Man måste börja med att särskilja SAS Plus på longhaul, såsom exempelvis New York och SAS Plus inom Europa. Det är två väsensskilda upplevelser. SAS Plus inom Europa erbjuder samma stol som i ekonomi men man får sitta långt fram i planet och får lite mat och dricka. SAS Plus på longhaul är placerad framför ekonomiklass och bakom businessdelen.
Du kan se stolarna här:
Our travel classes: SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus and SAS Business | SAS
5000 kr per person, för både tur och retur, det är inte jättedyrt men jag hade kanske inte direkt kallat det "väldigt värt" så som du själv uttrycker det. Man får mat och dricka och stolarna är lite bredare och bättre i Plus än vad de är i ekonomi. Nu är SAS ekonomiklass inte på något vis en dålig produkt, tvärtom sitter en normal person alldeles utmärkt där. Att flyga till USA på en dagflight går helt okej även i en ekonomistol, för många är det hemfärden, under den tiden som oftast blir svensk nattetid, som är klart jobbigare och då många också prioriterar att sitta bättre.
Så länge ingen av er verkligen behöver en bredare stol både dit och hem, hade jag själv i motsvarande läge funderat på att boka ekonomi både dit och hem men tagit de 10 000 kronorna som man sparar på det och budat på en uppgradering till SAS Business på hemvägen. Då pratar vi en helt annan produkt med säten som kan fällas helt plant och bäddas upp till mer eller mindre en riktig säng. Det finns en tråd för lyckade "Plusgrades" och 5000 kr i bud per person borde ge hyggliga chanser för en lyckad sådan uppgradering.