Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Climber

Medlem
Jag skall flyga till Mexiko med mellanlandning (1 övernattning) i ORD i mars. Jag har ESTA som går ut i februari 2021. Är det något annat jag behöver tänka på?
 

toer00

Medlem
Vi skall till Kanada (Vancouver) i sommar och först var det meningen att vi skulle skulle ta tåget därifrån till Seattle och därför skaffade vi varsitt ESTA (nya pass och nya ESTA). Men nu har planerna blivit ändrade och vi har lagt till Victoria (BC) efter Vancouver och planerar nu ta båten över till Seattle. Hemresa sker senare med flyg fr. SFO. Så nu är frågan räcker med med den ESTA vi har eller behöver jag komplettera med I-94W...??
 

Fredrik

Medlem
Ryktas om att bla Vitryssland, Kirgizistan och Nigeria ska in på listan över länder man inte kan besöka och sen få ESTA godkänt

USA:s travel ban var inte införd förrän idag. Det blev sex nya länder som får restriktioner. Vi får se om det betyder ESTA-problem men tidigare har det varit samma länder som det funnits travel ban mot som också förhindrat oss att söka ESTA:

The United States will suspend the issuance of visas that can lead to permanent residency for nationals of Eritrea, Kyrgyzstan, Myanmar and Nigeria, acting Homeland Security Secretary Chad Wolf said during a call with reporters on Friday. The targeted immigrant visas are distinct from non-immigrant visas typically issued to visitors, which will not be impacted by the ban, Wolf said. The U.S. government will also stop issuing “diversity visas” to nationals of Sudan and Tanzania, Wolf said.
 
Vi sökte ESTA för ett tag sedan till los angeles, avbokade resan och bytte till new York. Nu kan vi inte ändra första hotellnatten, utan ankomststad är new York, men första hotellnatten står los angeles. Problem eller inget viktigt?
 

mha321

Medlem
Vi sökte ESTA för ett tag sedan till los angeles, avbokade resan och bytte till new York. Nu kan vi inte ändra första hotellnatten, utan ankomststad är new York, men första hotellnatten står los angeles. Problem eller inget viktigt?

Det som står på esta gällande första natten är helt oviktigt.

Det viktiga är att fylla i det rätt på apis, som du gör i bokningen och bekräftar vid incheckning.

Esta ska inte uppdateras när man byter destination.
 
Nu raskar vi upp denna tråd rejält här. Är det någon här som just nu 2-3 månader tillbaka sökt VISA på ambassaden i Stockholm? Jag hade skickat in alla mina kompletterande dokument för min visumansökan den 5 mars, fick även bekräftande mail från ambassaden om detta. Sedan dess har jag inte hört ett ljud så jag mailade för 2 veckor sedan om vad som hänt med min ansökan och fick då informationen att sedan 20 mars styr "presidential proclamation act" att inga visum ställs ut.

För mig personligen känns de som att 15 dagar är gott och väl tid för att bestämma sig om ett visum, samtidigt förstår jag att rådande omständigheter kan ställa till problem.

Varför jag frågar är då att mitt pass ligger på ambassaden sedan Januari på grund av detta.
 

Fredrik

Medlem
Det står dig fritt att begära att de skickar tillbaka passet. Jag misstänker att du samtidigt avbryter visumansökan.

USA:s president har valt att stoppa all invandring till landet just nu. Deras land, deras regler. Klart det suger för alla som fastnar i den processen men jag tror inte de bryr sig.
 
Toppen