Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Berglund

Medlem
Jag sökte nytt ESTA idag, kommer att åka i slutet av januari.
Fick inte det OK, svaret var att detta inte betyder att jag kommer få nej på min ESTA ansökan utan svar kommer inom 78 timmar.
Tror att detta beror på att administrationen i USA som ligger nere förnärvarande.
Inga pengar har reserverats på mitt AMEX.
Har inget på mitt samvete som inte skulle ge mig ett OK på ansökan.
Har inte varit några problem förut, har fått OK inom 30 sekunder.
Någon här på BC som sökt ESTA igår eller idag och fått samma svar?
Det här är en väntad förändring.
Det har alltid hetat att man rekommenderas att söka ESTA minst 72 timmar före flygningen men i praktiken har det gått att göra fram till i princip incheckningen.

Nu gjorde amerikanerna en förändring och att det nu ska ta 72 timmar, för alla. Det stod om det i tidningen för någon vecka sedan.

@011430121 här är en av artiklarna:
Inresetillstånd till USA – nya regler för ESTA | Aftonbladet
 
Last edited:

011430121

Medlem
Min vän sökte för någon vecka sedan. Han skrev aldrig in sitt jobb som han hade, då det var tillfälligt. Inget direkt besked om ett godkännande inom 24h. Så han gjorde en ny ansökan, men valde istället denna gång att lägga dit information om sitt arbete och vips så blev ansökan godkänd inom någon timme. Vet ej om denna information hjälper dig, men så var det iallafall för honom.
Tack för svaret
Jag fyllde i jobbet med adress och telefon o.s.v.
 

AABack2ARN

Medlem
Det som står på hemsidan (Home | Official ESTA Application Website, U.S. Customs and Border Protection är väl egentligen bara att man inte kommer godkänna ESTA-ansökningar i realtid inte att det med automatik kommer ta 72 timmar:

REMINDER: Apply for ESTA no later than 72 hours before departing for the United States. Real-time approvals will no longer be available and arriving at the airport without a previously approved ESTA will likely result in being denied boarding.

Det får en att fundera på hur stor del av godkännandeprocessen som är manuell.

Senaste ESTAt jag ansökte om godkändes på ungefär en timme.
 

011430121

Medlem
48 timmar och inget svar ännu!
Jag sökte nytt ESTA idag, kommer att åka i slutet av januari.
Fick inte det OK, svaret var att detta inte betyder att jag kommer få nej på min ESTA ansökan utan svar kommer inom 78 timmar.
Tror att detta beror på att administrationen i USA som ligger nere förnärvarande.
Inga pengar har reserverats på mitt AMEX.
Har inget på mitt samvete som inte skulle ge mig ett OK på ansökan.
Har inte varit några problem förut, har fått OK inom 30 sekunder.
Någon här på BC som sökt ESTA igår eller idag och fått samma svar?
48 timmar och inget svar ännu!
 

Jonas C

Medlem
Görs köpet i USD eller SEK? Köp i utländsk valuta brukar inte synas som reserverade belopp på Amex, de dyker endast upp när transaktionen är genomförd.
 

Frisk78

Medlem
Görs köpet i USD eller SEK? Köp i utländsk valuta brukar inte synas som reserverade belopp på Amex, de dyker endast upp när transaktionen är genomförd.
ESTA.jpg
 
Toppen