Senaste nytt

Uppgraderad på Shanghai-Köpenhamn till business class! :) Kollar de poäng?

vicce

Medlem
Jag är ingen "loadmaster" men tror inte vikt/balans skall påverka enstaka platser i kabin på en såpass stor kärra som A340.

Loadmaster för resp. flight ansvarar ju för hur varje container med bagage/frakt lastas viktmässigt, i samråd med kapten.

Så har svårt tro detta är en faktor ?!

Som du säger, på en A340 så spelar en person ingen roll, "värre" är det på mindre kärror där 1-2 personer kan spela roll.
 

agehall

Medlem
Som du säger, på en A340 så spelar en person ingen roll, "värre" är det på mindre kärror där 1-2 personer kan spela roll.

Jag skulle flyga hem med min fru från EWR för ett par år sedan och av någon anledning fick vi andra platser än vi valt när vi väl checkade in och vi blev inte placerade brevid varandra. Jag påtalade problemet för pursern och fick då veta att av "viktfördelningsskäl" fick jag inte flytta innan take-off. Jag påtalade då att jag kände mig ganska oroad över att det var så små marginaler i vitkfördelningen och att jag nog helst inte ville flyga om de har sådana problem. Jag påtalade även vilken tur de haft eftersom de placerat mig just där utan att i förväg veta min vikt. Damen i fråga började väl då inse orimligheten i det hela och jag fick flytta bort till min fru...
 

Dr. Miles

Expert
Jag är ingen "loadmaster" men tror inte vikt/balans skall påverka enstaka platser i kabin på en såpass stor kärra som A340.

Loadmaster för resp. flight ansvarar ju för hur varje container med bagage/frakt lastas viktmässigt, i samråd med kapten.

Så har svårt tro detta är en faktor ?!
Som du säger, på en A340 så spelar en person ingen roll, "värre" är det på mindre kärror där 1-2 personer kan spela roll.
Jag har hört att Air Chinas Airbus A340 mellan Shanghai PVG och Tokyo NRT är mest för frakter och det har hänt att de flyttade passagerare till andra flighter när de fick viktigare(förmodligen betalade bra) cargo.
 

P.E.

Medlem
Har blivit ombedd att flytta vid ett tillfälle när jag flög med en av SAS MD-80's på jumpseat på flightdeck :), slutade med att kapten sa att det var OK.

Så ett antal personer hit eller dit ingår förmodligen i felmarginalen på beräkningarna.
 

Zoogian

Medlem
såg inte om någon satt just där, men baksektionen i C var helt tom. och Y+ luftigt. (det kunde man räkna ut innan med tanke på alla lediga platser som fanns vid incheckningen..)

MEN, frågan är ju, när de sa "för du har guldkort", eller är det något mer de går på? ser de antalet poäng tex?

eller är det bara att någon fått för sig att "idag känner vi för att uppgradera någon.. . vi tar den där personen.." ?

lite det man blir nyfiken på...
 

MrB

Medlem
Det kan kanske vara så enkelt att det har tillkommit några Y-pax i allra sista stund med följden att den beställda Y-maten inte skulle räckt till alla? Istället för att fixa mer Y-mat har man kanske valt att flytta en/några pax till C-kabinen? Bara en tanke...
 
Toppen