USA ESTA & Visum tråd

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Swisser, 7 Mars 2012.

1. DonM

DonM Medlem

Land:
    Norge Norge
    Det var inte avsiktligt att vänta så länge. Hon hade glömt bort att kontrollera utlöpsdatum för tidigare ESTA. Vi brukar vara noga med att göra detta tidigt, men denna gången blev det inte så.

Reservplan - ingen realistisk så här sent. Förslag välkomnas, men jag tror inte vi hinner boka tid för Visum och få det till före lördag.

Samtidigt kan man göra sig många funderingar kring DHS och hur de helt har misslyckats med sin egen uppgradering av webbsidorna. 1 dygns planlagd nedetid är helt ok, men inte 2-3... I alla fall inte för en sådan kritisk tjänst. Borde vara en hel del andra som har samma problem som oss nu - får hoppas de får ordning på sakerna närmaste dygnet.

2. DonM

DonM Medlem

Land:
    Norge Norge
    Vet inte - har inte kommit så långt i processen. Väntar fortfarande på mail med koden...

3. Kris

Kris Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    Framgick det om returning ESTA är som i "återinresande med samma pass och Esta-ansökning som tidigare" eller "återinresande individ" (samma personnummer, nationalitet etc, men kanske med nytt pass) men som någon gång tidigare passerat genom filtret?

4. Hachans

Hachans Medlem

Nytt pass gör alltid att du anses som ny inresande eftersom passnumret är sättet de håller koll på dig.

Ny ESTA på tidigare använt pass brukar gå igenom som returning esta med lite flyt, men inte alltid. Nu avgör ju maskinerna så man slipper tänka själv.

Kris gillar detta.
  5. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oj det låter ju smidigt! Ska till NY i februari och hoppas att ha samma tur som dig och att det funkar så smidigt med samma ESTA och Pass som i april :)

6. DonM

DonM Medlem

Land:
    Norge Norge
    Liten uppdatering på vårt ESTA-drama. Vi försökte på nytt tidigt på måndagen, men upplevde fortfarande samma problem med att mail med kod inte kom fram. Ännu ett försök senare på dagen gick tack och pris mycket bättre. Mailen kom fram och ansökan kunde färdigställas.

Som jag förstår det så var det inga nya eller förändrade frågor. Man kan uppge sina sociala-media konton, men det är fortfarande frivilligt.

Ansökan blev godkänd sent på måndags kväll, så nu kan hon slappna av och glädja sig en trevlig resa på lördag. Själv är jag redan på plats och får njuta lite längre i ett varmt och soligt Florida.

KennethL, GOTBound, Big Birger och 3 andra gillar detta.
  7. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Man kommer väl inte ens iväg från CPH/ARN/OSL om man inte har giltigt ESTA antar jag.

Från: Inreseregler: USA, England, Ryssland, Europa och övriga världen  | SAS

Screenshot from 2019-12-04 11-07-31.png

jumbooze gillar detta.
  8. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det sker ingen kontroll av innehav/giltighet av ESTA vid incheckningen eller ombordstigningen. Du får en fråga - reser du på ESTA eller visum? Säger du ESTA då som svar så frågar de inte mer, checkar in dig och ger dig boardingpass. Så det är fullt möjligt att åka iväg utan giltigt ESTA men varför skulle man vilja göra det? Det kommer obönhörligen att innebära onödiga och krångliga problem.

Delayed gillar detta.
  9. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OK. Jag antog att det fanns någon slags kontroll, typ som kontroll av pass, även om jag egentligen aldrig funderat kring hur den skulle fungera. Men som du säger låter det som en genuint dålig ide att blåljuga vid incheckningen bara för att komma med.

10. NotRyan

NotRyan Medlem

Ehh, nej. ESTA kontrolleras mot deras databas, så har du inte giltigt ESTA eller visum kommer du inte iväg!

Juancarlos, 011430121 och MrDollar gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!