Senaste nytt

USA slopar tullformulären från 2016

Enligt denna artikel på Yahoo kommer USA slopa tullformulären från slutet av 2016.

Anledningen är att man vill snabba upp processen för att komma in i landet och minska de jättelika köer som tidvis uppstår idag på landets flygplatser.

Formuläret heter 6059b och ser ut som nedan.

6059b.jpg

Diskutera: kommer det snabba upp processen märkbart? (utöver din egen tid att fylla i onödiga formulär)
 

sembl

Medlem
Ja, det kommer att snabba upp processen. Köerna har nu förflyttas från immigration till customs efter införandet av kioskerna. Detta är riktigt bra nyheter för mig som åker dit en gång i månaden.
 

fcx

Medlem
Vad kommer istället? Antar att de inte kommer att gå över till EU-stuket på gränskontroll...

Just formulärdelen tar ju ingen tid alls vid själva gränskontrollen. Kontrollanten kollar ju max två sekunder på formuläret bara för att se att man kryssat i rätt rutor. Om de istället ska fråga varje passagerare detta tar det ju ännu längre tid.
 

agehall

Medlem
Det kan bli jättekö där man ska lämna in formuläret. Har själv varit med om att stå i den kön i över en timme på EWR. Så det är en klar förbättring.
 

AABack2ARN

Medlem
Känns förvisso skönt att bli av med blanketten, men jag skulle nog vilja se vad den alternativa lösningen blir i stället. Har för övrigt inte riktigt sett varför den är så viktig för amerikanarna annat än att man kan hålla personer ansvariga för att de ljugit på blanketten...

Det är riktigt irriterande när man passerat passkontrollen snabbt och sedan hamnar i en kö i tullfiltret, det tror jag tyvärr inte en blanketts varande eller icke varande kommer ändra på. Det känns mest som humöret hos de som står i tullfiltret styr.

Kommer att sakna fråga 12: Har du klappat en ko?

Den där frågan är lite intressant? Hur gör en bonde som vill åka till USA (om hen skall uppfylla kraven om ärlighet)? Har för mig att jag sett skyltar på Heathrow att det krävs att personer som hanterar "farm animals" skall anmäla sig i tullfiltret vid inresa till Storbritannien/Irland. Men gör någon det i verkligheten?
 

rvarttinen

Medlem
Vad kommer istället? Antar att de inte kommer att gå över till EU-stuket på gränskontroll...

Just formulärdelen tar ju ingen tid alls vid själva gränskontrollen. Kontrollanten kollar ju max två sekunder på formuläret bara för att se att man kryssat i rätt rutor. Om de istället ska fråga varje passagerare detta tar det ju ännu längre tid.
... och blanketten fått rätt signatur av tjänstemannen i immigration, annars får man gå tillbaka och snällt be om en korrekt signatur av behörig. Hände mig sist i SFO. Ingick inte riktigt i deras process så jag fick gå åt sidan och få min lapp signerad av en av deras chefer ...

Så, om blanketen försvinner så skulle det väl reducera denna felkälla och i långa loppet kanske snabba upp förfarandet?
... att fylla i den tar inte så lång och det är något jag gör ombord innan ankomst.
 

Claes L

Medlem
På ORD brukar det gå väldigt snabbt men som andra sager så finns det tillfällen där det har tagit galet lång tid...
Så det är bra om den försvinner men som sagt vi får se va det blir istället...
 

gdaily

Medlem
Äh, det där är ju för att alla som var med och gjorde krigsförbrytelser under andra världskriget dött ut nu... vi kan nog vara lugna om att jänkarna hittar på något annat formulär att hantera i stället, de gillar ju sådant.
 
Toppen