Senaste nytt

Utökad säkerhetskontroll vid boarding av flyg till USA från Stockholm Arlanda

robfro

Medlem
Fast de tar ut blonda och blåögda också (som jag är).
De flesta i tråden verkar nog tro att vissa väljs ut och resterande slumpas. Känns väl egentligen som att man måste ha rätt mycket på fötterna för att faktiskt välja ut någon/några men förvånar mig föga om det förekommer.
 

Crater2

Medlem
De flesta i tråden verkar nog tro att vissa väljs ut och resterande slumpas. Känns väl egentligen som att man måste ha rätt mycket på fötterna för att faktiskt välja ut någon/några men förvånar mig föga om det förekommer.

Jag tror så, det är inte slumpmässigt men samtidigt så är det det.
Man går väl efter vissa kriterier som man kan se ,namn , ovanlig rutt, enkelbiljett, kanske gjort något (mindre) brott i USA, även om man åker ofta dit kan man åka på extra kontroll för knark då antar jag.

Inte så mycket logik alltså, men i deras ögon är det säkert logiskt.
Vissa kanske är slump också för att förvirra ytterliggare?
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Min far har åkt på det två gånger i rad nu trots permanent uppehållstillstånd, lite bökigt då han sitter i rullstol men det är som det är.
 

Kimmen00

Medlem
Har ens pass mindre än 3-6 månader kvar på gilitighetstiden så blir man normalt flaggad och får genomgå extra screening..
 

agehall

Medlem
Har ens pass mindre än 3-6 månader kvar på gilitighetstiden så blir man normalt flaggad och får genomgå extra screening..

Det har jag inte märkt. Har varit i USA ganska många gånger nu med ett pass som strax går ut och jag har inte råkat ut för annat än extrafrågor vid byte BA->AA på LHR, men det är standard i det läget eftersom jag inte fått kontrollfrågorna vid incheckning.
 

robfro

Medlem
Pratar vi om när folk får SSSS på sina boardingpass eller är det någon annan kontroll som har dykt upp på USA-flygen från Stockholm?

Vart står SSSS på boardingpasset? Har en vän som råkade ut för detta ett par dagar sedan och kan fråga honom. Har själv aldrig lagt märke till något sådant.
 

Brandten

Medlem
Vart står SSSS på boardingpasset? Har en vän som råkade ut för detta ett par dagar sedan och kan fråga honom. Har själv aldrig lagt märke till något sådant.
Pratade faktiskt som av en slump med en medpassagerare om denna kod här om veckan och fick berättat att det betyder Secondary Security Screening Selection. Sedan vad just DET betyder låter jag vara osagt men Google vet nog.
 

robfro

Medlem
Pratade faktiskt som av en slump med en medpassagerare om denna kod här om veckan och fick berättat att det betyder Secondary Security Screening Selection. Sedan vad just DET betyder låter jag vara osagt men Google vet nog.
Tack för det. Saxat från Wikipedia (Secondary Security Screening Selection - Wikipedia, the free encyclopedia
står bland annat:

"Neither the TSA nor the airlines publish the criteria that is used when boarding passes are issued to identify passengers who will be given extra screening or be denied boarding.
Some criteria are:
  • Passengers with a one-way reservation.[6]
  • Passengers who pay cash for their tickets.[7]
  • Random selection, according to TSA spokeswoman Amy Von Walter in 2004,[5] and as suggested by the Washington State branch of the ACLU.[2]
The Transportation Security Administration (TSA) has insisted no minors are listed on the No Fly List or the Selectee List, however minors with similar names to those on the lists had faced difficulty in obtaining boarding passes and had been subjected to additional screening.[4]"

Vilket väl följer ungefär det vi sagt här i tråden.
 
Toppen