Senaste nytt

Upprop! Amex Platinum blir i princip värdelöst från 1 januari 2012.

flapps

Medlem
Jag sa upp mitt Amex P för ett par månader sedan, då jag också har Swedbank Mer.. Ungefär samma försäkring alla 3 korten Visa, MC och Amex. Dom använder sig av samma concierge tjänst som Amex för bokning av biljetter och bord på restauranger etc och för det betalar jag 95 kr/mån iofs inget PP men det kan jag vara utan... :)
 

xtrem

Medlem
Jag kan verkligen förstå er som betalar dyrt för detta kort och blir av med en riktigt bra förmån. Själv har jag en extra reseförsäkring kopplad till min hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Är inte helt säker på vad jag betalar för den, men det är inte i närheten av vad ni betalar för AmEx platinum. Jag har använt den en gång då jag flög till Puerto Rico men mitt bagage åkte till HNL. Då var det inga som helst problem att få ett schablonbelopp på 2500kr/pers, allt som krävdes var ett telefonsamtal.

använde mig av Amex Plat reseförsäkring förra julen då vi blev försenad i London, vilket medförde missade flyg + kryssningsfartyg, nya övernattningar och dessutom försenat baggage för 6 personer. Tror jag fick ut närmare 80k för alla utlägg, utan något snack. Varav 8k/pers var för försenat baggage. Så jag har verkligen inget att klaga på den befintliga reseförsäkringen.
 

M.K

Medlem
Då var mitt peronliga problem löst! Mina resor via TPC debiteras automatiskt mitt amex eurobonus kort från januari, vilket innebär att jag behåller min platinum försäkring på både arbetsrelaterade & privata resor. Utläggen får jag sedan tillbaka i samband med lön. Skönt att det har löst sig :) Jag behåller väl kortet perioden ut, nästan ett år nu till att börja med men mitt spenderande i övrigt lär dock inte nå upp till de senaste årens. Mer sugen på att använda andra betalningsmedel nu.

Det var en trist historia detta, och jag är mest irriterad på hur de försökte gjenomföra förändringen i tysthet. Inte rätt metod att kommunicera om man vill ha lojala kunder.
 

belmagnus

Ny medlem
Ett tips på en rese försäkring för tjänsteresor är Företagslösningar | Europeiska, jag har använt den ett par ggr då min arbetsgivare har avtal med dom, har inte varit några problem att få ersättning för försenat bagage i europa, har också använt den för kostnadsfri akut sjukvård i USA utan problem. Har dock inte testat att få ersättning för försenade resor.
 

Paby

Medlem
I alla lägen då jag jämfört det skydd som en tjänstereseförsäkring tecknad av företaget ger och det skydd försäkringen till AmEx Platinum ger så har AmEx varit sämre. Tidigare har vi haft Mondial och Europ Assistance som försäkringsgivare för företaget och båda hade bättre villkor än AmEx. Nu kör vi ACE (samma försäkringsbolag som står bakom AmEx skydd f.ö.) och det är helt överlägset jämfört vad AmEx försäkring ger. T.ex. får jag utöver eventuella utlägg jag har vid en försening en klumpsumma i handen "för sveda och värk". Allra senast blev jag fast 15h på ORD i oväder och det gav 450 GBP i handen, utöver utläggen för hotell, mat mm.

Om någon använder försäkringen i AmEx Platinum för sina tjänsteresor och får problem efter villkorsförändringen så är mitt tips att lägga energin på att övertyga arbetsgivaren om att teckna en bra tjänstereseförsäkring, inte tjafsa med AmEx. Tjänstereseförsäkringen kommer alltid att ge mer tillbaka om något händer är min erfarenhet.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Tack för tipset om ACE! Ska kolla upp, verkar mycket intressant. Dock, AMEX har fått och kommer få mer feedback om detta. Har en pågående "diskussion" med dem.

Vad gäller övertyga sin arbetsgivare, så betyder det i mitt fall att jag ska övertyga mig själv ..!... :)
 

sodaboy

Medlem
Det senaste från Amex Plat är att de börjar tillämpa paragraf 19, dvs att om du inte betalar din räkning i tid så förverkas dina membership rewardspoäng för den räkningen (fick en broschyr om det).
Det här börjar likna de "förbättringar" Flying Blue ägnade sig åt för några år sedan.
Inte för att jag har degat in för sent nån gång, men saker och ting kan hända......
Undrar vad som kommer härnäst?
Förbättringarna står som spön i backen.
 

Stefan62

Medlem
Hej alla

Döm om min förvåning då jag fick dagens utskick från Amex. Kommer ofta flera i veckan som jag brukar ägna ett förstrött ögonblick åt. Detta utskick handlade om deras reseförsäkring & hur bra den är. Detta är också vanligt att de sänder ut allt som oftast för att påminna oss medlemmar om våra förmåner. Denna förmån är skälet till varför jag och de flesta jag känner har kortet och är faktiskt väldigt bra för oss som reser mycket. En trygghet.

Jag skulle just slänga reklamen i papperåtervinningen då jag av en slump råkade se texten längst ned:

" Från 1 januari 2012 ändras villkoren för Platinum Cards reseförsäkring och gäller när resan är betald till minst 75% med ditt Platinum Card eller med membership rewards-poäng. Detta gäller för resor som bokas från och med 1 januari 2012"

Otroligt dåligt gjort och defenitivt lagstridligt beteende som är totalt oacceptabelt! Jag har precis betalat årsavgiften på 5000 kronor just för denna förmån. Det värsta är att en representant som vanligt strax innan förnyandet påpekade om fördelen med deras heltäckande reseförsäkring som gäller hela familjen.

Försäkringen har varit otroligt bra för mig som reser och är borta i tjänsten halva året. Resor som mitt företag betalar. Detta gäller många med mig och därför måste vi protestera och om inte det hjälper, kräva årsavgifterna tillbaka och gå ur!

Jag är inte säker på att jag förstår problemet...

Är det inte rimligt att villkoret är att resan betalas till viss del med aktuellt kort? Jag är mest förvånad över att man inte kräver att 100% av resan betalas med kortet!

För mig personligen finns inget alternativ till Amex Platinum och alla dess förmåner! (SHB och Infinite står sig slätt.*)
 

Stefan62

Medlem
Läge att finna en bra lösning för medlemmar på BC.se? Kanske finns det något bolag som är intresserat av att göra affärer med medvetna resenärer ..?. ser att detta skulle kunna utvecklas till något större.

Tog någon tag i det här - eller är det fritt fram att ta ett initiativ och lyfta frågan - å BC:s vägnar?
 

M.K

Medlem
Tycker inte det är rimligt då det inte alltid är möjligt att betala med Amex, samt att det är en förmån som vi har haft & som de har marknadsfört kortet med. Jag löste dock mitt problem genom att företaget jag arbetar åt lät resebyrån debitera mitt platinum direkt. Jag har sedan fått skicka in det med reseräkningarna i år. Det har fungerat ok men jag får ju ständigt ligga ute med många tusen kronor då jag mest reser på flexibla biljetter i extra eller business med SAS. Jag är ytterst osäker på om jag kommer förnya kortet nästa år & välkomnar därför en annan lösning om någon här på B.C kommer upp med något bättre.
 
Toppen