Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Hachans

Medlem
Sitter någon och kollar manuellt på ESTA då det verkar ta en eller ett par timmar innan svaret kommer?

Ja, numera kollas åtminstone många fler manuellt. Innan gick det på någon minut om ingenting flaggades. För mig har det ibland tagit någon dag.

Ändringen kom när de ändrade reglerna så man var tvungen att skicka in senast 72 timmar innan avgång, för det är så lång tid det kan ta.
 
Kan meddela att Non-immigrant visa processen i Stockholm verkar ha börjat igen. Mailade i början av november med ambassaden och de sa då att dem väntade på "guidance" hur de skulle processa visum som nekats på grund av travelban. Jag påbörja ansökan precis innan Covid-resandet small till och sen dess har jag bara väntat och väntat medans jag vid något tillfället mailat ambassaden och frågat läget under de senaste 18 månaderna.

Hur som helst i måndags mailade dem mig ett svar där de enkelt och koncist bad mig skicka in mitt pass igen tillsammans med confirmation papperna för mitt visa. Även en Waybill för REK post de kan skicka tillbaka passet med vilket jag tolkar som att nu kommer de utfärda visumet. De har inte direkt skrivet "Hey we have approved it" men vad för annan anledning skulle de nu plötsligt vilja få in mitt pass :p
Och nu ca 2 veckor senare är passet på väg tillbaka med REK post och visum är utfärdat (B1/B2).
upload_2021-12-8_16-15-8.png
 

GOTBound

Medlem
Ringrostighet och hjärnsläpp... ESTA ansökan för en person som går i skolan [högstadiet], under EMPLOYMENT, visst väljer jag NONE?
Någonstans i mitt bakhuvud plingar det att jag skall fylla i YES och sen skriva STUDENT samt skolans namn, men det är väl fel...
 

GOTBound

Medlem
Ringrostighet och hjärnsläpp... ESTA ansökan för en person som går i skolan [högstadiet], under EMPLOYMENT, visst väljer jag NONE?
Någonstans i mitt bakhuvud plingar det att jag skall fylla i YES och sen skriva STUDENT samt skolans namn, men det är väl fel...
Jag googlade lite och kom fram till att fylla i YES och skriva STUDENT är nog rätt, kvittens på detta fick jag 55 minuter efter jag auktoriserat betalningen då ESTA ansökan för mig och GOTBound Jr. blev godkänd.

EDIT: tog bort ett skriva för mycket.
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Jag googlade lite och kom fram till att skriva fylla i YES och skriva STUDENT är nog rätt, kvittens på detta fick jag 55 minuter efter jag auktoriserat betalningen då ESTA ansökan för mig och GOTBound Jr. blev godkänd.
Bra googlat! Ska själv sätta mig och genomföra mina ansökningar i närtid och har ju barn i den åldern, så jag har ett huvudbry mindre i alla fall tack vare din scoutning. Det blir första ESTA för min del..
Jag har hittills lagt lite tid med Migrationsverkets arkiv för att få fram datumet när min fru blev medborgare och avsade sig sitt förra, eftersom hon när hon var barn flyttade upp till Sverige från södra Europa. Hej och hå ;)
 

Hachans

Medlem
Jag googlade lite och kom fram till att fylla i YES och skriva STUDENT är nog rätt, kvittens på detta fick jag 55 minuter efter jag auktoriserat betalningen då ESTA ansökan för mig och GOTBound Jr. blev godkänd.

EDIT: tog bort ett skriva för mycket.

Ett allmänt tips kring ESTA frågor (vet inte om just detta besvaras på detta sätt men andra kanske har nytta) är att klicka på frågetecknet sidan om fältet som ska fyllas i. Det brukar ge ganska fyllig info kring de vanligaste frågorna.
 

Fredde18

Medlem
Jag smålog lite när ett svarsmail damp ner från CBP, jag hade fyllt i en allmän fråga i deras frågeformulär på nätet, nån gång före jul. Först kom ett mail om att ärendet var behandlat. I det behandlade svaret som sen dök upp ursäktade man att det tagit tid men om jag fortfarande ville ha svar på min fråga kunde jag höra av mig igen. Bra hanterat där ;)

Nu var det ingen ko på isen, ja löste det nog ändå, men tack för hjälpen bästa amerika-byråkrater!
 

Fredde18

Medlem
Insåg just att det i barnens pass under "födelseort" står "S:t Olai" dvs församlingen de föddes i, och inte Norrköping. Inte noterat det innan. :rolleyes:
Men det är väl bara att skriva det i ESTA:an i stället för Norrkoeping, för annars slår det väl bakut när man ska träda in i landet...
 

Hachans

Medlem
Insåg just att det i barnens pass under "födelseort" står "S:t Olai" dvs församlingen de föddes i, och inte Norrköping. Inte noterat det innan. :rolleyes:
Men det är väl bara att skriva det i ESTA:an i stället för Norrkoeping, för annars slår det väl bakut när man ska träda in i landet...

Jag har alltid fyllt i staden, inte församling som det står i passet. Aldrig haft problem.
 
Toppen