Senaste nytt

Uppgradering på Swiss med Eurobonus poäng?

VAA717

Medlem
Någon med Expertflyer eller tillgång till ANA som kan kolla tillgängligheten i C/F på LX93 24/4?
 

Thornado

Medlem
Jag ska åka Swiss
3 maj ARN-ZRH-GRU-FLN (codeshare med TAM sista hoppet)
9 maj FLN-GRU.ZRH-ARN (codeshare med TAM första hoppet)

Biljetten är bokad i bokningsklass U, så den ska vara uppgraderingsbar med Eurobonus-poäng, och jag skulle alltså vilja uppgradera Atlantflygningarna (ZRH-GRU-ZRH). Om jag går in på SAS sida för Star Alliance-uppgraderingar och skriver in mina uppgifter så får jag till besked att inga platser för uppgradering finns tillgängliga.

Tittar man på flightstats för dessa flighter så ser man:
LX92 ZRH-GRU:
F/3 A/0 J/9 C/9 D/0 Z/0 P/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 H/9 Q/0 V/0 W/0 S/0 T/0 E/0 L/0 K/0

LX93 GRU-ZRH:
F/6 A/0 J/0 C/0 D/0 Z/0 P/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 H/2 Q/0 V/0 W/0 S/0 T/0 E/0 L/0 K/0

Även om jag vet att det inte nödvändigtvis finns en 1-1-mappning mellan dessa siffror och tillgängliga stolar på planet, så antar jag att det är ganska kört på LX93, men på LX92 verkar det finns lite bättre tillgänglighet. Jag har nu egentligen två frågor:

1) Om jag kollar på ExpertFlyer så säger den att det inte finns någon award-tillgänglighet på dessa flighter. Såvitt jag har förstått så bokas award/upgrades i klass I hos Swiss, så jag har lagt in en flight alert för klass I på dessa flighter. Är det korrekt att tro att jag då kommer att få veta om en plats då blir tillgänglig (jag vet att ExpertFlyer visar award-platser som är tillgänglig för M&M, så det finns en viss risk att man får en alert för en plats som sedan inte kan bokas, men man borde väl iaf inte missa en plats?)?

2) Ni som har erfarenhet av sådant här - "brukar" Swiss släppa awardplatser nära avgång, eller kan man anta att det är helt kört?
 

agehall

Medlem
Uppgradring kräver att det finns awardplats på flyget. Om du kör med en alert hos EF så får du veta när det finns en plats som är bokningsbar för alla inom *A.
 

VAA717

Medlem
GRU är en väldigt high yield route i businessclass. Du kan nog tyvärr glömma upgrade med poäng från EuroBonus.

Har du miles från M&M kan du kanske ha tur, antingen om du väntelistar via hemsidan eller call centre, alternativt stand by upgrade vid checkin.

Uppgraderade nyss GRU - ZRH på LX93 för EB-poäng. Har försökt vid flera tillfällen men bara fått meddelande att inga platser finns tillgängliga. Försökte idag igen (8 dagar före avresa) och då fanns det plötsligt platser. Så ett tips till andra är att försöka flera gånger närmare avresedatum.
 

VAA717

Medlem
Eller kolla i ExpertFlyer så ser man när Swiss släpper awardstolar.

Det roliga i historien är att jag har satt en alert på Expertflyer men har inte fått nåt mail om det därifrån, trots att platser tydligen dykt upp. Loggade nyss in på Expertflyer men den säger att det inte finns några award seats i business.
 
Jag ska åka Swiss
3 maj ARN-ZRH-GRU-FLN (codeshare med TAM sista hoppet)
9 maj FLN-GRU.ZRH-ARN (codeshare med TAM första hoppet)

Biljetten är bokad i bokningsklass U, så den ska vara uppgraderingsbar med Eurobonus-poäng, och jag skulle alltså vilja uppgradera Atlantflygningarna (ZRH-GRU-ZRH). Om jag går in på SAS sida för Star Alliance-uppgraderingar och skriver in mina uppgifter så får jag till besked att inga platser för uppgradering finns tillgängliga.

Tittar man på flightstats för dessa flighter så ser man:
LX92 ZRH-GRU:
F/3 A/0 J/9 C/9 D/0 Z/0 P/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 H/9 Q/0 V/0 W/0 S/0 T/0 E/0 L/0 K/0

LX93 GRU-ZRH:
F/6 A/0 J/0 C/0 D/0 Z/0 P/0 Y/9 B/9 M/9 U/9 H/2 Q/0 V/0 W/0 S/0 T/0 E/0 L/0 K/0

Även om jag vet att det inte nödvändigtvis finns en 1-1-mappning mellan dessa siffror och tillgängliga stolar på planet, så antar jag att det är ganska kört på LX93, men på LX92 verkar det finns lite bättre tillgänglighet. Jag har nu egentligen två frågor:

1) Om jag kollar på ExpertFlyer så säger den att det inte finns någon award-tillgänglighet på dessa flighter. Såvitt jag har förstått så bokas award/upgrades i klass I hos Swiss, så jag har lagt in en flight alert för klass I på dessa flighter. Är det korrekt att tro att jag då kommer att få veta om en plats då blir tillgänglig (jag vet att ExpertFlyer visar award-platser som är tillgänglig för M&M, så det finns en viss risk att man får en alert för en plats som sedan inte kan bokas, men man borde väl iaf inte missa en plats?)?

2) Ni som har erfarenhet av sådant här - "brukar" Swiss släppa awardplatser nära avgång, eller kan man anta att det är helt kört?

Varje gång (ca. 4 gånger 2013) jag flugit ZRH - GRU har jag försökt uppgradera och få svar inga platsen. Pratade med SAS och fick svar att LX ofta släpper platser närmare avrese datum. Så jag provade varje gång flera gånger i dagarna innan (ofta en gång på morgonen, en gång vid lunch och en gång på kvällen) och för eller senare kom det en plats. Så det är bara att prova igen o igen.
Min biljett är ofta Business Z på vägen dit och Economy M på vägen hem (och det är där jag har uppgraderat).
 

agehall

Medlem
Det roliga i historien är att jag har satt en alert på Expertflyer men har inte fått nåt mail om det därifrån, trots att platser tydligen dykt upp. Loggade nyss in på Expertflyer men den säger att det inte finns några award seats i business.

Skumt. Det är något trasigt med EF. Om man bara söker efter awardstolar i business, så får man inga svar, men letar man efter alla klasser så ser man att det är gott om plats för att uppgradera nästa torsdag.

Edit: Nähe, nu när jag försöker minimera ett testfall, så får jag svar även om jag bara söker efter I-klass. Måste vara något caching-problem hos EF.
 
Toppen