Senaste nytt

Upprop! Amex Platinum blir i princip värdelöst från 1 januari 2012.

Hur är läget med försäkringen i de andra nordiska länderna? Har de samma villkor?

Jag gick genom snabbt AMEX Finlands hemsidan och reglerna är samma som ett par år sen när jag fortfarande bodde i Helsingfors. Inga begränsningar om betalning men en hel del begränsningar och t.ex. försenings ersättningen är max 200€. Samma gäller t.ex. vid överbokning på flyget. Det som jag tyckte var det mest besvärliga var att ersättningsresan ersattes på Economy (Flyg) eller 2a klass (Tåg) fast du hade t.ex. Business Class biljett på flyg.

Jag tyckte att det var inte värt att betala årsavgiften när jag fick samma villkor med Nordea Premium kund Visa eller MC Gold och mer när jag hade hemförsäkring via Nordea också. :)
 

xtrem

Medlem
var i kontakt med Amex Plat idag ang förändringen. Jag frågade "om köpstället (hotellet, flygsajten, etc) inte tar emot Amex vad gör man då?"

Svaret jag fick var "Boka någon annanstans eller se över din reseförsäkring i hemförsäkringen".

Fick även svaret att bonusnätter på hotell, flygresor på bonuspoäng etc som inte är Membership Reward poäng inte täcks av Amex Plat reseförsäkring från 1/1 2012.
Och som tidigare nämnts så täcks inte resor när man t.ex. blir bjuden av någon, tjänsteresor som inte betalas med Amex, inte heller av de nya villkoren.

Vad finns kvar att motivera folk att behålla sitt Amex Plat? Lifestyle är ett skämt, resebyrån tar ut avgifter och är dyrare än Amex egna hemsida.

"mest omfattande reseförsäkringen", kanske bör ses över av t.ex. konsumentverket.
 
Last edited:

Senator

Moderator
nu vill jag inte skapa dålig stämning på businessclass.se, men är det så att det riktiga ändringen som alla har problem med är att från 1 Jan, 2012 måste en resa betalas med AMEX (i alla fall 75%) för att försäkringen skall är giltig?

Om det är så, ledsen vänner; då står jag på AMEX sida i frågan. Det är helt naturligt att man skall betala med det kort som har försäkringsförmånen.

Det är det en separat fråga om "helheten" med AMEX Platinum bör kosta 5.000kr per år. Ser man inget värde i det, är det bara avsluta. Jag tycker dock att en policy som säger betala med kortet är helt ok.

Disclosure: Jag har ett Swiss M&M Platinum kort i CH som kostar 700 CHF per år, och jag har det enbart för försäkringen.... Det finns få, om ingen andra förmåner för mig.

Jag har aldrig (än) haft ett problem att betala flyg, båt, hotell eller hyrbil med AMEX; där jag behöver försäkring.
 

rvarttinen

Medlem
Har egentligen inget problem med AMEX i och med att jag betalar de flesta resor med kortet. Inga problem där ...

Men,i en del fall står en kund för biljetten (resereglemente,etc.) och i det fallet har jag ingen försäkring från AMEX efter årsskiftet. I de fallen har den varit en bra förmån för min del. En sådan sitaution är under uppsegling nu i januari.... skaffa separat försäkring i just det fallet? Nja, en del kunder vägrar betala försäkringar andra har det t.o.m inskrivet i kontraktet att det inte utgår ersättning för den typen av kostnader. En del av nyttan med AMEX Platinum faller sålunda ... att de dessutom inför ändringen sex månader efter att jag betalt för ytterligare ett år ... ja, det är irriterande!
Väntar svar från AMEX om hur vi löser situationen.
 

M.K

Medlem
Jag fick svar från kundtjänst på mitt mail som jag har sänt till dem.

Det enda positiva i det var väl att det spelar ingen roll vilket kort man betalar resan med sålänge det är från amex. Annars var det kört vad gäller resor som arbetsgivare och andra har betalat. Ingen kompensation för den höga medlemsavgiften heller. Detta betyder alltså att tråden måste utvecklas till att vi tillsammans finner ett bättre alternativ till reseförsäkring. Det känns oavsett väldigt frestande att säga upp kortet till den första januari, vilket innebär en tillbakabetalning av nästan 4600 sek då mitt nuvarande medlemsår började denna månad!
 

Ubbe

Medlem
Är väl bara att säga upp kortet om man inte är nöjd med villkoren längre. Att betala 420:- i månaden för något som inte ger något är ju dumt.
Jag kan erbjuda en bättre deal.
Sätt in 350:-/månad på mitt konto så lovar jag att inte göra något för dig. :) Erbjudandet gäller tillsvidare...
 

agehall

Medlem
Jag kan verkligen förstå er som betalar dyrt för detta kort och blir av med en riktigt bra förmån. Själv har jag en extra reseförsäkring kopplad till min hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Är inte helt säker på vad jag betalar för den, men det är inte i närheten av vad ni betalar för AmEx platinum. Jag har använt den en gång då jag flög till Puerto Rico men mitt bagage åkte till HNL. Då var det inga som helst problem att få ett schablonbelopp på 2500kr/pers, allt som krävdes var ett telefonsamtal.
 

rvarttinen

Medlem
Jag fick svar från kundtjänst på mitt mail som jag har sänt till dem.

Det enda positiva i det var väl att det spelar ingen roll vilket kort man betalar resan med sålänge det är från amex. Annars var det kört vad gäller resor som arbetsgivare och andra har betalat. Ingen kompensation för den höga medlemsavgiften heller. Detta betyder alltså att tråden måste utvecklas till att vi tillsammans finner ett bättre alternativ till reseförsäkring. Det känns oavsett väldigt frestande att säga upp kortet till den första januari, vilket innebär en tillbakabetalning av nästan 4600 sek då mitt nuvarande medlemsår började denna månad!

Läge att finna en bra lösning för medlemmar på BC.se? Kanske finns det något bolag som är intresserat av att göra affärer med medvetna resenärer ..?. ser att detta skulle kunna utvecklas till något större.
 

M.K

Medlem
Har snackat med firman och de ska kolla upp om mina resor som bokas via TPC kan belastas mitt kort istället och sedan betalas ut via reseräkningen. Kan någon av er experter svara på om det är möjligt, då jag inte alls är insatt i hur TPC fungerar? I sådant fall är ju hursomhelst problemet löst för min del då jag redan bokar ALLA privatresor via amex.

Det skall dock sägas att Jag fortsatt är starkt intresserad i en ny lösning då mitt förtroende har försämrats kraftigt för företaget.
 
Last edited:
Toppen