Senaste nytt

USA och "VIP" hantering av Imigration/Custom?

Bamsefar

Medlem
Någon som har någon koll på hur det troligen fungerar med s.k. "VIP" service på större amerikanske flygplatser som JFK/EWR/ORD/SFO/LAX?

Alltså att slippa stå i kö för imigration?

Ja jag känner till det "nya" systemet (som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, Automatic Border Control eller något liknande?) där man själv på en terminal anger sina uppgifter och sedan med lite tur (om du har godkänt ESTA sedan tidigare) kan smita förbi kön så att säga. Jag provade det senast på LAX häromdagen, supersmidigt. MEN det verkar bara gälla när man redan har en godkänd ESTA - och min går ut ja vilken dag som helst, så kan man smita förbi köerna.... Till på köpet har jag ingen koll på om EWR, dit SAS flyger direkt, har ens dessa nya automagiska terminaler...
 

Canadien

Medlem
På BOS har jag fått "VIP-tjänst" som ankommande LH First. Innebar att gå förbi vanliga ESTA-kön och istället in där Global Entry går.
 

mha321

Medlem
Här finns det lite mer information om det automagiska systemet samt information om på vilka flygplatser det är installerat (EWR finns med): Automated Passport Control (APC) | U.S. Customs and Border Protection
Nu var det ett tag sedan jag flög in på EWR, men då var det iaf så att det fanns på Uniteds terminal (C) men inte på den som SAS och andra använder (B). Det stod dock inte ett ord om det på den sidan hos CBP.

Det kan vara ändrat nu såklart :), men den sidan du hänvisar där är ingen bekräftelse på det. Tyvärr.
 

Joje_66

Medlem
Kom hem från EWR igår.

EWR terminal B (SAS) har automater. Olika flygplatser funkar olika och på EWR var det så att man kom fram till kön. Där får man välja en av flera köer. En kö om man har ett pass som redan varit i USA (skyltningen är ganska oklar och det framgår inte att det gäller just passet inte personen).

Sen vårt senaste besök har jag nytt pass, frugan samma pass. Först går man fram till en kontrollant som gör en snabbkoll (känns helt onödigt men de måste ju göra allt så invecklat som möjligt) sen runt ett hörn så möts man av maskinerna där man skannar passet och svarar på ett par frågor foto och fingeravtryck. Frugan fick sen gå vidare direkt, jag (förmodligen för att passet inte rest på ESTA tidigare) fick gå till ytterligare en kö (kortare än ordinarie) där var det den sedvanliga manuella kollen, fingeravtryck igen, ett par frågor och fotografering sen var det klart.

Vet inte vilket som totalt sett går snabbast då det inte var jättekö till den "vanliga" manuella kollen heller. Hyfsat smidigt och absolut inte bland de värre gångerna för vår del i.a.f. Noterade inte specifikt men tog nog ca. 30 min totalt att komma igenom. Trevlig resa!
 

kristerj

Medlem
Du kan ju välja BA001 från London City. Immigration i Shannon på Irland tar ca 10 min, sedan landar du inrikes på JFK. Har du bara handbagage är du ute vid Airtrain/parkeringen på mindre än 10 minuter efter att dörrarna öppnats.
 

Homer

Medlem
Du kan ju välja BA001 från London City. Immigration i Shannon på Irland tar ca 10 min, sedan landar du inrikes på JFK. Har du bara handbagage är du ute vid Airtrain/parkeringen på mindre än 10 minuter efter att dörrarna öppnats.


Det är ju bra om man har London som utgångspunkt, annars tillkommer tid för passkontroll och att byta flygplats i London.
 

MrDollar

Medlem
Det här är bästa vip du kan få:
IMG_20191123_083906_1.jpg
 
Toppen