Det här är så tramsigt. SAS borde göra en lista för de som önskar uppgradera sig och sedan prioritera utifrån status vem som har företräde till uppgradering inte vem som är tidigast på flygplatsen eller vem som är charmigast. Startar du resan på annan flygplats än den där longhaul flyget går ifrån har du oftast ingen suck så vida du inte bokar in en jätte layover...
Ang. de två sätten att få upgraderingar:
1) Genom Plusgrade och dess bidding - är ju det mest rättvisa. "Ett lagt högre bud, tidigt, och med högre kortstatus ger bättre fördel än lågt bud och låg kortstatus.
2) Finns platser kvar i Plus eller Business, sista dygnet så är det oftast "först till kvarn" som får dessa platser. Efterfrågar en tidig EBS-resenär en uppgradering, så lär de få detta. Går ju inte att vänta på att en ev. EBD, senare incheckning, kanske vill uppgradera sig.
Lite olika ifall resa från ARN/CPH/OSL (där speciell personal har hand om uppgradering) mot utestationer (där det just är "först till kvarn" i check-in, som gäller). Ifall man på en utestation "hänger på låset" vid check-ins öppnande så ökar ju chansen betydligt mot ifall en resenär dyker upp ganska sent och efterfrågar vid gate.