Senaste nytt

Utan god service är inte SAS längre ett självklart val

Status
Stängd för vidare inlägg.

Viking75

Medlem
Nej f..an Jonny pissa inte in dig i ett hörn nu. Du har inte gjort något fel. Sådana här diskussioner kan det bli ibland. Jag har gjort några felsteg i cabin och på forumet också. Ibland får man en gliring men när jag får tänkt till lite så är det ju bara att antingen säga att man tänkte fel alternativt vill stå för sin åsikt och gå vidare..
Men sluta inte här! det förlorar alla på.
I morgon är en ny dag då kör vi för fullt igen.
ha det gott.
 

Johan_G

Medlem
Det finns ju visst en möjlighet att få sitta längre fram, man löser biljett för att sitta där. Har man valt bort det när man köpte biljetten tycker jag inte att man ska förvänta att få sitta där heller.
 

Roger J

Medlem
Det är viktigt att kabinpersonalen har möjlighet att vara flexibla och inte tvingas vara fyrkantiga. Något SAS lärde sig redan med JC vid rodret (läs gärna Riv Pyramiderna - håller än). I det ligger så klart att flytta upp gränsen för främre kabinen om den ändå är helt tom och passagerare trängs längst fram i Economy. Men det är upp till personalen och i det här fallet fanns det möjligen goda skäl (se tidigare inlägg) att låta bli. Men sedan har väl kabinpersonalen ändå misslyckats om berörda passagerare upplever det som otrevligt.
 

Adam

Medlem
När du är i luften kan man flytta sig i sektionerna. Det är som mest känsligt vid takeoff.... Bara slöhet. På min tid i SAS så dök den frågan upp ibland, men de äldre purserna tyckte att de hade betalat för eco och då fick de sitta där. Men finns det plats så är det oerhört dumt att inte låta någon göra det. Men där har vi SAS serviceproblem på pricken... Det räcker inte med en skylt där det står still sparkling på...

Skriv och klaga. Blue1 har B727 som modell och den är inte speciellt känslig för sektioner.
 

Kristofer

Medlem
Mycket tal om "god service". I mina ögon är det verkligen god service om man får flytta framför skynket, men jag kan inte se varför det skulle vara dålig service att inte få det. Har man betalat för Economy kan man inte förvänta sig någonting annat än just Economy.
 

Alx

Medlem
Jag har full förståelse för att de inte låter någon flytta fram. Hur skulle deras premiumprodukt se ut för potentiella premiumresenärer som nu reser i eco och kanske missade att det var en eco passagerare som flyttade fram och därmed ser en premiumprodukt med NOLL service??

Nu när gardinen är borta vill nog SAS visa tydligt vilka skillnader det är mellan de tre olika produkterna. Det är ju ganska lätt att missa dessa på short haul! :)

Personligen upplever jag det som att SAS lägger ganska stor vikt vid att göra alla resenärer påminda om att C och Y passagerarna får annan service ombord när de t.ex. ropar ut vad de kommer att servera i C och Y för att avsluta med klassikern: "och för er som har valt att resa med oss i ekonomi kommer vi strax ut med våra försäljningsvagnar..." Ett enkelt sätt att marknadsföra en premiumprodukt inför nästa resa.

Sen kan jag ju tycka att man liksom Roger J skrev hade kunnat skapa en till ekonomirad genom att flytta fram den lilla eco extra skylten en rad! Men de hade säkert en bra anledning till varför de inte gjorde det. Framför allt kan man aldrig förvänta sig att få sitta någon annanstans än på den plats man tilldelats ombord.
 
På grund av du flög med SAS blev du ju erbjuden för en annan plats utan att ta risk med säkerhet många andra bolag hade svarat kanske bara att "du sitter på din plats och du får inte flytta dig". Som jag förstått av flygande personal på KF så B717 är ju extra känslig på vikt- och balansräkningen så därför det finns nästan alltid 5 radar Economy Extra fast det finns bara två eller tre passagera i Y. Nämligen nästan all frakt och bagage lastas på den främre fraktutrymmen som ligger under raderna 1 - 5.

Jag har själv varit med på SAS avgång och frågat att byta plats i motsvarande situation som du hade, Jonny, och på samma flygstrecka. Jag fick möjligheten att flytta mig lite längre bak och personligen tyckte jag att det var bra service.
 

Nystrom

Medlem
Många gånger är det så att man får sitta lite mer bekvämt (och längre fram) om man löser en biljett i högre serviceklass. Vill man ha mer komfort i ekonomiklass så får man väl ta sig omaket att flytta lite bakåt där det finns gott om plats då allas strävan är att sitta så långt fram som möjligt, helst inne i cockpit! :D
 

gusten

Medlem
Jag kan förstå att man kan bli en smula besviken över att inte flyttas fram, men sånt är faktiskt livet. Har man betalat för Y så har man. Då är en framflyttning en bonus och inget annat. Till detta kommer de många goda resonemang kring vikt/lastfördelning som ges här. SAS har måhända alltid varit fyrkantiga vad gäller upgrades etc men nivån på din ilska Jonny, är inte rättfärdigad tycker jag. Och jag sitter på KF's kärror både i Y och Y+ sisådär 80ggr om året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen