Senaste nytt

Utökad reseförsäkring

Eftersom jag är bosatt i Spanien sedan en tid tillbaka har jag fått teckna en utökad reseförsäkring som täcker skador, överfall och annat som kan inträffa. Jag har haft försäkringen hos Länsföräkringar men börjar tröttna på deras dåliga kundservice så jag ser mig om efter alternativ.

Att teckna en försäkring direkt i Spanien är dyrt, senast jag kollade skulle de (La Caixa) ha drygt 55 euro i månaden. Så vad finns det för alternativ? Skaffa en annan utökad reseförsäkring hos tex. Skandia, IF, Folksam? Eller är det mer fördelaktigt att skaffa ett kredit/kontokort som har inbyggd reseförsäkring som täcker en utlandssvensk som mig? Någon som är eller har varit i samma situation?

Tips och förslag mottages tacksamt! :)
 

agehall

Medlem
De flesta försäkringar du tecknar i Sverige kommer bara att täcka resor upp till X dagar, så för att de ska fungera behöver du komma hem med jämna mellanrum.
 

Dr. Miles

Expert
De flesta försäkringar du tecknar i Sverige kommer bara att täcka resor upp till X dagar, så för att de ska fungera behöver du komma hem med jämna mellanrum.
Ja, det stämmer.

Men kortförsäkring, som SAS EuroBonus AMEX har, har följande begränsning. Så om du är borta från Sveige över 120 dagar totalt gäller inte kortförsäkringen.
SAS EuroBonus American Express Card® - Försäkringsvillkor skrev:
7. Resans längd: Resor kan vara upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt 120 dagar under en 12-månadersperiod
(se allmän definition av ”Resa”).
 
De flesta försäkringar du tecknar i Sverige kommer bara att täcka resor upp till X dagar, så för att de ska fungera behöver du komma hem med jämna mellanrum.

Nej det stämmer inte, en vanlig reseförsäkring som oftast ingår i hemförsäkringen täcker resor upp till 45 dagar. Stannar man borta i längre perioder än så (upp till två år tror jag) så måste man teckna en utökad reseförsäkring. Det är en sådan reseförsäkring jag haft i 18 månader nu och jag letar efter alternativ.
 

agehall

Medlem
Jag hade iallafall samma klausul i min extra reseförsäkring från länsförsäkringar och jag har inte sett någon försäkring utan en liknande klausul heller.

Det låter ju dock positivt om de har tagit bort det villkoret. Får nog ta och titta igenom villkoren igen när jag kommer hem.
 

Bringman

Medlem
Min erfarenhet är att kortreseförsäkringar oftast enbart är ett komplement till grundreseskyddet du har via hemförsäkringen.
 

palmen

Moderator
Jag har trygghansas försäkring med resplus (man kan skaffa förlängt resskydd med dom), har aldrig haft problem med att få ut ersättning, har visserligen bara hänt 1 gång. 6 dagars försening i Singapore pga vulkanen för 2 år sedan. Behövde inte bevisa något utan de satte in 6 stycken dagsbelopp (800 kronor) på mitt konto direkt.
Nu senast blev jag av med resväskan på vägen hem och den verkar komma till ARN nu ikväll och skickas ut imorgon, får se om det är lika enkelt då att få ut ersättning för försenat bagage.
 

palmen

Moderator
Hittade inte villkoren men chattade med en handläggare som sa att jag hade rätt till ersättning, får mer info imorgon när jag skulle ringa dom
 
Toppen