Senaste nytt

Upplägg vid samboskap (antal kort, SAS Gold, poängmaximering)

Du har redan fått många bra ideer. Det enda jag reflekterade över är just Amex och guldstatus. Som det sagts, är det värt att få guldstatusen kontra att ta ett Eurocard platinum och få priority pass istället vilket kan vara bra om man inte alltid flyger med SAS. Lite dyrare alternativ som jag kör själv är Swedbank Platinum då deras reseförsäkring är riktigt bra på det jag anser mig behöva mest. Då ha rman Lounge Key som är hyffsat motsvarande PP.

Beroende på svaret kring guld så tycker jag lite det avgör vilket Amex som är bäst med Elit vs Premium då Elit trots allt kostar en bra slant mer. Behöver man inte statuspoängen som Elit ger så är det väl tveksamt att de extra poäng man får när man handlar på kortet motiverar den högre kostnaden för kortet. Att man får 2 vouchers förutsätter också att man har poäng att spendera på 2 resor, vilket är tveksamt att man får ifall man vill ha en long haul och bara får poäng genom att handla på korten osv (ifall man inte kan ta massa utlägg i arbetet). Visst vill man använda voucher på nån EU-resa som inte kostar så mycket poäng så ja visst men samtidigt så ger ju de dåligt värde för poängen om man inte har många sådana utan då är det ju bättre att spara till long haul.
 

Berglund

Medlem
Visst vill man använda voucher på nån EU-resa som inte kostar så mycket poäng så ja visst men samtidigt så ger ju de dåligt värde för poängen om man inte har många sådana utan då är det ju bättre att spara till long haul.
Nu är jag en av de lyckliga som fick uppleva ”de glada Avis-dagarna” och fick ihop en fin poänghög. Jag tycker ändå inte man ska se ned på möjligheten att åka inom Europa för halva poängpriset. Jag använde själv en voucher för mig och sambon för en resa ner till Gran Canaria, i SAS Go. Som Diamond medlem får jag dryck ändå och matlådan kan jag klara mig utan. Då får vi en helt av- och ombokningsbar resa för två, till en kostnad på 30 000 poäng och runt 800 kr i flygskatter. Har man bara en enda voucher förstår jag att man värderar den högre men för egen del har jag fler än en på lager och tycker mig då få helt ok värde såhär.
 
Nu är jag en av de lyckliga som fick uppleva ”de glada Avis-dagarna” och fick ihop en fin poänghög. Jag tycker ändå inte man ska se ned på möjligheten att åka inom Europa för halva poängpriset. Jag använde själv en voucher för mig och sambon för en resa ner till Gran Canaria, i SAS Go. Som Diamond medlem får jag dryck ändå och matlådan kan jag klara mig utan. Då får vi en helt av- och ombokningsbar resa för två, till en kostnad på 30 000 poäng och runt 800 kr i flygskatter. Har man bara en enda voucher förstår jag att man värderar den högre men för egen del har jag fler än en på lager och tycker mig då få helt ok värde såhär.

Bra inspel, med dem förutsättningarna som du säger så håller jag helt med dig, även om min text kanske gick att tolka annorlunda :) Flexibiliteten man har med bonusresorna ska inte heller underskattas och glömmas bort.

Ångrar idag bittert att jag som nybörjare inte förstod hur bra Avis-dagarna egentligen var så jag bokade på tok för få bilar även om det blev några stycken.
 

Delayed

Medlem
att ta ett Eurocard platinum och få priority pass istället vilket kan vara bra om man inte alltid flyger med SAS. Lite dyrare alternativ som jag kör själv är Swedbank Platinum då deras reseförsäkring är riktigt bra på det jag anser mig behöva mest. Då har man Lounge Key som är hyffsat motsvarande PP.
Önskar man extrakort till partner blir det betydligt dyrare 2600 jämfört med 1500. Behöver man bara ett kort är skillnaden som sagt liten, 1700 jämfört med med 1500. Är man bra kund i Swedbank kan det bli högst avsevärt lägre avgifter...

Jämför man reseförsäkringen mellan korten är Swedbanks som sagt riktigt bra och slår Eurocard Platinum på nästan alla punkter. Ibland rätt ordentligt. Jag har ingen aning om hur dessa korts reseförsäkring står sig mot de olika amexkorten. Någon annan vet säkert bättre.

Kombon Swedbank Platinum med Lounge Key är lite "bortglömd" här på forumet och på papperet verkar Lounge Key fungera på lite färre lounger än Priority Pass. I praktiken tror jag i alla fall de flesta lounger jag nyttjat accepterat båda. Om nu någon bryr sig så är Priority Pass en separat fristående plastbit medan Lounge Key är inbyggt i swedbankkortet

En annan skillnad är att swedbankkortet har en fix limit som syns vid en UC, medan Eurocard är ett "obegränsat" betalkort även om jag tror få skulle lyckas plasta av en A380. :rolleyes: Om detta är viktigt eller oviktigt har diskuterats i oändlighet och kan kanske lämnas utanför denna tråd men det kan dock vara bra att vara medveten om skillnaden. Ytterligare en skillnad är att Swedbank Platinum har en kass kickback på 0.4 procent i rena pengar. Eurocards kickback är dock ännu kassare då den inte ens existerar. Har någon lyckats förhandla upp Swedbanks kickback är jag intresserad. :)

Sen har båda korten lite annat lull lull men här har jag ingen koll på detaljerna. Något som möjligen talar emot swedbankkortet är att det hanteras av Entercard som jag har lite sisådär, om än rätt gamla, erfarenheter av. Eurocard, och deras kundtjänst, har dock alltid varit utomordentliga!

Många parametrar att fundera kring men är reseförsäkringen viktig kan Swedbank Platinum helt klart vara värt att titta närmare på.
 

Delayed

Medlem
När jag försökt betala med AMEX på Lidl har det inte funkat. =( Låter som att det är dags att testa igen.
Ett vanligtvis välinformerat forum i vår närhet rapporterade 2019-06-07 att Lidl numera (dåmera?) accepterar Amex.

Affärer/sajter som tar emot AMEX | Sida 56 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Undertecknad kan dessutom avslöja att de även tillhör den, tyvärr rätt exklusiva, skara av butiker där man kan "blippa" sitt Amex. :)
 
Ett vanligtvis välinformerat forum i vår närhet rapporterade 2019-06-07 att Lidl numera (dåmera?) accepterar Amex.

Affärer/sajter som tar emot AMEX | Sida 56 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Undertecknad kan dessutom avslöja att de även tillhör den, tyvärr rätt exklusiva, skara av butiker där man kan "blippa" sitt Amex. :)
Oo blipp hade jag helt missat. Man är ju så van vid att Amex:et typ aldrig går att blippa så inte ens testat.
 

dunder

Ny medlem
Tack för er input.

Kommer köra Amex Elite + 3 extrakort, samt MC Premium + 1 extrakort. Därutöver försöker vi handla så mycket som möjligt via EuroBonus samarbetsbutiker/-restauranger och bokar några weekendresor i SAS Plus (dags att utforska Europa!).

Nu åker vi!
 
Toppen