Senaste nytt

Utgångsdatum på Eurobonus poäng?

WTP

Medlem
Kickar liv i denna gamla tråden för att inte skapa ny.
Tycker det är svårt att hitta info om när EB poäng förfaller.
Hur fungerar det egentligen? I BAEC avios förfaller efter 3 år on det inte finns ngn aktivitet som genererar avios.
Sen ser jag bas och extra poäng - är det samma som tier points och avios? :confused:
 

Dr. Miles

Expert
Det är 5 år från intjäningstillfället.

Jag tycker att det är väldigt överskådligt på Mina EuroBonus sidor.
Mina sidor - SAS

T ex så här ser det ut.
Screenshot20151021_05.png
 

NotRyan

Medlem
Sen ser jag bas och extra poäng - är det samma som tier points och avios? :confused:

Nej, inte riktigt.... Både baspoäng och extrapoäng kan du använda för att exempelvis boka bonusresor (med något undantag som status-only poäng), medan det bara är baspoäng som räknas för status....
 
  • Gilla
Reactions: WTP

WTP

Medlem
Nej, inte riktigt.... Både baspoäng och extrapoäng kan du använda för att exempelvis boka bonusresor (med något undantag som status-only poäng), medan det bara är baspoäng som räknas för status....

Sorry om jag är ute och cyklar men hur tjänar man baspoäng - bara genom att flyga SAS eller?

EDIT: har hittat svaret.

Baspoäng är de poäng du tjänar när du flyger/reser med SAS och Wideroe och de flesta partnerflygbolag. Baspoäng räknas för kvalificering till en högre medlemsnivå.
 

agehall

Medlem
Nej, inte riktigt.... Både baspoäng och extrapoäng kan du använda för att exempelvis boka bonusresor (med något undantag som status-only poäng), medan det bara är baspoäng som räknas för status....

Nej, det är inte helt korrekt - tänk tex på baspoängen man får från AmEx - de går inte att boka resor med.

Jag har kommit fram till att man ska se på EB-poäng såhär:

Alla poäng som intjänas på olika sätt klassificeras som baspoäng, extrapoäng eller både och. Antalet intjänade baspoäng (obs! intjänade, ej saldo) avgör status man har tjänat ihop medan saldo av extrapoäng är det man kan boka bonusresor.

Med andra ord kan man göra det lätt för sig om man förenklar lite - saldo är extrapoäng och kan användas för att boka resor med. Intjänade baspoäng ger status men har inget med saldo att göra.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

Ikaros

Medlem
Tar mig friheten att kapa denna tråd då frågeställningen är ganska allmän. FRÅGA: kan man använda poäng det datum de går ut? Alltså om utgångsdatum är 30 april kan jag då göra en bokning 30 april eller har de redan förfallit på den dagen och man måste då boka 29 april som senast?
 
Toppen