Senaste nytt

USA slopar tullformulären från 2016

Agö

Medlem
Jag skulle omformulera det. Knappast någon som bryter mot reglerna skulle ange det på blanketten. Syftet med frågorna verkar vara att kunna beslå fångade smugglare med lögn.
Är det inte alltid så med denna typ av dokument? Du skriver på dokumentet under sanningsförsäkran vilket leder till sanktion för det fall du lämnat osanna uppgifter.
 

JonW

Medlem
Är det inte dessa frågor man svarar på när man fyller i ESTA-ansökningen? Måste erkänna att jag inte kommer ihåg det och då var det bara ett år sedan jag fyllde i en senast.
Jodå, både frågan om "Crimes involving moral turpitude" och "Var du en nazist som begick krigsförbrytelser under Andra Världskriget?"
finns med i ESTA:n :mad:
 

Crater2

Medlem
Precis som Fredrik skriver så var det det jag menade egentligen.
De som smugglar eller är terrorister lär knappast kryssa i JA.
Har själv erfarenhet av detta nämligen, annars titta på australian border control :) (tv jag vet).

Vet inte om jag smugglat själv, borde väl inte skriva det på ett öppet forum men en chokladkaka har väl åkt med, vet inte om man ska skriva JA då på formuläret iof.

Jag tycker all denna pappersecercis är meningslös och ESTA också, varför inte skippa alltihop.
Men men amerikanerna vill ha det såhär så då är det så.
Bara gilla läget, det har ju blivit lite lättare faktiskts jämfört med förr tycker iaf jag.
 

lowflyer

Medlem
Jodå, både frågan om "Crimes involving moral turpitude" och "Var du en nazist som begick krigsförbrytelser under Andra Världskriget?"
finns med i ESTA:n :mad:
Jag är hyfsat säker på att ESTA´n är uppdaterad ganska nyligen och en del frågor har ändrats/skrivits om samt att nazistfrågan är helt borta nu! Kikade över axeln på en som fyllde i och jag kände inte alls igen mig..
Föräldrars namn skulle man också fylla i t.ex. och det känner jag absolut inte igen! Eller är jag senil?
Någon som fyllt i en ESTA på sistone som kan bekräfta?
(nu hamnade jag troligen i fel diskussion, sorry..)
 

FF#1

Medlem
Jag är hyfsat säker på att ESTA´n är uppdaterad ganska nyligen och en del frågor har ändrats/skrivits om samt att nazistfrågan är helt borta nu! Kikade över axeln på en som fyllde i och jag kände inte alls igen mig..
Föräldrars namn skulle man också fylla i t.ex. och det känner jag absolut inte igen! Eller är jag senil?
Någon som fyllt i en ESTA på sistone som kan bekräfta?
(nu hamnade jag troligen i fel diskussion, sorry..)

Ja frågan om föräldrars namn har dykt upp de senaste åren.
 

JonW

Medlem
Jag är hyfsat säker på att ESTA´n är uppdaterad ganska nyligen och en del frågor har ändrats/skrivits om samt att nazistfrågan är helt borta nu! Kikade över axeln på en som fyllde i och jag kände inte alls igen mig..
Föräldrars namn skulle man också fylla i t.ex. och det känner jag absolut inte igen! Eller är jag senil?
Någon som fyllt i en ESTA på sistone som kan bekräfta?
(nu hamnade jag troligen i fel diskussion, sorry..)
Min var i oktober o då fanns dessa frågor.
 

lowflyer

Medlem
Min var i oktober o då fanns dessa frågor.
Ok!
Blev lite orolig där ett slag att jag lite omedvetet lurat min vän igenom en "falsk" ESTA för sådana sites finns det ju tydligen har jag förstått.
Det har ändrats! Inte bara lagts till utan även ändrats! "Världsvane Lowflyer" skulle spela duktig och trodde han hade koll, men fick säga "eeehh.." mer än en gång kan jag säga!
Så då är @JonW påstående lite lägre upp således inte sant längre skulle jag vilja påstå.
OM det nu spelar någon roll annat än för ordningens skull. :D
 
Toppen