Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

011430121

Medlem
Har ännu inte fått någo info på mail, kollade AMEX, där var det dragit 129kr
Gick in på ESTA och kollade med numret man får vid ansökan och där var det godkännt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!!!
 

FFlash

Medlem
Även jag ansökte om ny ESTA just nu.
Processen var likadan och till slut sager applikationen att man får inget info om eller när ESTA gått genom, sidan bara hänvisade till att ta screenshot för att eventuellt komma tillbaka och kolla. Så var det ju förut med. Aldrig fått bekräftelse eller annan info, den har bara godkänts i tystnad.

Däremot nu, den var med några till punkter som adderats till ansökningsformuläret tyckte jag, och den som oroade mig lite var frågan om olika sociala medier som man kunde addera i sin ansökan, men som var "optional". Jo man vet vad som kommer att hända, snart blir denna "optional" obligatorisk = därmed har du inte facebook / annat konto så kommer du inte in i USA typ!

EDIT: kollade précis på nytt och ser att min ansökning blivit godkänd på några minuter :)
 

Resenär

Medlem
Jag ser inte riktigt problemet här? De allra flesta har ju trots allt sitt Facebook-konto under sitt riktiga namn, och det är ju knappast en hemlighet?
 

Fredrik

Medlem
Det beror väl på om man tror att det bara handlar om att visa upp öppna profiler eller om det handlar om tillgången till allt du skrivit inklusive privata saker.

Amerikanska regeringen har varit tydlig med att man också vill ha lösenorden.

Last year, John F. Kelly, who was then the secretary of homeland security and is now Mr. Trump’s chief of staff, told members of Congress that his department was considering asking visitors for passwords and access to online accounts.

“We want to get on their social media, with passwords,” Mr. Kelly told members of the House Homeland Security Committee. “If they don’t want to cooperate, then you don’t come in.”
 

mha321

Medlem
Det beror väl på om man tror att det bara handlar om att visa upp öppna profiler eller om det handlar om tillgången till allt du skrivit inklusive privata saker.

Amerikanska regeringen har varit tydlig med att man också vill ha lösenorden.
Vissa av dem. Generellt torde det vara onödigt så länge du använder ett amerikanskt nätverk typ Facebook, där har de ju redan tillgång.
 

FFlash

Medlem
Jag ser inte riktigt problemet här? De allra flesta har ju trots allt sitt Facebook-konto under sitt riktiga namn, och det är ju knappast en hemlighet?

Jadå. Det behöver inte vara problem men KAN vara problem. Skulle du vilja dela dina olika personinfo med mig typ namn på dina närmaste, dina hobbyer, DNA, you name it. En annan sak sedan om sociala medier är intressant ... vad skulle jag vilja veta ditt skonummer typ?
 

mha321

Medlem
Jadå. Det behöver inte vara problem men KAN vara problem. Skulle du vilja dela dina olika personinfo med mig typ namn på dina närmaste, dina hobbyer, DNA, you name it. En annan sak sedan om sociala medier är intressant ... vad skulle jag vilja veta ditt skonummer typ?
Vill du inte dela med dig av informationen till (främst Amerikanska) staten, bör du inte ha den på facebook/twitter/instagram/whatnot från början.

Jag skulle säga att det potentiellt större problemet dyker upp om/när vi når en punkt när det är misstänksamt att inte ha Facebook. Alltså när svaret "jag har inget konto där" helt enkelt direkt placerar in dig i fållan för de som är misstänkta, snarare än något i det faktiska innehållet.
 
Problemet är väl också att du, enligt villkoren för många siter, inte får tala om lösenordet för någon annan. Då bryter du mot villkoren och kan bli av med ditt konto.
 
Toppen