Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

JacobGBG

Medlem
Ni som kört denna US Air deal innan, siktar ni på F för nyttjande av dessa poäng?

Jag har valt C på min uppkommande resa då F inte erbjudits på flertalet legs. Spar då hellre lite poäng än att bara ha F på 2st long hauls.

Sen så tar det antagligen flertalet timmar mindre att hitta C-awards så det blir också ytterligare en "kostnad" på F. Men visst, skulle jag flyga till Australien, djupaste Sydamerika eller SFO så skulle jag nog jaga F.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Med tanke på att det är ganska liten skillnad i hur mycket miles som skiljer C och F jämfört med vad det hade kostat så ger ju en F-award mer valuta för poängen. med US kostar norra Asien 80' i C och 100' i F jämför detta med säg BA där det krävs 50% fler miles i F än C på samtliga rutter.
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på att det är ganska liten skillnad i hur mycket miles som skiljer C och F jämfört med vad det hade kostat så ger ju en F-award mer valuta för poängen. med US kostar norra Asien 80' i C och 100' i F jämför detta med säg BA där det krävs 50% fler miles i F än C på samtliga rutter.

Jag är inget emot att använda mina US Airways miles for F award.
Men som jag skrev i annan tråd, det är snarare F award tillgängligheten som är största problemet än antalet av miles som behövs.
Om man planerar att boka två eller mer resenärer samtidigt, då blir det mycket svårt direkt.

Däremot om du bokan din bonusresa alltid i sista minuten, ökar chansen att få F award tillgänglighet.
 

Magino

Medlem
Absolut, säger inte att man endast ska boka F awards men detta är att föredra om man har poängen som krävs och hittar platser i F. Då priset för F med pengar ofta är dubbla priset för C, är det nog få av oss som kan motivera ett köp i F. Skillnaden mellan C och F i service och komfort är inte så stor längre att många av oss är redo att slänga ut 20'-30' mer. Däremot med våra "låtsas" pengar som miles är, är skillnaden på pris lägre och gör en resa i F till en otroligt bra deal.
 

Gnopps

Medlem
Gah... Försöker boka en resa i affärsklass till Sydafrika åt mina föräldar med bonuspoäng.

CPH-ZRH-JNB-GRJ
GRJ-JNB-VFA
VFA-JNB-IST-CPH

Efter att ha hittat lediga platser på ANA gick själva bokningen förvånansvärt snabbt på mindre än 30 minuter med en mycket hjälpsam agent. Dock kan jag inte se bokninen online och inte heller kan de skicka den med epost eftersom biljetten inte är uställd, vilket låter skumt tycker jag. Hur som helst ringde jag idag för att bekräfta. Agenten är borta i 15 minuter och kommer tillbaka och säger att det inte går att flyga till GRJ, endast JNB. Jag undrar varför och han är borta ytterligare 15 minuter. Svaret blir att jag har 2 stopovers (?) på över 18h (?) och det är bara tillåtet med en. Uppenbarligen skiljer sig vår terminologi åt men jag förstår vad han menar, man får bara göra ett extrastopp. Jag försöker förklara att i bokningen finns det bara destinationen plus ett extrastopp och undrar vad problemet är. Ytterligare 15 minuters väntan med musik och jag får veta att det beror på flygbolagen, det är inte alla som tillåter ett extra stopp. Min fråga blir naturligtvis vilket flygbolag det är som ställer till det. Jag får vänta 15 minuter till innan svaret kommer att stoppet måste vara i en hub, man får inte åka en omväg till sitt extrastopp. Lite över en timme tog samtalet och efter lite sökande på nätet ser jag att detta verkar vara en regel, även om andra har lyckats komma undan den. Önskar bara agenten varit lite mer kunnig och besparat mig en timme.

Imorgon ska jag försöka biljettera igen, om det inte går så struntar jag i VFA och tar extrastoppet i IST istället, det borde väl gå? Har någon annan råkat ut för det här eller lyckats boka så här i alla fall?
 

Dr. Miles

Expert
Gah... Försöker boka en resa i affärsklass till Sydafrika åt mina föräldar med bonuspoäng.

CPH-ZRH-JNB-GRJ
GRJ-JNB-VFA
VFA-JNB-IST-CPH

Efter att ha hittat lediga platser på ANA gick själva bokningen förvånansvärt snabbt på mindre än 30 minuter med en mycket hjälpsam agent. Dock kan jag inte se bokninen online och inte heller kan de skicka den med epost eftersom biljetten inte är uställd, vilket låter skumt tycker jag. Hur som helst ringde jag idag för att bekräfta. Agenten är borta i 15 minuter och kommer tillbaka och säger att det inte går att flyga till GRJ, endast JNB. Jag undrar varför och han är borta ytterligare 15 minuter. Svaret blir att jag har 2 stopovers (?) på över 18h (?) och det är bara tillåtet med en. Uppenbarligen skiljer sig vår terminologi åt men jag förstår vad han menar, man får bara göra ett extrastopp. Jag försöker förklara att i bokningen finns det bara destinationen plus ett extrastopp och undrar vad problemet är. Ytterligare 15 minuters väntan med musik och jag får veta att det beror på flygbolagen, det är inte alla som tillåter ett extra stopp. Min fråga blir naturligtvis vilket flygbolag det är som ställer till det. Jag får vänta 15 minuter till innan svaret kommer att stoppet måste vara i en hub, man får inte åka en omväg till sitt extrastopp. Lite över en timme tog samtalet och efter lite sökande på nätet ser jag att detta verkar vara en regel, även om andra har lyckats komma undan den. Önskar bara agenten varit lite mer kunnig och besparat mig en timme.

Imorgon ska jag försöka biljettera igen, om det inte går så struntar jag i VFA och tar extrastoppet i IST istället, det borde väl gå? Har någon annan råkat ut för det här eller lyckats boka så här i alla fall?

Jag känner igen denna bokningsprocess. det var precis likadant när jag bokade mina resor. Dock hade jag inte problem med "Stopover in Hub city" regel för jag tog den i Bangkok.

Stopover i Istanbul är helt OK.
 

JacobGBG

Medlem
När jag bokade min resa till asien kommande vinter så fanns ingen F tillgänglighet att tala om så bokade i C. Jag har funderat på möjligheten att uppgradera mina long haul säten på bokadeflighter till F om såna blir tillgängliga kort innan avresa. Jag antar däremot att en sådan uppgradering skulle hanteras som vilken ändring som helst = $150?
 

Magino

Medlem
Antar att det skulle kosta $150 för att ändra. Har läst att de som bokat en F resa och endast lyckats boka C på vissa segment har lyckats uppgradera de till F om det blivit tillgängligt. Men som du sa eftersom du bokade resa i C från början borde de ta en avgoft på $150 för ändringar. Fast detta är USDM och allt kan gälla
 

Dr. Miles

Expert
OBS! Om du vill ändra C award till F award på US du m Airways Dividend Miles, du kan INTE uppgradera C award till F award.
Du måste AVBOKA befintlig C award. Men award platsen går tillbaka till gemensam kvot.
 
Toppen