Uppskörtad av Uber på framkörningsavgift medan jag sov

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av perhall, 24 September 2019.

  1. perhall

    perhall Medlem

    Har någon testat Ubers förbokningsservice? Jag gjorde i fredags i Nice. Jag beställde en bil i tidsfönstret 04.50-05.05. i mail från Uber står: "Upphämtningstid: 4:50 am - 5:05 am." Föraren anländer medan jag sover och 4:25 am åker föraren iväg (enligt appen har föraren avbokat 04:25 am). Jag hann precis vakna av pipet i telefonen och se en skymt av föraren från balkongen på hotellet innan jag hoppade i kläderna och skulle springa ner - men på väg till hissen fick jag meddelandet att föraren åkt. Jag har kontaktat Uber men de vägrar betala tillbaka pengarna med hänvisning till "It appears the cancellation fee was correctly applied, as your trip was cancelled mor...e than 5 minutes after the driver partner accepted the fare, so we will not provide a refund in this case." Föraren godkände alltså körningen minst 30 minuter innan jag ville ha en bil. Det här är ju märkligt. Om jag beställer en Uber i tidsintervallet 8.00-8.15 och så accepterar en förare körningen kl. 6, åker fram och väntar, och jag kommer inte ut, då ska jag betala en avgift? Det är hur som helst principiellt intressant. Kommentarer?
     
    Sir Lemon och Gus gillar detta.
  2. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Prova att stöta på dem igen. Var övertydlig i ditt mail till dem.
    Om det är något de alltid hanterat bra i alla mina interaktioner med kundtjänst så är det just att korrigera när något gått fel.
     
    samet, danielhog, beatonthebrat och 2 andra gillar detta.
  3. Cremant

    Cremant Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ofta brukar felaktigheter korrigeras - annars ta det med ditt kreditkortsbolag.
     
    Jane Insane gillar detta.
  4. Jane Insane

    Jane Insane Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som ovanstående talare säger jag: Ring igen. Uber brukar vara bra på att korrigera fel, du måste ha haft oturen att få en kundtjänstmedarbetare som inte förstod situationen. Det faller på sin egen orimlighet att man ska betala för avbokning, en halvtimme före bokad tid.
     
    Cremant gillar detta.
  5. Christiansson

    Christiansson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Strålande affärside, man behöver ju varken taxibilar eller förare. Och krånglar kunden kan man ju alltid kräva bildbevis på att föraren inte varit där. Misstänker att ens rating blir rätt låg, men det kan man ju kompensera genom att vara otroligt billig.

    Skämt åtsido, Uber har alltid hanterat missar väldigt bra för mig genom åren, så det var nog bara att de inte begrep situationen.
     
  6. Homer

    Homer Medlem

    Någon bloggare (Loyaltylobby?) hade en artikel för ett tag sedan om förare som accepterar en
    bokning men sen (avsiktligt) inte flyttar bilen och man åker på cancellation fee när man avbokar. (som man oftast får igen när man klagar, men ändå...
     
    Last edited: 24 September 2019
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Håller med tidigare talare också -- Uber brukar vara bra på att betala tillbaka. Ibland tar det en stund för dem att fatta, men i slutändan brukar det inte vara något större problem. Och ibland går det väldigt fort.

    Men tydligen har Uber gjort om hur förbokningar funkar, måste missat det. I början var ju en förbokning ingen förbokning, utan bara att appen automatiskt "kallade" på en Uber vid början på tidsintervallet (minus någon minut). Så det gjorde ingen som helst skillnad mot att man själv drog igång appen och kallade på bilen lagom långt före -- och några minuter innan man skall åka är man ju normalt vaken. Men om det fortfarande var så hade ju det där inte kunnat inträffa, eftersom föraren omöjligt kunnat få körningen så tidigt då, så de måste ha ändrat det.

    Tyvärr blivit allt vanligare. Eller bara kör runt kvarteret där de stod väldigt långsamt. En annan variant är att de ringer och frågar vart man ska, för att sedan begära att man avbokar när det är till en adress de inte vill köra (vilket de enligt deras avtal absolut inte får göra, men det hindrar ju ingen). Tyvärr har den typen av scams blivit vanligare överlag i tjänsten -- men det blir väl tyvärr resultatet av att man pressar priserna förbi vad en del klarar av.
     
    Jean-Pierre gillar detta.
  8. perhall

    perhall Medlem

    Såhär: jag la fram alla underlag och kontaktade Uber men blev fett dissad:
    I've taken a look into your trip and I can see it was requested at (time) and cancelled at (time). It appears the cancellation fee was correctly applied, as your trip was cancelled more than 5 minutes after the driver partner accepted the fare, so we will not provide a refund in this case.
    Cancellation fees are automatically added when a trip is cancelled more than 5 minutes after your driver accepts it. This is to ensure fairness to driver partners as it means they won’t be kept waiting - after all, they take the time to get to your pickup point and to get your where you need to go quickly and safely.

    Sen har de bara skjutit runt frågan. Men sju minuter efter att jag la upp det här kom det som av en händelse ett mail där de helt plötsligt tog bort avgiften.

    Är inte det här lite creepy? Inte första gången jag råkar ut för att företag har lite mer koll på vad jag gör än de borde...
     
    Sir Lemon och Johan Gott gillar detta.
  9. Hachans

    Hachans Medlem

    Jag hade blivit förvånad om inte det sitter någon på Ubers kommunikationsavdelning i Sverige och har mediabevakning på forumet. Jag menar det ingår ju i bra omvärldsbevakning. BC fastnar i mitt filter hos min arbetsgivare om rätt ord används.

    Kommunikationsavdelningen har väl sen rätt kontakter för att de ska kolla en gång till.

    Så lite creepy men ganska logiskt.
     
    Sir Lemon och Jane Insane gillar detta.
  10. Jane Insane

    Jane Insane Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag är mest förvånad över att det gick så fort i så fall. Sju minuter är fantastiskt snabbt för att hitta rätt ärende och kolla vad som gäller, speciellt som bokningen var i ett annat land.

    Det kan också vara en ren slump att @perhall hunnit skriva ett inlägg på forumet innan han fick respons, det kan ju vara någon som tittade igenom stängda ärenden och såg själv att det blivit helt felhanterat.
     
    samet gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×