Senaste nytt

Uppgradering till Business Class för SAS Eurobonus poäng

fleetheseen

Medlem
Måste passa på o fråga när denna tråd ändå är igång. I oktober ska jag resa ARN-PEK med SAS. Jag flyger i economy men skulle gärna uppgradera till business på ditresan. Mina frågor är som följer;

1. Kan man uppgradera till business för endast ditresan och sedan flyga hem i economy?
2. Om man kan uppgradera endast ditresan, gör man då bäst i att göra det per telefon redan nu eller ska man vänta tills man är på flygplatsen?
3. Får man sina baspoäng som vanligt även om jag uppgraderar ditresan till business? Resan ska ge 10 000 baspoäng t/r i economy.

Stort tack! :cool:
 

Magino

Medlem
Måste passa på o fråga när denna tråd ändå är igång. I oktober ska jag resa ARN-PEK med SAS. Jag flyger i economy men skulle gärna uppgradera till business på ditresan. Mina frågor är som följer;

1. Kan man uppgradera till business för endast ditresan och sedan flyga hem i economy?
2. Om man kan uppgradera endast ditresan, gör man då bäst i att göra det per telefon redan nu eller ska man vänta tills man är på flygplatsen?
3. Får man sina baspoäng som vanligt även om jag uppgraderar ditresan till business? Resan ska ge 10 000 baspoäng t/r i economy.

Stort tack! :cool:

Om du reser med SAS och ska uppgradera med Eurobonuspoäng gäller inte denna tråden för dig. Men är är några svar som jag hoppas kan hjälpa dig.

1. Kan man uppgradera till business för endast ditresan och sedan flyga hem i economy?
För poäng kan du ansöka om att uppgraderas ena vägen. Skulle du vilja uppgradera med pengar via Optiontown kan du även där välja om du vill försöka uppgradera ena vägen eller båda.

2. Om man kan uppgradera endast ditresan, gör man då bäst i att göra det per telefon redan nu eller ska man vänta tills man är på flygplatsen?
Med poäng kan du ansöka om en uppgradering på SAS med Eurobonuspoäng tidigast 30 dagar innan flyget, och senast 48h innan avgång. http://www.sas.se/eurobonus/anvand-poang/Uppgradering/?wt.ac=optiontown_uppgradera-for-poang

Med Optiontown kan du ansöka om en uppgradering samma dag som du köpt biljetten http://www.sas.se/allt-om-resan/Infor-resan/Uppgradering/ https://www.optiontown.com/

Ifall du inte skulle lyckas uppgradera i förväg med varken poäng eller pengar så kan du alltid försöka att uppgradera med poäng när du ska checka in på den fysiska flygplatsen.

3.Får man sina baspoäng som vanligt även om jag uppgraderar ditresan till business? Resan ska ge 10 000 baspoäng t/r i economy.
Uppgraderar du med poäng får du de poängen som resan skulle ha gett dig i din ursprungliga bokningsklass. Uppgraderar du med pengar via Optiontown får du poängen som den nya bokningsklassen ger, med andra ord ännu mer poäng.

Tänk nu på att dessa svar endast gäller om du reser med long haul SAS och vill uppgradera med SAS Eurobonus
 

agehall

Medlem
Om det är codeshare med CA som fleethescene ska åka, så blir det mer komplicerat att uppgradera. Då är det bara star alliance upgrade alt försöka med cash som funkar.

Det troliga är att *A upgrade inte funkar heller då bokningsklassen nästan garanterat är för låg.
 

fleetheseen

Medlem
Om det är codeshare med CA som fleethescene ska åka, så blir det mer komplicerat att uppgradera. Då är det bara star alliance upgrade alt försöka med cash som funkar.

Det troliga är att *A upgrade inte funkar heller då bokningsklassen nästan garanterat är för låg.

Jag är ju inte så duktig på sånt här men det står ingenting om codeshare i bokningen;
ARN-PEK Trafikeras av: Scandinavian Airlines | Flygplanstyp: Airbus Industrie A320-100/200. Bokningsklass: Economy - Fixed.
PEK-ARN Trafikeras av: Scandinavian Airlines | Flygplanstyp: Boeing 737-600. Bokningsklass: Economy - Fixed.

Resan ska generera 10 000 baspoäng.
 
Det är omöjligt hela bekräftelsen då 1) SAS inte flyger till PEK från ARN. Det är Air China som gör och 2) om de hade flugit, så är de aktuella flygplanstyperna inte direkt rätt maskiner för sträckan... :)
 

agehall

Medlem
Som redan påpekats - någonting är fel. Det finns INGEN som flyger A320 från EU till Kina, inte heller 737. Har du möjligen bokat detta via någon knepig resebyrå istället för att följa grundregel 1A, dvs boka direkt via flygbolagen?

Har du verkligen inga fler flighter i din bokningsbekräftelse?
 
Toppen