Senaste nytt

USA - KUBA

Johanna

Medlem
Läste någonstans idag att flyg mellan USA och Kuba kommer starta om 60-90 dagar. Hittar inte var jag läste det nu och kan då inte se mellan vilka orter de planerar att flyga. Funderar på om jag ska ta mig över till Kuba igen på någon av mina resor till USA. Det var ett väldigt trevligt land att resa i även om maten inte var att hurra för.

Kanske en resa ner till Santiago de Cuba. Var aldrig i södra delen av landet. Kanske kan simma över till Haiti också när jag ändå är där.

Någon som vet vilka bolag som tänker flyga och när de börjar?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

El Oso

Medlem
Jetblue, den södra delen av Kuba måste man självklart uppleva! Har du tanken att sedan ta dig över vattnet till Haiti ska du kolla på Sunrise-Airways hemsida. Kommer du förbi Port au prince får du höra av dig :).
 
Vi ska till Miami i oktober och är väldigt sugna på en tur över till Havanna. Läser att flera rederier fått grönt ljus för nya båtlinjer, men ännu inte något som kommit till bokningsstadiet. Ska bli intressant att hålla koll på det under hösten. Idealet hade varit en 3-timmarstur över från Marathon eller Key West. Från Miami verkar det handla om en overnight-service, och det är inte lika lockande. Men kan också fungera om inget annat erbjuds.
 

Johanna

Medlem
Vi ska till Miami i oktober och är väldigt sugna på en tur över till Havanna. Läser att flera rederier fått grönt ljus för nya båtlinjer, men ännu inte något som kommit till bokningsstadiet. Ska bli intressant att hålla koll på det under hösten. Idealet hade varit en 3-timmarstur över från Marathon eller Key West. Från Miami verkar det handla om en overnight-service, och det är inte lika lockande. Men kan också fungera om inget annat erbjuds.
Det kan bli en fin liten smak på Kuba. Men det är värt en längre vistelse. Jag föreslår att man åker ganska snart innan det börjar bli mer exploaterat. Nu var det en hel del amerikaner när jag var där också trots förbudet.
 

Johanna

Medlem
Här är tråden du söker:
Embargo till Kuba via USA, ett minne blott snart? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

De flesta amerikaner jag träffade på Kuba hade åkt via Mexiko. Det är fortfarande förbjudet att åka dit som amerikan för att turista. Däremot fritt fram om du har ett skäl, som att 'öva din spanska' eller 'gå en salsa-kurs'.
Tack, hittade en artikel jag länkade till som också hade detaljerna.

Via Mexico eller Canada åter dom flesta när jag kollade. Reseforumen är fyllda av tips från amerikaner. Men det kommer väl snart bli tillåtet att åka? Trodde det redan var det. Men de kan inte ha så många flyg som listas för att skicka folk på salsakurs.
 

ekf

Medlem
Är det någon som har en aning om restriktionerna för att få resa till Kuba för fast bosatta i USA även kommer att gälla oss som bor i Europa, vid resa via USA, dvs måste vi också har "skäl"?

Exempel: Resenär bor i Sverige och är svensk medborgare utan green card i USA. Resa ARN-MIA-HOG T&R

Som jag läser det det så är det fritt fram för turistresor enligt ovan, men anar ugglor i mossen...
 

Johanna

Medlem
Är det någon som har en aning om restriktionerna för att få resa till Kuba för fast bosatta i USA även kommer att gälla oss som bor i Europa, vid resa via USA, dvs måste vi också har "skäl"?

Exempel: Resenär bor i Sverige och är svensk medborgare utan green card i USA. Resa ARN-MIA-HOG T&R

Som jag läser det det så är det fritt fram för turistresor enligt ovan, men anar ugglor i mossen...
Jag har för mig när jag kollade att det inte fick att köpa biljetter hur som helst och att man inte fick föra med sig varor från Kuba in i USA. Så du får inte ta med dig Rom tillbaka. Om det är ändrat nu vet jag inte.

Det dom sa tidigare var att embargot inte gjorde det olagligt att resa till Kuba men du fick inte köpa ngt där så i praktiken kunde man inte lagligt åka dit.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen