Senaste nytt

Upptäcka gammal repa efter uthämtning?

NyfikenGrau

Medlem
Har råkat ut för denna otroligt irriterande grej nu, eftersom det hyrs mycket bil på BC kan jag tänka mig att många känner igen sig - hämtade ut bilen i (såklart) mörkt garage på Tegel, upptäckte två repor och kollade därefter redan markerade repor på dokumentet och det var dessa två, perfekt, bara att ge sig iväg.
Parkerar bilen ute i dagsljus, kommer tillbaka en halvtimme senare och ser nu tydligt en ca fem centimeter lång repa i lacken längst ner i hörnet (svart på silverlack). Plåten går ju inåt så långt ner på bilen, så det krävs lite krypande för att upptäcka den när bilen står trångt parkerad i mörkt P-hus. Den har ju uppenbarligen inte heller upptäckts vid tidigare inspektion.

Så vad göra, om något alls?
1. Ringa stationen och förklara läget (tvivlar på att de bryr sig, än mindre tror på mig, det är Tyskland vi pratar om)?
2. Nämna repan vid återlämning och förklara precis det jag skrivit ovan, känns som det minst dåliga alternativet även om jag blir skitförbannad om de skulle dra pengar för repan ändå. Känns åtminstone som att det finns en chans att de tror på mig i detta läge, men har jag otur är det en nybörjare som inte vågar pyssla med goodwill.
3. Bara lämna tillbaka utan kommentarer och protestera om den mot förmodan upptäcks.

Är ffa intresserad av om någon har erfarenhet av punkt 2? Helst då positiv erfarenhet..
 

FF#1

Medlem
har kört alternativ 2 några ggr.

brukar ta en bild på det som jag hittar så har man nått att visa, även om bevisävrdet är lågt så hjälper det åt rätt håll.

har hittils klarat några sådana tråkiga händelser, några ggr har det tjafsats, men det har hjälpt att stå på sig.
 

Hachans

Medlem
Jag har också upptäckt "befintliga" repor på min hyrbil efter den stått parkerad.

Vet du att repan fanns där när du hämtade bilen?

Ta en bild, och nämn det vid återlämningen skulle jag säga. Du har väl ändå tecknat självriskelimineringen eller har tillämpbart kort så det lär ju inte vara någon större betydelse i vilket fall.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok tack för snabba tips! Tar en bild så får vi se vad de säger då.
Ja den måste funnits vid uthämtningen även om man naturligtvis aldrig kan veta någonting till 100,00 %. Körde bara ut från P-huset och sedan Stadtautobahn ner till Ikea Tempelhof, inga höga kanter/trottoarer/stenar på den vägen, som måste varit det som orsakat repan.
 

Valley

Medlem
Har råkat ut för denna otroligt irriterande grej nu, eftersom det hyrs mycket bil på BC kan jag tänka mig att många känner igen sig - hämtade ut bilen i (såklart) mörkt garage på Tegel, upptäckte två repor och kollade därefter redan markerade repor på dokumentet och det var dessa två, perfekt, bara att ge sig iväg.
Parkerar bilen ute i dagsljus, kommer tillbaka en halvtimme senare och ser nu tydligt en ca fem centimeter lång repa i lacken längst ner i hörnet (svart på silverlack). Plåten går ju inåt så långt ner på bilen, så det krävs lite krypande för att upptäcka den när bilen står trångt parkerad i mörkt P-hus. Den har ju uppenbarligen inte heller upptäckts vid tidigare inspektion.

Så vad göra, om något alls?
1. Ringa stationen och förklara läget (tvivlar på att de bryr sig, än mindre tror på mig, det är Tyskland vi pratar om)?
2. Nämna repan vid återlämning och förklara precis det jag skrivit ovan, känns som det minst dåliga alternativet även om jag blir skitförbannad om de skulle dra pengar för repan ändå. Känns åtminstone som att det finns en chans att de tror på mig i detta läge, men har jag otur är det en nybörjare som inte vågar pyssla med goodwill.
3. Bara lämna tillbaka utan kommentarer och protestera om den mot förmodan upptäcks.

Är ffa intresserad av om någon har erfarenhet av punkt 2? Helst då positiv erfarenhet..


Kör(de) normalt nr. 1 utan några som helst problem.
Men det skall sägas att det var på den tiden jag hyrde duktigt med bil, vilket kanske spelade viss roll. Och så kontaktade jag alltid uthyrande kontor.

Nr. 2 har jag enbart använt några gånger i Sverige då jag inte lyckats få tag på någon på kontoret.
Inga problem de få gånger det hände.

Frågan är vad som skulle hända nu för tiden när jag kanske kommer upp i 2 tillfällen per år. Tror inte det går lika smidigt då inte.
 
Toppen