Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

JohnR

Medlem
Trump har nu lyft inreseförbudet från bla Schengen.
Så från och med 27:e Januari ska man kunna resa in med Esta om man har ett negativt covid test.
Finns ju så klart risk att Biden ändrar detta när han tillträder 20 Januari.
 

011430121

Medlem

palmen

Moderator
Trump har nu lyft inreseförbudet från bla Schengen.
Så från och med 27:e Januari ska man kunna resa in med Esta om man har ett negativt covid test.
Finns ju så klart risk att Biden ändrar detta när han tillträder 20 Januari.
Verkar som den nya administrationen redan gått ut med att de kommer häva detta, så tror man får vänta ett bra tag till på att åka till USA.
 

Homer

Medlem
Trump har nu lyft inreseförbudet från bla Schengen.
Så från och med 27:e Januari ska man kunna resa in med Esta om man har ett negativt covid test.
Finns ju så klart risk att Biden ändrar detta när han tillträder 20 Januari.

Fake news:


Incoming White House press secretary Jen Psaki

38176782-9161495-image-a-49_1611018254925.jpg
 

Senator

Moderator
När Trump efter 4 år lyckas ta ett vettigt beslut, så river Biden direkt upp det o_O

Vi tar gärna den politiska diskussionen i ett annat forum än Businessclass.se. Kan också vara värt att anmärka att USA inte är ensamma med restriktioner på inresa för tillfälle. Så ser det ut i många länder, bland annat USAs granne på norra sidan, Australien, Singapore, Thailand, Nya Zeeland.

"This too shall pass"
 
Eftersom att jag själv letade mycket och länge efter vittnesmål som bekräftade detta under förra året (även om reglerna såg väldigt tydliga ut att det borde gå), så kan jag själv nu bekräfta ytterligare ett vittnesmål om att det inte är några problem att komma in i USA så länge man inte varit i ett riskland (exempelvis Europa, Kina etc) de senaste 14 dagarna. Själv var jag i Mexiko i 14 dagar, och kunde därmed mellanlanda i USA påväg hem till Sverige (på svenskt pass) i början av januari. Mitt (vanliga turist-) ESTA var från 2019. Gränspolisen frågade hur länge jag varit i mexico, kollade lite stämplar (som vanligt) och godkände utan några extra frågor.
 
SVT och SR:s reportar som bevakar Bidens installation verkar ha kunnat resa till och från USA utan karantän osv nu. Undra vad som gäller? I våras fick dom resa in via Mexico och stanna där först i 14 dagar, men nu står dom i Aktuelltstudion ena dagen och direktrapporterar från Washington dagen därpå. (Nog delvis tack vare att SAS linje CPH-WAS är igång.)

(USA-podden rekommenderas för den politiskt intresserade.)
 
Toppen