Senaste nytt

Utmaning: Hitta 2 bonusplatser i Business från Japan till Arlanda 21/6-24/6

Big Birger

Medlem
Ja, det är osannolikt att Japan öppnar upp för turister redan i juni... Fullt införstådd med det osannolika att det kommer att gå att åka, men om det går har jag fått en liten utmaning.

Jag har 3 bokningar, med 2 personer i varje. Dit med Lufthansa på samma plan via München, och hem med ANA First fördelat på 3 olika flighter.

#1 Hemresa 21/6 via London har ANA First-flighten blivit inställd idag (utan alternativ).
#2 Hemresa 23/6 via London med ANA First har flyttats till 24/6.
#3 Hemresa 24/6 via London med ANA First (ännu inte inställd).

Oväntat positivt att #2 blev flyttade till 24/6. Då är det 4 personer i ANA First på samma plan. Osannolikt bra.

Men jag behöver hjälp att få hem de två personerna i #1 någon gång mellan 21/6 och 24/6.

Jag har många EuroBonus-poäng. Stopp på hemvägen är helt OK eftersom jag också har en extra voucher att använda. Dvs det vore OK med ett stopp +24 timmar någonstans på hemvägen.

Jag har även en bra hög med Miles & More-poäng, men hittar inga vettiga alternativ där heller.

Hittar inget alternativ med Business. Har sökt via många olika flygplatser, dels i Japan och även att flyga hem via USA. Har även testat en del kombinationer med att ha en sträcka med EuroBonus och en annan med Miles&More (trots att det är lite riskabelt om något skulle strula).

Det bästa alternativet som jag har hittat (som kanske också går att boka) är Business från Narita till Bangkok med Thai, och sedan hem direkt i Economy med Thai. Med EuroBonus-poäng.

Behöver hjälp att tänka lite outside-the-box. Kanske har någon en smart idé som jag har missat?
  1. Varifrån vill du börja din resa? Japan (alla tänkbara flygplatser är OK)
  2. Var är din destination? Arlanda
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Enkel
  4. När vill/behöver du resa ut? 21/6 - 24/6
  5. När vill/behöver du komma hem?
  6. Hur länge vill du vara borta?
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  8. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
    • Premium Economy
    • Economy
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Allt inom Star Alliance är ok
  10. Vad är din budget? (per person) Ingen begränsning vad gäller både EuroBonus-poäng eller 2-4-1-voucher, eller Miles & More-poäng heller för den delen. Men undviker revenue-biljett tills vidare.
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Prio 1: Business
    • Prio 2: Komma hem över huvud taget (dvs Economy)
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Stopp är OK om det behövs för att hitta bra Business-alternativ.
 

ZZZebra

Medlem
Har du kollat på Ethiopian (ET)?

De verkar ha tillgänglighet både via NRT-ICN-ADD och vidare men även från BKK-ADD och att ni väljer Thai till BKK och tar ET via Addis Abeba hem.

Exempel på ET hela vägen:
upload_2022-5-11_9-45-3.png

Ring in och kolla och som vanligt kan det ju krävas flera samtal om du får nej av första agenten.

Åsikterna om ET varierar stort. Själv har jag 10+ flygningar med dem (på Afrika bara) och är förhållandevis nöjd med mina flygningar även om det givetvis finns bättre. Men den diskussionen hoppar vi här och nu.
 

Big Birger

Medlem
Tack för tips.

För att späda på eländet ställde ANA in flighten 24/6 nu på morgonen, den flighten som sällskap #2 blev flyttade till igår. Inte oväntat. Så nu behöver jag 6 platser hem från Japan, om de öppnar för turister.

2 platser går att hitta OK alternativ med Ethiopian. 2+2 till går att hitta om man är beredd att resa i ca: 50 timmar.

Vore skönt om Japan kunde meddela hur de kommer att göra med turister. Öppnar de inte innan 12/6 så är hela mitt case bara slöseri med tid.
 
Toppen