Senaste nytt

Upplägg vid samboskap (antal kort, SAS Gold, poängmaximering)

Delayed

Medlem
Tanka på Preem och storhandla på Coop
Jag skulle nog inte helt "huvudstupa" välja Coop bara för poängen utan tycker nog man måste se på helheten. Vad har du för butiker i närheten och hur nära finns de? Hur är sortimentet och prisbilden? Vilka butiker gillar/ogillar du? På något sätt bör du kvantifiera poängvärdet, typ 10 öre styck är vanligt, och ta in detta i den totala kalkylen. Det kan annars bli så att man åker långt till en dyr butik med tråkigt sortiment bara för poängen. Och tro't eller ej, ibland kan det vara dumt. :)
 

Emil123

Medlem
När du menar gemensamma kostnader, menar du endast större inköp? Blir ju svårt annars med ex mat osv om ni delar sånt. Ni skulle behöva Amex Elite + 3 extrakort (ett till dig+två till sambo, om det går?) samt mastercard+3 extrakort med samma upplägg. Annars får du ändå sitta och dela upp fakturan för de gemensamma inköpen om ni inte alltid handlar ihop. Detta förutsatt att ni vill samla spenden på ett Elite och inte dela upp det på två amex-kort.
 

hco

Medlem
Som nämnts tidigare ovan -- använd inte Revolut för manufactured spending/cash recycling. Det kan resultera i otrevligheter så som avstängda kort, clawback av poäng etc.

Men Revolut är ändock användbart för bättre F/X och kan användas tillsammans med (bakom) Curve och deras Go Back in Time-funktion för att optimera när SAS MC kör dubbla poäng-promos.
 

bachelor

Medlem
Är det ett problem att det inte tydligt står vad som är gemensamma kostnader och vad som inte är det? Jag har ganska många poster med spend, (inte alltid nödvändigtvis stor volym) varje månad på mina kort (MC/Amex/Visa) . Och det tar mig max 5 min extra vid räkningsbetalning och separera vilka kostnader som ska bokföras var, alltså vad som är mina "privata" kostnader och vilka vi ska dela på.

Viktigare i min mening att fokusera på att din tjej ska ha all sin spend på Amex/MC så ni får max poäng, samt att ni pratar igenom och är överens med vad som ska delas och hur det ska delas.

Appar ger sällan en helhetslösning då man kanske vill kolla så att inget missats och att ha 4-5 kort/pers känns inte heller helt solklart.
 

dunder

Ny medlem
Tack för alla svar! Kommentarer och vissa följdfrågor nedan.

Tar mig max 5 min extra vid räkningsbetalning och separera vilka kostnader som ska bokföras var, alltså vad som är mina "privata" kostnader och vilka vi ska dela på.

Absolut, är inget stort jobb att reda ut vad som är privata versus gemensamma kostnader. Däremot ser jag en vits med att inte gräva i allt som min sambo köper och vice versa. Potentiell romantikdödare och låter oss köpa överraskningar/presenter utan det avslöjas vid fakturasplit. Skönare att bara kunna klumpa ihop spend från två kort för gemensamma inköp och splitta procentuerligt därefter.

Ni skulle behöva Amex Elite + 3 extrakort samt MC + 3 extrakort med samma upplägg. Annars får du ändå sitta och dela upp fakturan för de gemensamma inköpen om ni inte alltid handlar ihop. Detta förutsatt att ni vill samla spenden på ett Elite och inte dela upp det på två amex-kort.

Det här låter som en bra lösning. Då kan vi ha vars ett AMEX där vi drar alla gemensamma kostnader som mat och inköp till hemmet, och vars ett AMEX för helt egna köp. Slipper vi titta rad för rad på fakturorna vid slutet av månaden!

Inte sett att man får gratis extrakort för MC, endast att man kan köpa till point earners för 95SEK/månad. Gissar att antalet köp på MC är relativt få jämfört med Amex (inom Sverige åtminstone), så kanske inte är värt att lägga till tre extrakort för MC. Får suga på den.

4: Här har nog många olika svar; beror lite på ditt befintliga resemönster. Jag och min pojkvän har använt SAS friends and family -fares och gjort en hel del resor i klassen VIP GO som ibland nästan gett 1:1 ratio mellan kronor och baspoäng. Håll utkik efter såna kampanjer :)

Finns kampanjer samlat på något ställe eller gäller det att ha koll på SAS hemsida/mailutskick?

Antar du redan har koll på det men nämdes inte i texten så skriver i alla fall. Se till att göra dina köp via sas webshopp om det är möjligt, skulle säga att det är därifrån jag får mina flesta poäng.

Poängen man får in via köp i Webshop - är det statusgrundande poäng eller poäng jag kan flyga för?

Om ni föredrar att dra in poängen genom weekendresor inom Europa kan jag tipsa om SAS Plus till resmål som Düsseldorf, Hamburg, Prag m.m. Som guldmedlem kan man vid vissa kampanjer och med mellanlandning dra ihop närmare 6000 p för en resa som kostar ca 2000 kr.

Bra tips! Är det statusgrundande poäng man får då (m.a.o. ett bra sätt att nå guld)? Drar man in en bra mängd poäng på dessa resor även INNAN man blivit guldmedlem?

Som nämnts tidigare ovan -- använd inte Revolut för manufactured spending/cash recycling. Det kan resultera i otrevligheter så som avstängda kort, clawback av poäng etc.

Uppfattat!
 

bachelor

Medlem
Det här låter som en bra lösning. Då kan vi ha vars ett AMEX där vi drar alla gemensamma kostnader som mat och inköp till hemmet, och vars ett AMEX för helt egna köp. Slipper vi titta rad för rad på fakturorna vid slutet av månaden!

Inte sett att man får gratis extrakort för MC, endast att man kan köpa till point earners för 95SEK/månad. Gissar att antalet köp på MC är relativt få jämfört med Amex (inom Sverige åtminstone), så kanske inte är värt att lägga till tre extrakort för MC. Får suga på den.

Skulle säga tvärtom, men beror nog på vart du bor och vart du handlar. Av mina inköp är kanske 20-30% möjliga att göra med Amex, är tyvärr en massa ställen som inte tar Amex där jag har spend, alltifrån restauranger till matbutiker till onlinebutiker. Så om du ska separarera inköpen som du säger skulle jag råda till att absolut skaffa extrakorten till MC också.

Sen förstår jag vad du menar med romantikdödare, själv kollar jag inte heller min frus inköp och hon kollar inte mina. Men eftersom jag sköter de flesta gemensamma inköp och betalar räkningarna går jag igenom mina utgifter, sen när det är uträknat brukar det kanske vara 1-5 inköp som min fru gjort som ska dras av mot den summan.
 

Rokkoko

Medlem
Bra tips! Är det statusgrundande poäng man får då (m.a.o. ett bra sätt att nå guld)? Drar man in en bra mängd poäng på dessa resor även INNAN man blivit guldmedlem?

Det handlar om statusgrundande poäng och är ett billigt sätt att få ihop de sista poängen till guld om man har Amex Elite-kortet och MC Premium. Ett par såna resor och någon vanlig Europaresa till räcker ju för att få ihop 13.000 poäng. De resorna drar in bra poäng även utan guld men guld ger 25 % fler poäng.
 

Delayed

Medlem
Gissar att antalet köp på MC är relativt få jämfört med Amex (inom Sverige åtminstone),

Skulle säga tvärtom, men beror nog på vart du bor och vart du handlar. Av mina inköp är kanske 20-30% möjliga att göra med Amex, är tyvärr en massa ställen som inte tar Amex där jag har spend, alltifrån restauranger till matbutiker till onlinebutiker.
I mitt fall fungerar nog Amex till åtta av tio inköp, alltså långt oftare än vad @bachelor upplever. Nästan alla matbutiker jag nyttjar (Ica, Coop, CityGross, Lidl, Systembolaget :)) tar Amex. Enda undantaget som jag kommer på är en Ica butik på landet. Tycker "lustigt nog" det är mest på restauranger som det numera är problem med Amex. Till och med "budgetställen" som ÖB, Biltema och Rusta tar idag Amex.
 

Emil123

Medlem
Tack för alla svar!

Inte sett att man får gratis extrakort för MC, endast att man kan köpa till point earners för 95SEK/månad. Gissar att antalet köp på MC är relativt få jämfört med Amex (inom Sverige åtminstone), så kanske inte är värt att lägga till tre extrakort för MC.

Poängen man får in via köp i Webshop - är det statusgrundande poäng eller poäng jag kan flyga för?

Ingår inte gratis extrakort till, menade point earners. Uttryckte mig lite slarvigt, och som skrivet ovan 95kr/år.

Poäng via webshopp är extrapoäng som du kan flyga för eller köpa en muffins!
 
Toppen