Senaste nytt

USA och "VIP" hantering av Imigration/Custom?

palmen

Moderator
Någon som har någon koll på hur det troligen fungerar med s.k. "VIP" service på större amerikanske flygplatser som JFK/EWR/ORD/SFO/LAX?

Alltså att slippa stå i kö för imigration?

Ja jag känner till det "nya" systemet (som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, Automatic Border Control eller något liknande?) där man själv på en terminal anger sina uppgifter och sedan med lite tur (om du har godkänt ESTA sedan tidigare) kan smita förbi kön så att säga. Jag provade det senast på LAX häromdagen, supersmidigt. MEN det verkar bara gälla när man redan har en godkänd ESTA - och min går ut ja vilken dag som helst, så kan man smita förbi köerna.... Till på köpet har jag ingen koll på om EWR, dit SAS flyger direkt, har ens dessa nya automagiska terminaler...
Det fungerar även med nytt ESTA om man haft ESTA tidigare på samma pass (oklart om det fungerar med nytt pass).
På LAX fungerar detta smidigt för SAS ankomst, brukar vara igenom på några minuter.
På EWR är det värre, varit där 2 ggr senaste året och båda gångerna har det varit 0 kö till vanliga båsen och 10-20 minuter kö till maskinerna (som man hänvisas till med returning ESTA). Har man otur på EWR så kommer man in samtidigt som många andra plan och då kan det absolut bli väntan, finns inte alls i närheten lika många maskiner som på LAX.
 
Toppen