USA ESTA & Visum tråd

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Swisser, 7 Mars 2012.

1. Aviator

Aviator Medlem

Men jag antar att i passageraruppgifter så skriver du in FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 EFTERNAMN?

2. kristerj

kristerj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tänker du på SAS passageraruppgifter så skriver jag FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 EFTERNAMN, dvs samma som står i passet.

3. Aviator

Aviator Medlem

Just det, precis. I ESTA så står det ju att man bara skall skriva in det första namnet i ens pass , men det skall vara FÖRNAMN1 FÖRNAMN2?

4. kristerj

kristerj Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag kollade upp min nuvarande ESTA och där skrev jag FÖRNAMN2 EFTERNAMN (har editerat min tidigare postning)

5. Aviator

Aviator Medlem

Men då har du ju du "skrivit fel" enligt Esta?

6. tourist

tourist Medlem

Krångla inte till det.

Skriv bara Tilltalsnamn Efternamn när ni köper biljetten, i FF-programmet och i ESTA. (Och låt era barn få tilltalsnamnet först så slipper de grubbla i framtiden...)

Ange bara de obligatoriska uppgifterna (röd stjärna) i ESTA-formuläret så behöver ni inte ens överväga att ändra ankommande flyg och första-natten-adress.

1 person likes this.
  7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skriver i princip aldrig mitt andranamn när jag reser. Enda undantaget är när jag söker visum. Då brukar jag faktiskt skriva ut andranamnet också. Men på ESTA och liknande blir det bara förnamn+efternamn. Samma sak på flygbiljetter.

8. Stefan62

Stefan62 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gäller visum-friheten och ESTA bara om man anländer till USA med flyg?

Om man lämnar USA med båt och t ex åker till Bahamas några dagar - vad gäller då vid återkomsten med båt till USA?

9. Det spelar ingen roll hur du anländer USA; båt, simmande, bil från Mexiko... Samma regler...

Bahamas har pre-clearance om jag minns rätt. Detta gäller båt och flyg
    Preclearance Locations - CBP.gov

10. Aviator

Aviator Medlem

Ja men det blir tyvärr fel då passet läses maskinellt. Första namnet i passet blir ju FÖRNAMN1. ? Ja, mina barn kommer inte behöva gå igenom samma problematik.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!