Senaste nytt

Uppgradering i gate med sas

E.K

Medlem
När jag flög hem med SAS från New York (Newark) i början av maj så stod denna roll-up ute vid check-in.

Då kostade det 250USD från SASplus till Business för en person att uppgradera. Orginalbokningen är den du tjänade poäng utefter.
Visa bifogad bild 37845
Är det bara jag som har fått för mig att Gate uppgraderingar är dyra.
Nu finns det visserligen bara två stycken rapporterade priser i tråden att jämföra med.

I dagsläget skulle jag eventuellt kunna få till en uppgradering via Optointown med SAS till Hong Kong för 204€/ sträcka.
Finns det någon som helst anledning att ha is i magen och vänta till Check in/ Gate
Jag får ju inte mer mil i business eftersom jag redan har en bokning i Plus.
 

agehall

Medlem
I dagsläget skulle jag eventuellt kunna få till en uppgradering via Optointown med SAS till Hong Kong för 204€/ sträcka.
Finns det någon som helst anledning att ha is i magen och vänta till Check in/ Gate

Det är ju två helt olika produkter även om resultatet kan bli detsamma. Grundregeln är ju att boka den kabin du vill resa i. Om du inte gjort det och vill uppgradera, så hade jag nog testat OptionTown först och om det misslyckas, fallit tillbaka på det som finns att erbjuda på flygplatsen.
 

E.K

Medlem
Njaaa! Jag bokade faktiskt den kabinklassen jag ville ha med tanke på pris och 200% i intjänande av mil.
Om man jämför SAS Plus saver som kostar 11.265:- mot Business saver som kostar 22.865 på mina resedatum, så har jag oerhört svårt att motivera en prisskillnad på 11.600 i Business.
Just i mitt fall skulle prisskillnaden vara ca 13.500 eftersom jag köpte biljetten under Plus kampanjen.

Med denna resa + lite anslutningsflyg har jag rekordtidigt återkvalificerat till Aegean guld utan att behöva flyga 4 legs med dom till kommande sommar.
 

E.K

Medlem
Hhhmmm!! Handlade inte denna tråd om uppgraderingar. Visserligen vid gate. Som Off Topic tog jag med Optiontown eftersom jag tyckte det var dyrt!!
Men klart, om jag från Business kan uppgradera till Jump Seat på SAS så varför inte!!
 

agehall

Medlem
Som jag skrev, det är två helt olika produkter. Kör man OptionTown får man en ny biljett och vet att man får poäng enligt en ny bokningsklass eftersom biljetten skrivs om. Uppgraderar man i gate misstänker jag att man kan få problem att få poäng enligt ny kabinklass, framförallt om man krediterar till något annat än EuroBonus.

Ser man det ur enbart perspektivet "intjäning till EuroBonus" och man har en plus-biljett som ger lika mycket som en discounted business, så blir skillnaden i produkterna mer ointressant. Är man mer intresserad av att uppgradera för att få flyga i business, så ska man nog försöka nyttja båda för att maximera chansen. Jag tror inte att cash upgrades vid gate alltid erbjuds och eftersom det garanterat sker efter ev OptionTown-uppgraderingar, så ökar chansen att man får flyga business om man först kör OptionTown och har cash upgrade vid gate som fallback.

Tror dock att vi i stort är överens - det är mest semantik som skiljer oss åt...
 
Toppen