Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

JensE

Medlem
Testade igår på JFK. Helt otroligt smidigt! Trodde knappt det var sant. Reste med enbart handbagage och stod i ankomsthallen 25 minuter efter landning eller nåt sånt.
Det är riktigt smidigt så länge du inte får ett stort kryss över lappen som skrivs ut.
 

bnr

Medlem
Ska resa till Kanada (ARN-FRA-YYZ-FRA på bokningen) och SAS hemsida dillar om ESTA och API.
Fyllt i API men behövs ESTA(?)
Står även "Adress för första natten i USA måste uppges senast vid in-checkningen", jag ska ju inte till USA? Utan till Kanada?

Lite förvirrad...
 

mha321

Medlem
Jag har för mig att de kräver esta på FRA-YYZ eftersom du flyger över USA och det kan i teorin bli divert dit. Första natten blir ju lite konstigt dock...

API behövs väl även till Kanada normalt?
 

bnr

Medlem
@mha321 API är iofs inga konstigheter. Lite mer förvirrad över ESTA och det faktum att det på application-sidan står
"Is your travel to the US occurring in transit to another country?" Jag ska ju inte till USA öht?

Edit: Tack för snabbt svar!
 

mha321

Medlem
Jag håller med om att det är konstigt - men det är en hel del med US immigrations som är det :)

Att det ä just överflygning/divert är den förklaring jag fått när jag flugit från Munchen någon gång förut åtminstone. Om det var så eller om de bara ville bli av med mina frågor låter jag vara osagt :)
 

fcx

Medlem
Har aldrig hört talas om att du skulle behöva ESTA till Kanada, men jag har å andra sidan aldrig haft Kanada som destination, så jag har egentligen inget svar på frågan.
 

bnr

Medlem
Tack @fcx

Ringde SAS (Tallinn) och det de sa (i informativt syfte - påpekades av agenten) var att det i deras system står att Kanada endast kräver API och giltigt pass, samt att man ej behöver visum när man har svenskt pass.
Allt tyder på att ESTA endast gäller för USA, men ändå så står informationen längst ner i bokningen på SAS sida...

Tror ESTA kan bli lite knepigt med tanke på mitt dubbla medborgarskap (svenskt och iranskt pass) även om jag är born and raised i Sverige... :-D
 
Toppen