Senaste nytt

US pre-clearance med amerikansk gränskontroll på Arlanda - här är alla detaljer

Jacob

Medlem
Hur kommer det att funka med terminaler/gate tro? Verkar praktiskt att kunna anlända till en inrikesterminal, men jag antar att exempelvis SAS avgångar tillbaka mot Skandinavien fortsatt måste avgå från utrikesgate... Eller missar jag något?
Det finns många flygplatser i USA där man inte gör någon skillnad på inrikes och utrikesavgångar. Vid en gate hittar du en avgång till Europa, vid gaten bredvid en avgång till en destination i USA. Det viktiga är att all data är korrekt inknappad i systemen så de amerikanska myndigheterna vet att personen har lämnat USA.

Det är vid ankomsten det görs skillnad så utrikesresenärer (exkl pre-clearance) vs inrikesresenärer då utrikesresenärer måste ledas till passkontroll och tullkontroll. På vissa flygplatser har man löst det ungefär som på Arlanda med en extra våning dit man slussar ankommande utrikespassagerare, på andra har man dedikerade utrikesgater. Det är lite olika.

Läser man i amerikanarnas material kring pre-clearance är det framförallt dessa saker som lyfts fram. Mindre tryck på passkontrollerna i USA och mer flexibilitet kring gaterna, vilket skapar möjlighet att kunna ta emot fler utrikesflyg och därmed mer besökare till USA (och mer intäkter till landet).
 

Senator

Moderator
För SAS del till Newark och Chicago kommer set fortfarande kräva att resenärerna flyttar sig från Terminal till Terminal "landside". Jag tittade på Air Lingus och O'Hare:
Aer Lingus: Travel Information - Chicago O'Hare Airport

Här finns det ingen transit innanför säkerhetssystemet så det blir ny screening i alla fall.

Gällande Newark så finns det några flygbolag med inrikestrafik på Terminal B. Dock är denna bygd på sådant sätt att det kommer krävas ett nytt flöde. Alternativet är att flytta till Air Canada på Terminal A där flöden redan finns. Men om CPH inte löser detta blir det svårt för SAS med olika lösningar...
 

Jonas C

Medlem
Går det inte att använda C-terminalen för ankommande passagerare och sedan bogsera planet till B för avgång? United gör detta på Los Angeles bland annat där de släpper av ankommande passagerare på TBIT och sedan kör tillbaka planet till T7 inför nästa flight.
 

Senator

Moderator
Det är inget problem att använda Terminal B idag för inkommande med inrikes clearning. Det gör redan Delta. Utmaningen är hur de olika satelliterna är uppbyggda. SAS använder B3 tillsammans med enbart flygbolag med internationella avgångar, så jag gissar ett nytt flöde behöver skapas för inrikes. Nu skall ju också Manchester och London få detta, och då behöver BA samt Virgin samma hjälp på Newark.

Terminal C har både inkommande inrikes och utrikes, och det gynnar ingenting att lämna någon där. "Alla" skall ju inte vidare med United :)

Kärnfrågan är om det byggs en slinga med bussar (som mellan Terminal A och C) för Terminal B till A och C som gör att resenärer kan stanna "airside".

Summa summarum: för linjerna till EWR och ORD underlättas immigrationen och tullen. Men jag tror fortfarande det kommer innebära att en transit kommer kräva terminalbyte "landside" på båda flygplatser och en ny säkerhetskontroll för SAS resenärer. United (EWR) och Delta (JFK) har troligtvis en fördel av att kunna parkera på samma terminal och "airside" för de som skall vidare.
 
Hur kommer det att funka med terminaler/gate tro? Verkar praktiskt att kunna anlända till en inrikesterminal, men jag antar att exempelvis SAS avgångar tillbaka mot Skandinavien fortsatt måste avgå från utrikesgate... Eller missar jag något?

Det här gäller bara resan dit. Den enda skillnaden är att du istället för att landa och sedan se fram emot Mordor-kön till Immigration nu kommer att landa som om du flugit inrikes - alltså bara knalla av planet, plocka din väska och lämna flygplatsen. Har testat detta när jag flög från Toronto till San Francisco, funkade kanon. Och som ren bonus får du en stämpel i ditt pass där det står "Point of Entry: Toronto". Gött mos när det nu kommer stå "Stockholm"!
 
Toppen