USA ESTA & Visum tråd

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Swisser, 7 Mars 2012.

1. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Verkar helt onödigt om du frågar mig. Som sagt, läs inlägg #36 och framåt.

2. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det beror väl lite på hur mycket man känner för att chansa. Som så många andra är mitt tilltalsnamn inte det första namnet enligt passet.

Jag heter enligt passet "Förnamn1 Förnamn2 Förnamn3 Efternamn" där Förnamn3 är mitt tilltalsnamn.
    ESTA har jag ansökt i "Förnamn3 Efternamn"
    Enligt mina bonuskort heter jag "Förnamn3 Förnamn1 Förnamn2 Efternamn"
    Enligt kreditkortet heter jag "Förnamn3 Efternamn"
    Flygbiljetterna bokar jag i namnet "Förnamn3 Förnamn1 Förnamn2 Efternamn"

Ovanstående har hitills aldrg lett till problem. Jag tror nog @dannelino hade klarat sig, men att stå på Arlanda med 4 barn och se flyget gå medan flygbolaget argumenterar är inte så roligt. Better safe than sorry.

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tilltalsnamn och efternamn funkar bra. Möjligen kan en nitisk TSA-agent börja ställa frågor, men utanför USA kommer ingen ens att fundera på det.

4. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det bästa i detta fallet är att vara better safe than sorry - men det är helt klart osannolikt att det skulle orsaka problem. Jag får ibland American Airlines eller A för mitt Å i namnet, och ibland blir det frågor om biljett vs pass etc. (bokar alltid med American Airlines, men ett av mina bonuskort är med A och ett visst flygbolag har Å i sina system, men det översätts A felaktigt...)

Så länge ditt namn på ESTA och biljett faktiskt står i passet bör det gå bra - men bättre att göra som de säger!

5. dannelino

dannelino Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom jag investerar 250 000 kr i denna familjeresa med överbokat flyg SFO-Hawaii (2h stopover) följt New York så kändes det rimligt att betala en promille som slippastrulförsäkring :). Jag hade dessutom gjort fel ju! Nu fick jag också ett mycket tydligt svar på mailet jag då skickade till ESTA i USA: "please enter the name(s) as it appears in the machine readable zone of the passport. These are the two lines of text with numbers and chevrons (<<<) at the bottom of the personal information page with the passport bearer's picture:
    LASTNAME<<FIRSTNAME<NOT NEEDED.

Tydligt och bra. Bättre än instruktionen på weben.

Last edited: 13 Februari 2015
    RickardG gillar detta.
  6. Christian R

Christian R DYKWIA

Godt du har fået det løst @dannelino!

Det kan ikke gentages ofte nok. Brug altid dit navn som det står i passet - så går det aldrig galt. At man ofte kan slippe afsted med andet er så en anden historie...

7. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    :)

Låter för övrigt som en häftig resa (eller en väldigt stor familj) ;)

Jan Petterson och agehall gillar detta.
  8. Kastrup

Kastrup Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har USA slutat stämpla pass vid utresa? Ser att jag enbart fick en inresestämpel sist.

9. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har inte fått på flera år. Sist jag använde automat fick jag inte någon inresestämpel heller.

Kastrup gillar detta.
  10. Dreamliner787

Dreamliner787 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Får se ikväll

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!