Senaste nytt

Värdecheck vid betalning av avgifter på bonusresor?

Homer

Medlem
När man gör revenuebokningar på nätet finns alternativet
LÄGG TILL PRESENTKORT/VOUCHER men inte när man bokar bonusresor

Jag har dock inte haft något problem att använda värdechecken vid tfnbokningar tidigare, gjort 2 bokningar,
denna gång fick jag bestämt NEJ.
"inte tillåtet enligt reglerna"
Vart står det någonstans, har du någon referens? frågade jag.
"Visst, jag skickar en e-post med länk om 5 minuter"

Någon e-post kom aldrig och det enda jag hittar är detta.

Någon som sett annan info?


SAS Voucher | SAS
3. ANVÄNDNING AV EN VÄRDECHECK
  • Du kan använda koden på din värdecheck 48 timmar efter dess utfärdande till att köpa resor och tilläggstjänster via SAS webbplats eller via kundtjänsten i en valuta som motsvarar valutan på värdecheck.
  • Ditt värdecheckssaldo kan aldrig bytas mot pengar av SAS.
  • Om du har betalat för en resa med en värdecheck och avbokar resan eller om resan ställs in kommer beloppet att återbetalas till värdechecken i enlighet med prisreglerna för den inköpta biljetten.
  • Värdechecken är inte bunden till en särskild person. SAS ansvarar dock inte för värdechecks giltighet om värdechecken avyttras, säljs eller ges bort till någon annan. Om du funderar på att köpa en använd värdecheck med kvarvarande saldo, kontrollera giltighetstid och saldo innan du gör ett sådant köp.
 
Last edited:

eddo

Medlem
Så vitt jag vet ska det väl gå, har dock inte testat själv. Inte hört/sett något annat om att det inte skulle gå. HUACA?
 

Sir Lemon

Medlem
När man gör revenuebokningar på nätet finns alternativet
LÄGG TILL PRESENTKORT/VOUCHER men inte när man bokar bonusresor

Jag har dock inte haft något problem att använda värdechecken vid tfnbokningar tidigare, gjort 2 bokningar,
denna gång fick jag bestämt NEJ.
"inte tillåtet enligt reglerna"
Vart står det någonstans, har du någon referens? frågade jag.
"Visst, jag skickar en e-post med länk om 5 minuter"

Någon e-post kom aldrig och det enda jag hittar är detta.

Någon som sett annan info?


SAS Voucher | SAS
3. ANVÄNDNING AV EN VÄRDECHECK
  • Du kan använda koden på din värdecheck 48 timmar efter dess utfärdande till att köpa resor och tilläggstjänster via SAS webbplats eller via kundtjänsten i en valuta som motsvarar valutan på värdecheck.
  • Ditt värdecheckssaldo kan aldrig bytas mot pengar av SAS.
  • Om du har betalat för en resa med en värdecheck och avbokar resan eller om resan ställs in kommer beloppet att återbetalas till värdechecken i enlighet med prisreglerna för den inköpta biljetten.
  • Värdechecken är inte bunden till en särskild person. SAS ansvarar dock inte för värdechecks giltighet om värdechecken avyttras, säljs eller ges bort till någon annan. Om du funderar på att köpa en använd värdecheck med kvarvarande saldo, kontrollera giltighetstid och saldo innan du gör ett sådant köp.
Riktigt udda! Är det typ skatten du vill betala med voucher och de vill inte använda sitt eget kapital att betala skatter med ?
 

Homer

Medlem
On man bokar awards online finns inte möjligheten att använda voucher för att betala skatter och avgifter.


Poängbiljett
Bonus.jpg





Kontantbiljett
Revenue.jpg
 

Berglund

Medlem
Det är såhär därför att 1 kr inte är 1 kr.

Det är skillnad på 1 kr som SAS ska betala i olika flygskatter på en poängbokning och 1 kr i flygbiljettsvärde där SAS säljer biljetten med viss marginal.

Vi hittar på, för argumentets sak på, att en flygbiljett säljs av SAS med 50% marginal.

Om man då ska betala 1000 kr i flygskatter på en poängbiljett så är det 1000 fysiska kronor, riktiga pengar, som ska betalas ut från SAS bankkonto. Om en värdecheck på 1000 kr används till detta, har SAS inte gjort någon ”vinst” genom att ge ut en voucher utan endast fått behålla kapitalet längre tid.

Om man istället ska köpa en vanlig flygbiljett och betala med en värdecheck på 1000 kr så finns det, i vårt exempel, 50% marginal inbyggt vilket gör att inte bara har SAS fått behålla kapitalet längre - de ”tjänar” också halva beloppet som blir en bokföringsteknikalitet och inte reda pengar som lämnar bankkontot.

Därför är det skillnad, ur SAS synvinkel, på 1 kr och 1 kr till staten. Eftersom de helt styr värdecheckens regler för användning kan de därför glatt ge ut den - väl medvetna om att den bara kan inlösas för hos SAS försålda varor och tjänster. De vet att en viss procent kommer tillbaka som marginal och behöver därmed inte utbetalas i reda pengar.
 
Toppen