Senaste nytt

Vägen till Kina

Taggen

Medlem
En fråga:
Nu när Kina gör det så förbenat svårt för svenskar att resa till Kina genom regeln att man måste ta ett direkt flyg mellan ett land och Kina om det finns ett vilket gör att man som svensk i princip bara har Stockholm-Beijing att välja på.
Vilket innebär som det verkar till och med 22 dygn på ett hotell rum.
Varför motverkar inte Sverige dumheterna genom att SAS flyger varannan vecka från Stockholm istället för varje vecka från Köpenhamn till Shanghai?
I Shanghai är det 14 dagar på ett centraliserat karantänshotell och sedan 7 dagar hemma eller på ett annat hotell för sk medicinsk observation.
Det finns massor av svenskar i Shanghai som nu inte får lov att flyga från Köpenhamn till Kina.
Eller fråga Danmark om de kan utfärda Danska pass alt. Dansk address tillfälligt så svenskar kan åka till Shanghai från CPH.
 
En nyfiken fråga. Är det din arbetsgivare som betalar hotell och dom veckorna som du har kämpat dig igenom karantänen eller får du stå för allt själv iom att du åkte hem på semester?

Snart är det över. :)
 

Glenn E

Medlem
En nyfiken fråga. Är det din arbetsgivare som betalar hotell och dom veckorna som du har kämpat dig igenom karantänen eller får du stå för allt själv iom att du åkte hem på semester?

Snart är det över. :)
Det är är ju Kina. Eftersom karantän hotell inte ingår i kontraktet ersätts inte det. Samma med PCR testerna. Jag har ju fyra enkel resor per år i kontraktet och föreslog att jag kunde byta ut 2 av dem för att täcka övriga kostnader men det gick inte. Hade jag kunnat göra karantän i Shanghai däremot skulle man kunna räkna det som boendekostnader och då hade det varit täckt. Gissar på att jag vill ha lite förändringar i kontraktet nästa år.
 

danielhog

Medlem
Det är är ju Kina. Eftersom karantän hotell inte ingår i kontraktet ersätts inte det. Samma med PCR testerna. Jag har ju fyra enkel resor per år i kontraktet och föreslog att jag kunde byta ut 2 av dem för att täcka övriga kostnader men det gick inte. Hade jag kunnat göra karantän i Shanghai däremot skulle man kunna räkna det som boendekostnader och då hade det varit täckt. Gissar på att jag vill ha lite förändringar i kontraktet nästa år.
Är det ett utländskt eller kinesiskt företag, om det är något du vill delge? Upplevt samma stelbenhet som du beskriver från kinesiska organisationer tidigare, att kontraktet tolkas och inte anpassas riktigt som det passar båda parter ibland.
 
Toppen