Senaste nytt

Uppgradering till Business Class för SAS Eurobonus poäng

Mycket beror helt enkelt på hur det är bokat i Business på den aktuella avgången. Det kan vara i princip fullbokat eller så kan det finnas platser kvar. Några här nämner optiontown som jag gärna talar varmt om. För 2 år sedan flög jag ORD-ARN och blev uppgraderad till Economy Extra...vid gaten i ORD blev jag uppgraderad ytterligare till Business. Uppgraderar man via optiontown får man ofta reda på uppgraderingen någon/några dagar i förväg. Kan ju finnas dem som försökt uppgradera genom optiontown och får sin uppgradering bekräftad..ja då blir det ju mindre plats i business.
Mitt bästa tips skulle vara att uppgradera genom Optiontown...det är inget som kostar hans företag extra. Dessutom intjänar han full miles i den nya klassen.
 

Swisser

Medlem
Mycket beror helt enkelt på hur det är bokat i Business på den aktuella avgången. Det kan vara i princip fullbokat eller så kan det finnas platser kvar. Några här nämner optiontown som jag gärna talar varmt om. För 2 år sedan flög jag ORD-ARN och blev uppgraderad till Economy Extra...vid gaten i ORD blev jag uppgraderad ytterligare till Business. Uppgraderar man via optiontown får man ofta reda på uppgraderingen någon/några dagar i förväg. Kan ju finnas dem som försökt uppgradera genom optiontown och får sin uppgradering bekräftad..ja då blir det ju mindre plats i business.
Mitt bästa tips skulle vara att uppgradera genom Optiontown...det är inget som kostar hans företag extra. Dessutom intjänar han full miles i den nya klassen.

Vad är Optiontown? Jag har ingen aning om vad ni menar med detta begrepp. Tacksam för svar!
 

Gnopps

Medlem
Vad är Optiontown? Jag har ingen aning om vad ni menar med detta begrepp. Tacksam för svar!
Optiontown är ett separat företag som bla. erbjuder uppgradering av reseklass på SAS och Blue1. Du skickar in din reservation, betalar en anmälningsavgift (som du inte kan få tillbaka) samt en uppgraderingsavgift (som du får tillbaka om du inte blir uppgraderad). Anmälningsavgiften är några tior, uppgraderingsavgiften några tusenlappar beroende på flygsträckan. Om flygbolaget går med på uppgraderingen blir får du en ny biljett i den nya resklassen X antal dagar före avresa. På SAS kan du uppgradera till båda klasser.

Fördelen med Optiontown är att det är billigare att uppgradera så än att själv ändra biljetten. Nackdelen är att det inte är säkert att du får en uppgradering. Om du blir uppgraderad får du på SAS och Blue1 poäng enligt den uppgraderade reseklassen.

Optiontown: http://www.optiontown.com
 

jumbooze

Medlem
Har också haft bra erfarenheter från strategin med uppgradering i flera steg. I januari så lyfte jag hela familjen till economy extra med optiontown och därefter vidare upgrade till business i gaten. (ARN-ORD)

Gjorde du den sista biten med poäng? Dvs upp till Extra mha OptionTown och sedan med poäng i gaten?
Det är det jag funderar på att försöka med men jag vet ej om det går att uppgradera med poäng i gaten en biljett som blivit uppgraderade mha OT...
 

henrik l

Medlem
Hej på er.

Snackade med en kollega just som skulle flyga till Chicago med SAS från ARN och han skulle i och med att hans firma vägrar betala för C klass ( men dom tilllåter att man är ledig 4 dagar efter ankomst till USA och 4 dagar efter hemkomst från USA för att kunna justera sig efter tids skillnad ) uppgradera sin ekonomi biljett till extra el C klass vilket gick bra.

Min fråga är, hur många brukar göra detta och har det hänt att någon blivit nekad ?

Vill få grepp om hur många som brukar uppgradera sin biljett och hur ofta det går och inte går.

För sist jag flög till chicago så var vi 4 betalande i business och resten uppgraderingar och det är ju rätt mycket.

Vänta lite nu. Har vi ett företag som nekar business class men tillåter att man är ledig 4+4 dagar för att anpassa sig till tidsomställningen. Är det fråga om extra ledighet utöver vanlig semester? Dvs firman låter din kollega vara ledig 4+4 dagar och betalar glatt för det? I så fall har vi väl ännu ett exempel på en märklig resepolicy:rolleyes: 8 dagar x 8 timmar = 64 timmar á´låt oss säga 400 kr/h = 25 600 kr. Lägg dessutom på 3-4 hotellnätter. Torbjörn, kom gärna med mera info om det här caset. Som jag tolkat din info verkar ju "hål i huvudet" bara vara förnamnet på den resepolicyn. Måste vara en offentligt arbetsgivare, dom tenderar ju att betrakta tid som en gratis resurs:(

PS. När jag åkte till Hong Kong för ett år sedan och hade undervisning på University of HK landade jag kl 14.30. 18.30-21.30 körde jag undervisning. Dagen därpå undervisning mellan 8.30-10.30. Där var det inte något snack om 4 dagar för tidsomställning:p
 
Last edited:

Malu

Medlem
Gjorde du den sista biten med poäng? Dvs upp till Extra mha OptionTown och sedan med poäng i gaten?
Det är det jag funderar på att försöka med men jag vet ej om det går att uppgradera med poäng i gaten en biljett som blivit uppgraderade mha OT...

Nej - just i det här fallet så blev det en op-upgrade av hela familjen (5 pax) utan poäng, men jag ser inget hinder i att uppgradera med poäng heller. Eftersom man får en ny utställd biljett i den nya klassen så borde det fungera.
 

090034208

Medlem
Jumbooze, om man först blir uppgraderad till Economy Extra via Optiontown så fungerar det visst att uppgradera den sista biten, dvs till Business med poäng, precis som Malu säger så får du en ny utställd biljett av OT, så därför fungerar det nog
 

Najk

Medlem
Gjorde du den sista biten med poäng? Dvs upp till Extra mha OptionTown och sedan med poäng i gaten?
Det är det jag funderar på att försöka med men jag vet ej om det går att uppgradera med poäng i gaten en biljett som blivit uppgraderade mha OT...

Det funkar. Har uppgraderat på CPH-ord från ekonomi till ekonomi extra via optiontown för ca 1500, sedan med 20 000 poäng till business
 
Hur funkar matten vid sådana extra uppgraderingar. Kommer man tjäna in pöäng som för C eller blir man kvar på EcoExtra nivån?
Eftersom jag betalar själv för ursprungliga biljetten samt OT uppgradering så känns det inte som prisvärd att gå vidare till C.
 

agehall

Medlem
Om du uppgraderar via OT får du poäng enligt den klass du blir uppgraderad till. Uppgraderar du med poäng ska du få poäng enligt ursprungsklassen.
 
Toppen