Senaste nytt

Värdering av SAS plus kontra SAS go

Slipsknut

Medlem
Det kan nog bara du svara på. Det är nog tyvärr så att du behöver läsa på och bilda dig en egen uppfattning utifrån reserapporter och annat.

Tack för svar.
Jag har läst på det som jag hittar i stort sett.
Fast track, lounge och sådan har jag ändå via Amex. Så sånt behövs inte utan enbart komfort ombord jag är nyfiken på.
Ska se om jag hittar något mer att läsa också.
 

Berglund

Medlem
Man måste börja med att särskilja SAS Plus på longhaul, såsom exempelvis New York och SAS Plus inom Europa. Det är två väsensskilda upplevelser, trots att de heter likadant! SAS Plus inom Europa erbjuder samma stol som i ekonomi, man får sitta långt fram i planet och får lite mat och dricka. SAS Plus på longhaul är placerad framför ekonomiklass och bakom businessdelen.

Du kan se stolarna här:
Our travel classes: SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus and SAS Business | SAS

5000 kr per person, för både tur och retur, det är inte jättedyrt men jag hade kanske inte direkt kallat det "väldigt värt" så som du själv uttrycker det. Man får mat och dricka och stolarna är lite bredare och bättre i Plus än vad de är i ekonomi. Nu är SAS ekonomiklass inte på något vis en dålig produkt, tvärtom sitter en normal person alldeles utmärkt där. Att flyga till USA på en dagflight går helt okej även i en ekonomistol, för många är det hemfärden, under den tiden som oftast blir svensk nattetid, som är klart jobbigare och då många också prioriterar att sitta bättre.

Så länge ingen av er verkligen behöver en bredare stol både dit och hem, hade jag själv i motsvarande läge funderat på att boka ekonomi både dit och hem men tagit de 10 000 kronorna som man sparar på det och budat på en uppgradering till SAS Business på hemvägen. Då pratar vi en helt annan produkt med säten som kan fällas helt plant och bäddas upp till mer eller mindre en riktig säng. Det finns en tråd för lyckade "Plusgrades" och 5000 kr i bud per person borde ge hyggliga chanser för en lyckad sådan uppgradering.
 

Slipsknut

Medlem
Man måste börja med att särskilja SAS Plus på longhaul, såsom exempelvis New York och SAS Plus inom Europa. Det är två väsensskilda upplevelser. SAS Plus inom Europa erbjuder samma stol som i ekonomi men man får sitta långt fram i planet och får lite mat och dricka. SAS Plus på longhaul är placerad framför ekonomiklass och bakom businessdelen.

Du kan se stolarna här:
Our travel classes: SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus and SAS Business | SAS

5000 kr per person, för både tur och retur, det är inte jättedyrt men jag hade kanske inte direkt kallat det "väldigt värt" så som du själv uttrycker det. Man får mat och dricka och stolarna är lite bredare och bättre i Plus än vad de är i ekonomi. Nu är SAS ekonomiklass inte på något vis en dålig produkt, tvärtom sitter en normal person alldeles utmärkt där. Att flyga till USA på en dagflight går helt okej även i en ekonomistol, för många är det hemfärden, under den tiden som oftast blir svensk nattetid, som är klart jobbigare och då många också prioriterar att sitta bättre.

Så länge ingen av er verkligen behöver en bredare stol både dit och hem, hade jag själv i motsvarande läge funderat på att boka ekonomi både dit och hem men tagit de 10 000 kronorna som man sparar på det och budat på en uppgradering till SAS Business på hemvägen. Då pratar vi en helt annan produkt med säten som kan fällas helt plant och bäddas upp till mer eller mindre en riktig säng. Det finns en tråd för lyckade "Plusgrades" och 5000 kr i bud per person borde ge hyggliga chanser för en lyckad sådan uppgradering.


Tack för bra svar !
Väldigt intressant där med att buda på SAS Business och det stämmer att hemresan är den jobbiga av dom.
Ditresan där är man spänd och taggad och kanske klarar ekonomiklass fint ändå.
Såg nu att SAS har 2 säten på kanterna även i ekonomi vilket vore att föredra om man fick det.

Har kollat stolarna på youtube, bilder och bloggar och man ser ju en viss skillnad absolut men man frågar sig ändå om det är 10.000 kr skillnad så att säga totalt.

Skulle en majoritet säga JA då är ju saken klar egentligen då detta är rätt forum men att bestämma utifrån bilder är svår.
Jag betalade ungefär samma peng med Singapore Airlines till Australien och deras ekonomi är fantastiskt. Där blir det lätt att man jämför även fast man kanske inte kan.
Men ja, iden där med att ta ekonomi dit och buda på business låter som en mkt spännande ide. Jag ska läsa tråden om "Plusgrades".
Tack för det !
 

Mr.cake

Medlem
Tack för bra svar !
Väldigt intressant där med att buda på SAS Business och det stämmer att hemresan är den jobbiga av dom.
Ditresan där är man spänd och taggad och kanske klarar ekonomiklass fint ändå.
Såg nu att SAS har 2 säten på kanterna även i ekonomi vilket vore att föredra om man fick det.

Har kollat stolarna på youtube, bilder och bloggar och man ser ju en viss skillnad absolut men man frågar sig ändå om det är 10.000 kr skillnad så att säga totalt.

Skulle en majoritet säga JA då är ju saken klar egentligen då detta är rätt forum men att bestämma utifrån bilder är svår.
Jag betalade ungefär samma peng med Singapore Airlines till Australien och deras ekonomi är fantastiskt. Där blir det lätt att man jämför även fast man kanske inte kan.
Men ja, iden där med att ta ekonomi dit och buda på business låter som en mkt spännande ide. Jag ska läsa tråden om "Plusgrades".
Tack för det !

Du kan ju alltid betala för att reservera de platserna du önskar i mån av plats om du inte har status som tillåter kostnadsfri platsreservationer.
Vid plusgrade kan det vara så att ni inte sitter tillsammans om ni är två, men jag har alltid lyckats hitta gemensamma platser så det är väl inget jag lägger allt för stor vikt på.
 

squeezen

Medlem
@Slipsknut
En annan fråga att väga in är om du behöver statuspoäng?

From 1 Dec så sänks intjäning i GO (de billigare klasserna) samt GO light med upp till 96%.

Åker du plus så kommer du få in ett bra gäng med poäng.
Detta kan ju lösas med plusgrade, OM du är lyckosam, vilket det inte finns garantier för.
 

Hachans

Medlem
Skulle definitivt inte betala så mycket extra för plus. Plus är gött, men inte 10 000 extra gött. Då hade jag som någon annan sa reserverat platser i Go istället. Man sitter bra där med och det är hyfsat gott om plats ändå.
 

Silverfux

Medlem
Hahah dessa olika värderingar vi flygnördar har. För att sätta lite perspektiv på det hela så vägrade min syster att betala 150kr mer i skatt för en bonusbiljett i plus mot go (shorthaul) trots att hon fick plus för samma poäng. (Jag bokade med flypremium åt henne) Hon var helt iskall och undrade vad man fick för de 150kr och jag ska var helt ärlig och säga att jag nog inte vann den argumentationen. Mat och dryck var inte intresant (hon äter och dricker i loungen, EBG) Åka fram lockande inget, fasttrack och annat har hon genom status....

Jag måste erkänna att jag kanske inte heller efter att reflekterat lite tycker att plus är värt 150kr......
 

mha321

Medlem
Hahah dessa olika värderingar vi flygnördar har. För att sätta lite perspektiv på det hela så vägrade min syster att betala 150kr mer i skatt för en bonusbiljett i plus mot go (shorthaul) trots att hon fick plus för samma poäng. (Jag bokade med flypremium åt henne) Hon var helt iskall och undrade vad man fick för de 150kr och jag ska var helt ärlig och säga att jag nog inte vann den argumentationen. Mat och dryck var inte intresant (hon äter och dricker i loungen, EBG) Åka fram lockande inget, fasttrack och annat har hon genom status....

Jag måste erkänna att jag kanske inte heller efter att reflekterat lite tycker att plus är värt 150kr......
Sannolikheten för att få tomt mittensäte är ju högre i Plus. Men den är inte garanterad. Om man fick det garanterat vore det utan minsta tvekan värt 150kr. I och med att chansen ökar så är det ju värt något, men exakt var brytpunkten ligger...
 

Slipsknut

Medlem
Hahah dessa olika värderingar vi flygnördar har. För att sätta lite perspektiv på det hela så vägrade min syster att betala 150kr mer i skatt för en bonusbiljett i plus mot go (shorthaul) trots att hon fick plus för samma poäng. (Jag bokade med flypremium åt henne) Hon var helt iskall och undrade vad man fick för de 150kr och jag ska var helt ärlig och säga att jag nog inte vann den argumentationen. Mat och dryck var inte intresant (hon äter och dricker i loungen, EBG) Åka fram lockande inget, fasttrack och annat har hon genom status....

Jag måste erkänna att jag kanske inte heller efter att reflekterat lite tycker att plus är värt 150kr......

Så 5000:- extra per biljett får inte ditt godkännande haha
 
Toppen