ilon
Medlem
Som några av er säkert noterat så har det för de flesta inte blivit så mycket flyga av det senaste dryga året. Och även om allas vårat älsklingsbolag SAS valt att förlänga status vid flera tillfällen (varav undertecknad med bryt 28e feb inkluderats i), så gnager det ändå i en; hur länge till?
Efter att ha flugit rekordmycket under 2019, så blev det fullständig tvärnit 2020, och med kvalificeringsåret till ända kunde det summeras med 1 t&r ARN-RNB.
När det så damp ned en kampanj med 3x status + 1x baspoäng samt 4x legs så började tanken spira.. Hur upprätthåller man EBD på detta?
Inspirerad (inte så lite heller) av @Skogi's galenskaper så satte jag mig ned med excell och började räkna. Pga rådande situation så bestämde jag mig snabbt för att long-haul gick bort, och det fick bli kvalificering inrikes på segment.
Som många vet vid det här laget så krävs det med kampanjen 23st resor för att uppnå diamond.
Beslutsam skrev jag så till verket, beväpnad med SAS lågpriskalender och ett kalkylark började jag räkna på; hur många resor får man in på en dag, och var är det billigast?
Ett beslut jag snabbt tog var att jag inte vill bli strandad, så tyvärr gick Visby bort, och valet föll istället på... GÖTEBORG!
Efter lite sifferexercis så tyckte jag mig ana att det gick att få in 9 leg på en dag, om man utgick från Göteborg.. Vilket jag inte gör
Så långt gånget tog jag och lade det hela lite åt sidan, och historien kunde (och borde säkert) ha tagit slut här. Istället så sonderade jag terrängen lite med min fru; "om jag ska flyga lite för att upprätthålla status, är det bättre att jag är borta i ett sträck, eller sprider ut det?". Mottagandet var kanske inte överväldigande positivt, men till slut blev svaret att båda är dåliga, kanske något mindre dåligt att vara borta i ett svep.
Några dagar går, jag funderar, tittar i min kalender och funderar hur det är med min mentala hälsa.
Efter att ha bollat lite frågor med i he namngivet profs på området (som givetvis inte påverkar min inställning!) så bestämmer jag mig så, börjar jag så boka!
Dag 1: 3 t&r
Övernattning ARN
Dag 2: 4 t&r, 1t
Övernattning GOT
Dag 3: 4 t&r, 1t
Så börjar då den olidliga väntan, och ångesten, inför att det hela ska gå av stapeln.
Vis av den kollektiva erfarenheten här på forumet så har jag skrivit ner alla avgångar samt schemalagd flygplanstyp i kalkylarket, och börjar regelbundet kontrollera om något ändrats.
Så en dag sker det, flera av avgångarna ändras från A320 till B737-700! Då det är långt kvar är det bara att avvakta, men klumpen i magen växer. Efter ytterligare någon vecka börjar det så plinga frenetiskt i telefonen, jag tittar ängsligt vad det är och, mycket riktigt, ombokningar!
15 av mina flighter har ställts in eller ändrat tid, många är nu dessutom planerade med ATR72
Jag sätter mig så åter med kalkylarket, försöker få det hela att gå ihop. Bokar om de avgångar som fortfarande passar, avbokar resten. Skickar in claim till supporten för att bli krediterat för vad som blivit inställt, med förhoppningen att få 4x segment. ICKE!
Bedrövat börjar jag så leta alternativ, bokar så upp dag 1 så mycket det går, bokar om hotell till GOT, samt bokar in plan B och C för den händelse att mer blir inställt.
Veckorna går, och så står jag plötsligt här en lördagsmorgon och steker pannkakor till frukost, och inser; på måndag ska det äntligen påbörjas!
Kanske blir det inte det sus i huvudet som vår käre @Skogi utlovat vid många flighter på samma dag, men det blir iaf åka av!
Efter att ha flugit rekordmycket under 2019, så blev det fullständig tvärnit 2020, och med kvalificeringsåret till ända kunde det summeras med 1 t&r ARN-RNB.
När det så damp ned en kampanj med 3x status + 1x baspoäng samt 4x legs så började tanken spira.. Hur upprätthåller man EBD på detta?
Inspirerad (inte så lite heller) av @Skogi's galenskaper så satte jag mig ned med excell och började räkna. Pga rådande situation så bestämde jag mig snabbt för att long-haul gick bort, och det fick bli kvalificering inrikes på segment.
Som många vet vid det här laget så krävs det med kampanjen 23st resor för att uppnå diamond.
Beslutsam skrev jag så till verket, beväpnad med SAS lågpriskalender och ett kalkylark började jag räkna på; hur många resor får man in på en dag, och var är det billigast?
Ett beslut jag snabbt tog var att jag inte vill bli strandad, så tyvärr gick Visby bort, och valet föll istället på... GÖTEBORG!
Efter lite sifferexercis så tyckte jag mig ana att det gick att få in 9 leg på en dag, om man utgick från Göteborg.. Vilket jag inte gör
Så långt gånget tog jag och lade det hela lite åt sidan, och historien kunde (och borde säkert) ha tagit slut här. Istället så sonderade jag terrängen lite med min fru; "om jag ska flyga lite för att upprätthålla status, är det bättre att jag är borta i ett sträck, eller sprider ut det?". Mottagandet var kanske inte överväldigande positivt, men till slut blev svaret att båda är dåliga, kanske något mindre dåligt att vara borta i ett svep.
Några dagar går, jag funderar, tittar i min kalender och funderar hur det är med min mentala hälsa.
Efter att ha bollat lite frågor med i he namngivet profs på området (som givetvis inte påverkar min inställning!) så bestämmer jag mig så, börjar jag så boka!
Dag 1: 3 t&r
Övernattning ARN
Dag 2: 4 t&r, 1t
Övernattning GOT
Dag 3: 4 t&r, 1t
Så börjar då den olidliga väntan, och ångesten, inför att det hela ska gå av stapeln.
Vis av den kollektiva erfarenheten här på forumet så har jag skrivit ner alla avgångar samt schemalagd flygplanstyp i kalkylarket, och börjar regelbundet kontrollera om något ändrats.
Så en dag sker det, flera av avgångarna ändras från A320 till B737-700! Då det är långt kvar är det bara att avvakta, men klumpen i magen växer. Efter ytterligare någon vecka börjar det så plinga frenetiskt i telefonen, jag tittar ängsligt vad det är och, mycket riktigt, ombokningar!
15 av mina flighter har ställts in eller ändrat tid, många är nu dessutom planerade med ATR72
Jag sätter mig så åter med kalkylarket, försöker få det hela att gå ihop. Bokar om de avgångar som fortfarande passar, avbokar resten. Skickar in claim till supporten för att bli krediterat för vad som blivit inställt, med förhoppningen att få 4x segment. ICKE!
Bedrövat börjar jag så leta alternativ, bokar så upp dag 1 så mycket det går, bokar om hotell till GOT, samt bokar in plan B och C för den händelse att mer blir inställt.
Veckorna går, och så står jag plötsligt här en lördagsmorgon och steker pannkakor till frukost, och inser; på måndag ska det äntligen påbörjas!
Kanske blir det inte det sus i huvudet som vår käre @Skogi utlovat vid många flighter på samma dag, men det blir iaf åka av!