Senaste nytt

Uppgradering från Economy till högre klass på British Airways flygning

Homer

Medlem
British Airway now testing 'upgrade in departures'


This is what is known, or suspected, so far:

The offer is available via both the Android and iOS apps

It will only be shown after you have checked in (if at all)

It is not offered on Avios bookings

It seems to be available until 45-60 minutes before take-off, so you can upgrade in the departure lounge if you wish

I fully expect that you will receive Club Europe Avios and tier points after upgrading – which is one good reason to do it

This offer should also be available on tickets booked via travel agents, as BA has control of your ticket by this point
 

henrik l

Medlem
British Airway now testing 'upgrade in departures'


This is what is known, or suspected, so far:

The offer is available via both the Android and iOS apps

It will only be shown after you have checked in (if at all)

It is not offered on Avios bookings

It seems to be available until 45-60 minutes before take-off, so you can upgrade in the departure lounge if you wish

I fully expect that you will receive Club Europe Avios and tier points after upgrading – which is one good reason to do it

This offer should also be available on tickets booked via travel agents, as BA has control of your ticket by this point

Detta kanske kan förklara varför det inte har dykt upp några erbjudanden om uppgradering när man checkar in på webben? Har haft två resor GOT-LHR sedan september, men inte fått något erbjudande. För drygt ett år sedan var det nästan standard att man fick dessa erbjudanden.
 

Tomas E

Medlem
Jag är nyfiken på att höra om någon har uppgraderat på BA genom att betala på flygplatsen (inte i appen någon dag innan, vilket nog är betydligt vanligare) från economy/Euro Traveller till business/Club Europe och vilken bokningsklass ni då hamnade i?

Jag har gjort så två gånger i år och krediterat resorna till Iberia Plus. Båda gångerna har resorna stått som ekonomi hos IB, och jag har bara fått Avios och Elite Points enligt originalbokningen i ekonomi. När jag frågat Iberia säger de att denna typ av uppgradering inte ger en ny fare class utan bara uppgraderar cabin class. Det är en förklaring som låter möjlig, men det luriga är att varken boardingkort eller kvitto anger fare class (d.v.s. bokstaven) utan bara "Club Europe", så jag har inte kunnat kolla om förklaringen är rätt. Det skulle inte förvåna mig om det bara är Iberias genomusla IT (klart värre än SAS och BA, skulle jag vilja säga, trots att det låter svårt) som spökar. I teorin kan det väl också vara BA:s usla IT, som inte skickat vidare info till Iberia om den ändrade bokningen. Iberia Plus "kontoutdrag" anger heller inte längre fare class-bokstav, till skillnad från tidigare, och har dessutom börjat prata spanska med mig, så ekonomi är numera "turista", vilket framstår som en lustig beteckning när den används på jobbresor i ekonomi.

Så jag är mycket nyfiken på hur en sådan här uppgradering (på flygplatsen, inte i appen) ser ut om man krediterar den till BAEC istället.

Innan jag får rådet "ja men uppgradera i appen istället då", så ska jag nämna att detta varit resebyråbokningar från jobbet som inte gått att uppgradera online. Det var därför jag tog möjligheten på flygplatsen, och priset var bra.
 

Senator

Moderator
Jag är nyfiken på att höra om någon har uppgraderat på BA genom att betala på flygplatsen (inte i appen någon dag innan, vilket nog är betydligt vanligare) från economy/Euro Traveller till business/Club Europe och vilken bokningsklass ni då hamnade i?

Jag har gjort så två gånger i år och krediterat resorna till Iberia Plus. Båda gångerna har resorna stått som ekonomi hos IB, och jag har bara fått Avios och Elite Points enligt originalbokningen i ekonomi. När jag frågat Iberia säger de att denna typ av uppgradering inte ger en ny fare class utan bara uppgraderar cabin class. Det är en förklaring som låter möjlig, men det luriga är att varken boardingkort eller kvitto anger fare class (d.v.s. bokstaven) utan bara "Club Europe", så jag har inte kunnat kolla om förklaringen är rätt. Det skulle inte förvåna mig om det bara är Iberias genomusla IT (klart värre än SAS och BA, skulle jag vilja säga, trots att det låter svårt) som spökar. I teorin kan det väl också vara BA:s usla IT, som inte skickat vidare info till Iberia om den ändrade bokningen. Iberia Plus "kontoutdrag" anger heller inte längre fare class-bokstav, till skillnad från tidigare, och har dessutom börjat prata spanska med mig, så ekonomi är numera "turista", vilket framstår som en lustig beteckning när den används på jobbresor i ekonomi.

Så jag är mycket nyfiken på hur en sådan här uppgradering (på flygplatsen, inte i appen) ser ut om man krediterar den till BAEC istället.

Innan jag får rådet "ja men uppgradera i appen istället då", så ska jag nämna att detta varit resebyråbokningar från jobbet som inte gått att uppgradera online. Det var därför jag tog möjligheten på flygplatsen, och priset var bra.

Nu har jag "bara" gjort det från Club World I-klass till First, men det har blivit A-klass rakt genom och jag har fått Tier Points för A-klass. Också när ursprungliga bokningen är AA code-share har detta funkat.
 

AABack2ARN

Medlem
Har aldrig betalat på flygplatsen för en uppgradering men blivit erbjuden. Dock var personalen tydliga med att jag bara skulle få AA-poäng enligt ursprunglig bokning. Exakt hur de visste det vet jag inte, men det räckte för att jag inte skulle betala för Club World till First.
 

Homer

Medlem
Så jag är mycket nyfiken på hur en sådan här uppgradering (på flygplatsen, inte i appen) ser ut om man krediterar den till BAEC istället.
Min begränsade erfarenhet är som det beskrivs här:
AUPs do give additional Tier Points and Avios, so long as the underlying ticket is a revenue ticket. That includes revenue tickets where Avios were use to part pay.


What are Airport Upgrade Promotions?
Airport Upgrade Promotions (AUPs) are offered on BA metal only, plus wet leases such as via Titan or Eastern.
AUPs grant immediate access to lounges, Fast Track, higher Priority Boarding and additional baggage for the immediately upcoming set of flights, but not for the return leg as well.

How can I get an AUP?
AUPs are available to all passengers and most fare types, the key exception are non public fares, such as bulk fares.
They are subject to availability but don't be shy to ask, it's very little work for an agent to quote the fare (it's on the top of their screen) and not much more work to do the upgrade.
AUPs are only offered on the day of travel, there is no point asking beforehand.
AUPs can be done in BA operated lounges and the First Wings at LHR T5 and JFK T7 - again subject to the agent having had the relevant training.
AUPs are now widely available at check-in desks throughout the network - you just need FLY to be in operation.

What else should I know about AUPs?
Some check-in agents haven't been trained in how to do AUPs - there isn't a lot you can do about this at smaller locations.
Basic (HBO) fares can have AUPs but the rate is usually higher than other tickets.
AUPs are not available at LCY departures (apparently due to the the lack of a lounge and Fast Track).
AUPs do give additional Tier Points and Avios, so long as the underlying ticket is a revenue ticket. That includes revenue tickets where Avios were use to part pay.
A few locations don't use FLY, or rather use a sub-set of it (e.g. DBV, EGC).
Please feel free to update the information below with your own experiences. By all means remove older data, there is a backup copy of this wiki so we can recover information if necessary, so go ahead and make any recent updates.


Airport Upgrades (AUP) promotion 2021 thread - FlyerTalk Forums
 
Toppen