Senaste nytt

Utan pass i EU

NyfikenGrau

Medlem
Reste du på svenskt eller tyskt nationellt ID-kort? Tyska medborgare kan besöka Turkiet enbart på ID-kort.

Svenskt. Men detta gällde alltså Nordcypern, som har en annan inresepolicy än Turkiet. Det jag fick veta av gränspolisen visade sig stämma och vara officiell policy kollade jag nyss;

Turkish Republic of Northern Cyprus

For the citizens of the European Union:


  • A valid EU passport or national identity card is required

VISA Regulations - Turkish Republic of Northern Cyprus

trots att det står på ett flertal stora ressajter att pass krävs och att detta dessutom stämplas.

Senast vi var i "riktiga" Turkiet (Istanbul 2012) stämplades både mitt svenska och min sambos tyska pass. Märkligt, för jag ser nu att du har rätt angående tyskt ID-kort till Turkiet. Vet du om detta är något som ändrats nyligen? För annars tycker jag tumregeln stämpel = passkrav håller rätt bra...
 

Jonas C

Medlem
Senast vi var i "riktiga" Turkiet (Istanbul 2012) stämplades både mitt svenska och min sambos tyska pass. Märkligt, för jag ser nu att du har rätt angående tyskt ID-kort till Turkiet. Vet du om detta är något som ändrats nyligen? För annars tycker jag tumregeln stämpel = passkrav håller rätt bra...
Har för mig att ändringen trädde i kraft förra året, så ganska nyligen med andra ord. Med tanke på att det svenska passet är attraktivt på svarta marknaden så tror jag nog inte att de vill inkludera Sverige på listan, då man annars i princip hade kunnat åka ner på ID-kortet, sälja passet och resa ut igen obehindrat.
 
Samma här. Eftersom det i praktiken kan användas som körkort så brukar jag bara ha det kortet och lämna körkortet hemma under normala omständigheter.
Aha, står det även samma information som på körkortet, dvs behörighet osv? Annars förstår jag inte riktigt hur det kan användas som körkort?
 

nota bene

Medlem
Aha, står det även samma information som på körkortet, dvs behörighet osv? Annars förstår jag inte riktigt hur det kan användas som körkort?
Inom Sverige kan de alltid enkelt söka på personnummer och få upp behörighet och eventuella indragningar etc.

Åker man utomlands lär man ta med sig körkortet!
 

NyfikenGrau

Medlem
En annan grej i samband med denna ändring; detta måste ju också innebära att det räcker med nationellt ID till exempelvis Frankrikes utomeuropeiska departement - minst. Kanske en hel del andra ställen i kolonialregionen Karibien generellt?
Det skulle vara intressant med en fullständig lista över alla länder/territorier man kan komma in i med nationellt ID. Har letat en hel del men inte hittat något. UD:s egen information är tyvärr rätt ofta bristfällig.
 

nota bene

Medlem
När det gäller just Frankrikes departement finns det nog en god möjlighet. Däremot har ju de Nederländska Antillerna i det flesta fall blivit självstyrande, och där gäller endast Nederländska pass (ej EU-pass) i separat kö. Det är samma med de Brittiska territorierna (BOT).
 
Jag har alltid funderat varför man inte inför relevant information på det redan EU-standardiserade körkortet så slipper man ha dubbelt...

Förmodligen för att körkortet är inte kopplad till medborgarskapet. Jag fick svensk körkort flera år innan medborgarskapet.

I några EU-länder (Tyskland) får olika myndigheter inte dela information om invånare, så det kan vara svårt att kombinera.
 

chazzie

Medlem
Förmodligen för att körkortet är inte kopplad till medborgarskapet. Jag fick svensk körkort flera år innan medborgarskapet.
I några EU-länder (Tyskland) får olika myndigheter inte dela information om invånare, så det kan vara svårt att kombinera.

Så kan det vara, men inget hindrar väl att medborgarskap står på kortet, åtminstone som option, men som kommunalanställd inser jag att mindre byråkrati inte kan vara av godo =}
 
En annan grej i samband med denna ändring; detta måste ju också innebära att det räcker med nationellt ID till exempelvis Frankrikes utomeuropeiska departement - minst. Kanske en hel del andra ställen i kolonialregionen Karibien generellt?
Det skulle vara intressant med en fullständig lista över alla länder/territorier man kan komma in i med nationellt ID. Har letat en hel del men inte hittat något. UD:s egen information är tyvärr rätt ofta bristfällig.

Bara för att ett annat land släpper in dig med nationellt ID-kort betyder inte det att Sverige släpper ut dig dit med nationellt ID. UK hade inga problem med att släppa in mig med svenskt nationellt ID när jag bodde där, men Sverige vägrade att släppa ut mig... Däremot gick det bra när jag flög från andra EU-länder (Tyskland mfl) Så jag är inte säker på att UD är en bra källa där.
 
Toppen