Senaste nytt

Vägledning award bokning/avbokning +/- poäng

molntankar

Medlem
Jag behöver lite vägledning.

Jag har sedan något halvår tillbaka en bokad award ARN - EWR t/r i C i sommar.

Resan är bokad för 100k p + 241-voucher.

Det är för mig och en vän.

Min vän vet inte om han kan följa med, men eftersom att jag sökt semester för den här resan tänker jag flyga oavsett.

Men ... Om jag inte får med mig min vän har jag ingen lust att stanna i New York, utan tänkte i så fall flyga till Vancouver och hälsa på andra vänner där.

Min fundering går som följande:

Kan jag idag boka en award i ekonomi EWR - YVR t/r för 50k p. Om jag inte får med mig min vän så avbokar jag honom från resan och får tillbaka 50k p (+/-0), skulle det vara så att jag får med mig min vän avbokar jag istället resan till YVR (+/-0).

Tänker jag rätt eller har jag missat något vitalt?
 

fcx

Medlem
Du tänker helt rätt, men det finns två saker att tänka ett varv kring.

Om du avbokar den ena ARN-EWR så är det (i teorin) möjligt att lägga på EWR-YVR på samma bokning och få en genomgående ARN-EWR-YVR. Det blir mycket biligare i poäng än två separata bokningar, men det kräver att det finns awards tillgängliga när du bokar om biljetten.

Om du står kvar med två separata bokningar ARN-EWR och EWR-YVR så är de just separata. Det gör att du behöver ha gott om marginal i EWR i bägge riktningarna för att ta höjd för förseningar och inställda avgångar.
 

molntankar

Medlem
Du tänker helt rätt, men det finns två saker att tänka ett varv kring.

Tack så mycket för svar!

Till att börja med vill jag själv notera att jag gjorde någon tankevurpa någonstans, det är 25k p för EWR - YVR i ekonomi (inte 50k p; det gäller C). Men ja, jag bryr mig inte så mycket om det är i ekonomi eller i business, bara jag inte förlorar poäng på det.

Om du avbokar den ena ARN-EWR så är det (i teorin) möjligt att lägga på EWR-YVR på samma bokning och få en genomgående ARN-EWR-YVR. Det blir mycket biligare i poäng än två separata bokningar, men det kräver att det finns awards tillgängliga när du bokar om biljetten.

Bra tanke! Ja, det här med awards är ju lite av ett lotteri; det kan ju finnas platser eller så gör det inte det. Min tanke var att säkra upp en resa till YVR som jag kan ta "om behovet finns", men om jag inte behöver den så är det bara att avboka -- men det fattade du förstås.

Om du står kvar med två separata bokningar ARN-EWR och EWR-YVR så är de just separata. Det gör att du behöver ha gott om marginal i EWR i bägge riktningarna för att ta höjd för förseningar och inställda avgångar.

Hel rätt! Jag tänker att på vägen till YVR så skulle jag nog ändå sova i NYC någon natt eller två, på vägen hem däremot hade jag gärna flugit samma dag -- men en marginal på 6h borde kanske vara ok...

Återigen, tack för bra och snabb input @fcx !
 
Toppen