Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

Nemo

Medlem
Monzo – The bank of the future
Monzo bank
Snart kan även icke UK boende skaffa detta kort. (I praktiken behöver du en UKadress, men egentligen inte bo där)
"You currently need to be resident in the UK to get a Monzo card. We hope to launch internationally in the future though!"
"We don't charge any fees for using Monzo day-to-day. Payments in the UK, cash withdrawals in the UK and payments abroad are all free, with no added fees. If you're withdrawing cash abroad, you can withdraw up to £200/month for free, after which you'll be charged a 3% fee. You can still make payments in shops, restaurants and online for free though, even when abroad."
 
Curve! Har skaffat ett halv-nyligen. Egentligen inte ett kort i den bemärkelsen, snarare som ett VPN i din befintliga plånka.
Lite beroende på dina spenderingsbelopp och annat så är det ett sätt att använda dina ordinarie kort men att sen slippa betala växlningsavgifterna.

Läs på ---> Curve

Det är gratis, det funkar bra och snart supportar den Amex (om än inledningsvis för UK-kunder).

(Jag har kommit på ett hack där som kan maximera poängen lite men sparar på det till en annan tråd. Nästan förvånad att ingen tagit upp det i detta forum).
 

Mangostan

Medlem
Jag har ett Forex debitkort. Ingen uttagsavgift inom EU. Kreditkortet har omvänt ingen avgift utanför EU. Det förstnämnda är gratis och genererar såklart ingen kredit som syns hos UC. Ett bra komplement.
 

joakgarp

Medlem
Curve! Har skaffat ett halv-nyligen. Egentligen inte ett kort i den bemärkelsen, snarare som ett VPN i din befintliga plånka.
Lite beroende på dina spenderingsbelopp och annat så är det ett sätt att använda dina ordinarie kort men att sen slippa betala växlningsavgifterna.

Läs på ---> Curve

Det är gratis, det funkar bra och snart supportar den Amex (om än inledningsvis för UK-kunder).

(Jag har kommit på ett hack där som kan maximera poängen lite men sparar på det till en annan tråd. Nästan förvånad att ingen tagit upp det i detta forum).

Tack. Har skaffat detta nu men börjar med gratiskortet. Läser om de extra avgifterna under lördagar och söndagar på 0,5-1,5%. Is there a fee to make purchases abroad with Curve? – Curve
 
Last edited:

Homer

Medlem
Ofta går det ju att förhandla bort årsavgiften med sin "vanliga" bank, och deras kort
kan ofta vara hyfsade för små belopp inom EU, t.ex. Swedbank


Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag på bank- och växlingskontor (där uttag med kort är möjligt) kostar 35 kronor.
Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,5%.



Jämför våra bankkort – hitta det som passar dig | Swedbank
 

joakgarp

Medlem
Revolut Premium såg ut att täcka mitt behov bra tills jag läste att det finns inget som heter extrakort. Varje kortinnehavare behövde sitt egna konto/kort.
Så Revolut Premium skulle bli 790kr x 2 för jag och min partner. Hoppas de fixar till detta snabbt innan mars. Gillar allt annars med Revolut.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Om man reser utanför EU så är Forex kreditkort bra, då de varken har avgift för uttag i bankomat eller kortköp. Reser man inom EU och vill ta ut i bankomat så blir det däremot en avgift med Forex. Santander Mitt Kort + tar ju ut bankomatavgift i både EU och utanför EU så Forex är ett bättre val för mig.
 

Gus

Medlem
Nån som vet om det finns något kort utan både uttagsavgift samt valutapåslag? ( Gärna utan årsavgift too )
Det verkar inte finnas något kort som har 0 % på allt längre (när Coop fasas ut)? :oops: Och med allt menar jag valutapåslag, bankomatuttag inom och utanför EU.

Jag har ett Forex debitkort. Ingen uttagsavgift inom EU.
Men dock valutapåslag på allt du köper med kortet alternativt tar ut i bankomat.
 

apknug

Medlem
Det verkar inte finnas något kort som har 0 % på allt längre (när Coop fasas ut)? :oops: Och med allt menar jag valutapåslag, bankomatuttag inom och utanför EU.


Men dock valutapåslag på allt du köper med kortet alternativt tar ut i bankomat.
Forex kreditkort verkar vara ett bra alternativ utanför EU. Det verkar inte som om kontantuttag löper med ränta från första dagen som det gjorde hos Coop? Man behöver således inte hysta in balansen som skall tas ut i förtid?
 
Toppen