskämdhet att tala om. Det är bara vad ekonomi borde vara 2018
 

Vojago

Medlem
Flög SK1407 ARN-CPH och det var verkligen ingen större skillnad. Fullsatt plan, ingen Seatblock trots plusbiljett. Fick i och för sig kalkonrullen (Polarrullen) och poängen förstås ;).
 
Toppen