Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

Swisser

Medlem
Är det korrekt att US Airways Dividend Miles awards för partner airlines kräver rejält mycket mindre award miles än om man flyger med US Airways?

T.ex. så kostar en award flight T/R Europa – USA enligt:

US Airways GoAwards travel chart:
Economy (Coach) mellan 35000 – 125000 miles beroende på säsong
Business 60000 – 35000 miles beroende på säsong
First – (finns ej med i deras tabell)

Partner award travel chart:
Economy 60000 / Business 75000 / First 100000 miles

Eftersom skillnaden är så stor så är jag osäker på om jag verkligen har förstått det hela korrekt. Men om jag har uppfattat allt korret, så innebär det ju att man bör använda US Airways Dividend Miles uteslutande för partner award flights och ej för flyg med US Airways.Hur kan det komma sig att är sån stor skillnad i antalet miles mellan award flighter på US Airways flyg och partnerflyg? Varför finns inte first class med i US Airways GoAward travel chart för flyg mellan Europa och USA?
 

Magino

Medlem
Att de inte erbjuder First på US Airways GoAwards mellan Europa och USA är ganska enkelt. US Airways erbjuder inte Första klass på de rutterna. Den högsta klassen som US har på dessa rutter är Envoy Class som är samma sak som Business.

Att priserna skiljer sig åt med deras GoAwards beror på att de har olika priser beroende på hur många bonusplatser de har kvar på flighten. Andra bonusprogram kan endast boka US flighter så länge de har lediga platser i den lägsta kategorin. En sak att tänka på om du ska boka en GoAwards, är att du endast kan flyga med US Airways, så fort du blandar in andra bolag så blir det en Partner award.
 

Swisser

Medlem
Är det någon som vet om jag med US Airways Dividend Miles partnerflyg (*A partner award) kan flyga från europeisk flygplats t.ex. cph, fra eller zrh via bkk (med stopover där på några dagar) och sedan vidare till hkg (destination med upphåll på några dagar) och därifrån tillbaks till Europa och bara bli debiterad enligt tabellen till Fjärran Östern & Centralasien 100.000 miles eller kommer jag att bli debiterad enl tabellen till Sydostasien & Indiska sub-kontinenten 110.000 miles, eftersom jag gör ett stopover i bkk?

MIn fråga är alltså av generelll natur betr reglerna för att utnyttja partner awards i Dividend Miles. Kan man alltså generellt göra en stopover i en annan zon, om man inte flyger någon större omväg, till destinationen som ligger i en tredje zon (departure zon 1, stopover zon 2, och destination zon 3) och bli debiterad enligt tariffen till zon 3 och ej zon 2, pga av att man gör en stopover i zon 2?
 

Magino

Medlem
För några månader sedan var det enkelt att åka just så som du vill göra, och jag själv lyckades boka en resa till NRT med stopover i BKK och fick betala den 100'. Men de senaste månaderna har det blivit svårare att "fuska" på detta sättet då de ofta skickar vidare bokningen för att dubbel kolla priset och om rutten är tillåten. Men det är US Airways och allt kan hända, men tänk på att om du bokar en olaglig resplan kan de när som helst avboka den om de vill. Vet dock inte om det skulle avboka en resa för att de tagit för lite miles, antar att de först kommer fråga om du vill betala rätt antal miles eller avboka? aldrig hänt mig ännu.
 

Dr. Miles

Expert
Är det någon som vet om jag med US Airways Dividend Miles partnerflyg (*A partner award) kan flyga från europeisk flygplats t.ex. cph, fra eller zrh via bkk (med stopover där på några dagar) och sedan vidare till hkg (destination med upphåll på några dagar) och därifrån tillbaks till Europa och bara bli debiterad enligt tabellen till Fjärran Östern & Centralasien 100.000 miles eller kommer jag att bli debiterad enl tabellen till Sydostasien & Indiska sub-kontinenten 110.000 miles, eftersom jag gör ett stopover i bkk?

MIn fråga är alltså av generelll natur betr reglerna för att utnyttja partner awards i Dividend Miles. Kan man alltså generellt göra en stopover i en annan zon, om man inte flyger någon större omväg, till destinationen som ligger i en tredje zon (departure zon 1, stopover zon 2, och destination zon 3) och bli debiterad enligt tariffen till zon 3 och ej zon 2, pga av att man gör en stopover i zon 2?

Enligt reglerna, kommer du att debiteras för den dyraste award:en (i ditt fall är det Europa-Sydostasien 110.000 miles för T/R i F).
Men om du har tur med "agent roulette", debiterar de bara för avreseort-destination (i ditt fall är det Europa-Fjärran Östern för 100.000 miles för T/R i F).

I mitt inlägg här visar att jag kunde få en stopover i Bangkok på väg till Tokyo, men jag debiterades endast för 80.000 miles T/R i C.
Men sedan ändrade jag datum och routing, fick jag betala korrekt miles. Alltså 90.000 miles T/R i C, för det räknades som Europa-Sydostasien T/R.
 

henrik l

Medlem
Har nyligen anslutit mig till Dividend Miles för att köpa miles. Målet är en F med SQ,LH, eller LX. Men jag har sett i lite olika trådar att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att ta sig in SQ's suites om man inte är med i Krissflyer. Vet någon hur det förhåller sig med detta?
 

JacobGBG

Medlem
Har nyligen anslutit mig till Dividend Miles för att köpa miles. Målet är en F med SQ,LH, eller LX. Men jag har sett i lite olika trådar att det verkar vara mer eller mindre omöjligt att ta sig in SQ's suites om man inte är med i Krissflyer. Vet någon hur det förhåller sig med detta?

Detta stämmer mycket bra. Jag tror Björnström lyckades men han är en av ytterst få av vad jag hört.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan fortfarande flyga Singapore Airlines First class på deras regionala rutter, som Singapore-Manila, Singapore-Jakarta. Det finns gott om platstillgångar, speiciellt på Singapore-Jakarta.
 
En fråga här kring detta fina erbjudande som jag inte sett diskuterats i denna tråd.

Hur är det med upgrades inom Star Alliance?

Tittar man här så får man ju loss och upp en economy till C för 30k poäng:
http://www.usairways.com/pv_obj_cac...D5E4BAEBA00000/filename/SAUA_MileageRates.pdf

Får ju anses vara ganska OK med tanke på att man då får ca 3 upgrades för runt 9000-10 000 SEK.


Undrar nu, stämmer detta antagande?

Finns det något sätt att kontrollera möjligheterna för upgrades likt man kan hitta awards-biljetter med ANA Tool?
 
Toppen