Senaste nytt

Ut på tur mot diamond

ilon

Medlem
Som några av er säkert noterat så har det för de flesta inte blivit så mycket flyga av det senaste dryga året. Och även om allas vårat älsklingsbolag SAS valt att förlänga status vid flera tillfällen (varav undertecknad med bryt 28e feb inkluderats i), så gnager det ändå i en; hur länge till?

Efter att ha flugit rekordmycket under 2019, så blev det fullständig tvärnit 2020, och med kvalificeringsåret till ända kunde det summeras med 1 t&r ARN-RNB.

När det så damp ned en kampanj med 3x status + 1x baspoäng samt 4x legs så började tanken spira.. Hur upprätthåller man EBD på detta?

Inspirerad (inte så lite heller) av @Skogi's galenskaper så satte jag mig ned med excell och började räkna. Pga rådande situation så bestämde jag mig snabbt för att long-haul gick bort, och det fick bli kvalificering inrikes på segment.
Som många vet vid det här laget så krävs det med kampanjen 23st resor för att uppnå diamond.

Beslutsam skrev jag så till verket, beväpnad med SAS lågpriskalender och ett kalkylark började jag räkna på; hur många resor får man in på en dag, och var är det billigast?
Ett beslut jag snabbt tog var att jag inte vill bli strandad, så tyvärr gick Visby bort, och valet föll istället på... GÖTEBORG!
Efter lite sifferexercis så tyckte jag mig ana att det gick att få in 9 leg på en dag, om man utgick från Göteborg.. Vilket jag inte gör :p

Så långt gånget tog jag och lade det hela lite åt sidan, och historien kunde (och borde säkert) ha tagit slut här. Istället så sonderade jag terrängen lite med min fru; "om jag ska flyga lite för att upprätthålla status, är det bättre att jag är borta i ett sträck, eller sprider ut det?". Mottagandet var kanske inte överväldigande positivt, men till slut blev svaret att båda är dåliga, kanske något mindre dåligt att vara borta i ett svep.

Några dagar går, jag funderar, tittar i min kalender och funderar hur det är med min mentala hälsa.
Efter att ha bollat lite frågor med i he namngivet profs på området (som givetvis inte påverkar min inställning!) så bestämmer jag mig så, börjar jag så boka!

Dag 1: 3 t&r
Övernattning ARN
Dag 2: 4 t&r, 1t
Övernattning GOT
Dag 3: 4 t&r, 1t

Så börjar då den olidliga väntan, och ångesten, inför att det hela ska gå av stapeln.

Vis av den kollektiva erfarenheten här på forumet så har jag skrivit ner alla avgångar samt schemalagd flygplanstyp i kalkylarket, och börjar regelbundet kontrollera om något ändrats.
Så en dag sker det, flera av avgångarna ändras från A320 till B737-700! :eek: Då det är långt kvar är det bara att avvakta, men klumpen i magen växer. Efter ytterligare någon vecka börjar det så plinga frenetiskt i telefonen, jag tittar ängsligt vad det är och, mycket riktigt, ombokningar!
15 av mina flighter har ställts in eller ändrat tid, många är nu dessutom planerade med ATR72 :(

Jag sätter mig så åter med kalkylarket, försöker få det hela att gå ihop. Bokar om de avgångar som fortfarande passar, avbokar resten. Skickar in claim till supporten för att bli krediterat för vad som blivit inställt, med förhoppningen att få 4x segment. ICKE!
Bedrövat börjar jag så leta alternativ, bokar så upp dag 1 så mycket det går, bokar om hotell till GOT, samt bokar in plan B och C för den händelse att mer blir inställt.


Veckorna går, och så står jag plötsligt här en lördagsmorgon och steker pannkakor till frukost, och inser; på måndag ska det äntligen påbörjas!

Kanske blir det inte det sus i huvudet som vår käre @Skogi utlovat vid många flighter på samma dag, men det blir iaf åka av!
 

ilon

Medlem
Måndag morgon!
Klockan ringde 05.30, och efter att ha kommit upp och duschat bar det av mot Arlanda.

I normala fall brukar jag ta Arlanda express, men då jag efter ett år av arbete hemifrån inte har något sl-kort, Arlanda express vill ha hutlöst betalt OCH parkeringen vid T4 kostar mindre än tågbiljetter så fick det bli bilen genom ett regnigt Stockholm.
IMG_20210510_064857.jpg


Framme och parkerad i P41 så är promenaden i tunneln till T4 och sen vidare till T5 raskt avverkad.
Jag gjorde ett försök att få ut dagens boarding cards i incheckningsdisken, men det var tvärstopp, jag fick bara ut utgående biljetter, samma sak när jag försökte i kiosken och serivice center / personalen vid loungen. Får bli att lösa det på nätet, men skulle gärna ha boarding pass på papper :/

Fick bli en lätt frukost i loungen i väntan på dagens första flygning, SK 066 till Östersund!
Det blir en mjukstart med A320 :D
IMG_20210510_074655.jpg


En lärdom till nästa gång/person, saxa biljetterna istället för enkeltbiljetter om man vill få ut boarding pass på papper!

PS. Noterade även ett fel i första posten, det blev 9 flighter inställda ursprungligen, inte 15.
 

Skogi

Medlem
Måndag morgon!
Klockan ringde 05.30, och efter att ha kommit upp och duschat bar det av mot Arlanda.

I normala fall brukar jag ta Arlanda express, men då jag efter ett år av arbete hemifrån inte har något sl-kort, Arlanda express vill ha hutlöst betalt OCH parkeringen vid T4 kostar mindre än tågbiljetter så fick det bli bilen genom ett regnigt Stockholm.
Visa bifogad bild 118288

Framme och parkerad i P41 så är promenaden i tunneln till T4 och sen vidare till T5 raskt avverkad.
Jag gjorde ett försök att få ut dagens boarding cards i incheckningsdisken, men det var tvärstopp, jag fick bara ut utgående biljetter, samma sak när jag försökte i kiosken och serivice center / personalen vid loungen. Får bli att lösa det på nätet, men skulle gärna ha boarding pass på papper :/

Fick bli en lätt frukost i loungen i väntan på dagens första flygning, SK 066 till Östersund!
Det blir en mjukstart med A320 :D
Visa bifogad bild 118289

En lärdom till nästa gång/person, saxa biljetterna istället för enkeltbiljetter om man vill få ut boarding pass på papper!

PS. Noterade även ett fel i första posten, det blev 9 flighter inställda ursprungligen, inte 15.
Vilken ljuvlig start på dagen att vakna upp till detta! Älskar!
 

ilon

Medlem
Dags första flight avklarad!
IMG_20210510_092040.jpg


Ingenting märkvärdigt, och det skedde till och med servering ombord. Ganska god beläggning, säkert 70%, och två lediga säten brevid mig på 12A :)

Avstigning skedde 5-6 rader i taget, och rätt så smidigt.

Väl ute ur planet blev det långa benet före in i ankomsthallen, skarp vänster till avgångshallen där jag kostade på mig en minut att få ut ett boarding pass på papper.
Säkerhetskontrollen var tom sånär som på mig och en person till. Gick genom bågen, PIIIP!
Random kontroll, som gick på rekordtid, samtidigt som jag plockade ihop mina saker.

Väl vid gaten så var inte boarding öppen än, så ett snabbt toalettbesök fanns det tid på, och I samma sekund som jag kom ut så öppnade dem boarding.
Jag klev ombord som första passagerare, hälsade glatt på personalen och gick återigen och satte mig på 12A.
IMG_20210510_094426.jpg

Denna gång var det kanske ca 30% beläggning, och självklart en person på 12C! :C

Än så länge ingen reaktion från crew :)
 

ilon

Medlem
Det blev så även en lugn retur.
När de kom med serveringsvagnen bad jag om en vatten, varpå polletten föll ner hos de och jag genast fick fråga "men, satt inte du här på vägen upp också?!" jag nickar och säger att jo, det stämmer bra, varpå en av dem glatt frågar om jag hade något ärende eller bara är ute och finflyger, varpå jag fick krypa till korset och erkänna att jag nog glömt spisen på där hemma!
Vatten fick jag iaf, och antingen så hade de koll på min status, eller så var de för chockerade för att ta betalt :D

Nu tillbaka i loungen på Arlanda för lunch och jobb.
Det bjuds på pumpasoppa och mackor, antingen med ost eller kyckling. Klart godkänt (och inte serverat ur en kub :D :D).
IMG_20210510_112505.jpg
 

ilon

Medlem
Efter jag ätit och jobbat en stund i loungen så passade jag på att printa morgondagens boarding pass från Stockholm med, för säkerhets skull :p

Avgång skulle ske från gate 1, så när jag såg att folk började kliva ombord nedanför så lufsade jag ner till gate, precis i tid för att gå rakt genom spärren då de välkomnade samtidiga fram.
IMG_20210510_133039.jpg


Ute på plattan så noterade jag att det var ett gäng crew som flög dead head, varav en dam med en väldigt stilig och välbekant businessklass.se tag på sin väska!

IMG_20210510_135341.jpg

Värt att notera den något lustiga registreringen!

I samma stund som vi började kliva ombord så började det givetvis ösregna, och många fick sig en rejäl dusch, då ATRen inte är den snabbaste att boarda :D

Då jag inte är supervan vid ATRen, så blev jag lite förvirrad när jag försökte hitta min plats, men konstaterade till slut att jag av någon anledning hamnat på "fel" sida plus-skylten :eek:
IMG_20210510_140032.jpg

Planet var fyllt till kanske 80%, något förvånande.

Dags att flyga tax!
SK 161 ARN-GOT
 
Toppen