Senaste nytt

Uppgradera utresa/Status

bachelor

Medlem
Två frågor egentligen, jag är diamant på eurobonus

Kommer behöva ha med en väska extra på resan. Varför verkar jag inte ha mer än en väska på utresan (hem har jag 4x23 kg sas plus+diamant), reser ju med SAS även om det trafikeras av LH.

och om ovan är korrekt

Varför kan jag inte uppgradera resan/lägga bud med poäng/cash?

 

Thornado

Medlem
Ditt påstående "reser ju med SAS även om det trafikeras av Lufthansa" är inte riktigt korrekt - din utresa är mycket riktigt bokad med ett SAS-flightnummer (s.k. code share, finns många trådar att läsa om detta - framförallt kring varför det ofta är bra att undvika), men det är helt och hållet en Lufthansa-flight, så det går inte att hävda att du "reser med SAS".

Detta förklarar varför du inte kan lägga ett bud för uppgradering (åtminstone om du försöker göra det via PlusGrade för SAS).

När det gälller extra bagage på utresan så verkar det ju som att det ingår ett bagage i grundreglerna för biljetten och som Star Alliance Gold (vilket du är som EBD) så ingår det då en extra väska, dvs två väskor totalt för dig. Det ser ut som att du har bokat genom någon onlineresebyrå, och det är säkert därför som den i bokningen inte förstått att du har status eller att den ger dig en extra väska.
Observera att om det istället hade varit en "light-biljett" (hand baggage only) så att 0 väskor ingått i originalbiljetten, då hade du inte fått någon extra väska för din status.
 
Nedan är bokningen
Du flyger inte med SAS utan med Lufthansa så det är oavsett LH reglerna som gäller på utresan då de är första benet. Hemresan är ren SAS så då får du bagagereglerna enligt PLUS + Diamond förmånen.

På Lufthansa bör du ha 1 väska á 23 kg på biljetten (om du inte bokat Light biljett). Sen får du en extra väska á 23kg
 

bachelor

Medlem
Tack för svar, men konstigt ändå kan jag tycka. Resan är bokad via sas.se och inte någonstans (av vad jag kunnat uppmärksamma) har det stått att detta inte är en sas-flight. Den bokades 11 sept men borde ändå minnas om det kom info om detta tycker jag.

Bokningsklassen är ju L så då bör jag alltså ha 2x23kg, då är allt lugnt.

Men då är det med andra ord inte heller fri dryck ombord? Tjänar jag ens poäng på resan... :-(
 

Vindpilen

Medlem
Tack för svar, men konstigt ändå kan jag tycka. Resan är bokad via sas.se och inte någonstans (av vad jag kunnat uppmärksamma) har det stått att detta inte är en sas-flight. Den bokades 11 sept men borde ändå minnas om det kom info om detta tycker jag.

Bokningsklassen är ju L så då bör jag alltså ha 2x23kg, då är allt lugnt.

Men då är det med andra ord inte heller fri dryck ombord? Tjänar jag ens poäng på resan... :-(

Du bör få 125p på utresan enligt tabellen på följande sida:
EuroBonus partner – Lufthansa | SAS
 

Thornado

Medlem
Det står ju i bokningsbekräftelsen att den trafikeras av Lufthansa, och antagligen gick det även att se i bokningsdialogen. Så informationen har funnits där hela tiden, men dock kan man givetvis tycka att det inte är uppenbart för någon som inte är lika insatt i sådana här saker som många av oss här på forumet är.

Bara för att det står L som bokningsklass på codeshare-bokningen så betyder det inte att det nödvändigtvis översätts till L hos Lufthansa, så du kan inte riktigt veta vilken bokningsklass du kommer att få. Såvitt jag vet så finns det inga bokningsklasser hos Lufthansa som ger 0 poäng till Eurobonus, så jag skulle räkna med att du troligtvis får 125 poäng (inga 25% statusbonus när det inte är SAS-metall).
 

palmen

Moderator
Tack för svar, men konstigt ändå kan jag tycka. Resan är bokad via sas.se och inte någonstans (av vad jag kunnat uppmärksamma) har det stått att detta inte är en sas-flight. Den bokades 11 sept men borde ändå minnas om det kom info om detta tycker jag.

Bokningsklassen är ju L så då bör jag alltså ha 2x23kg, då är allt lugnt.

Men då är det med andra ord inte heller fri dryck ombord? Tjänar jag ens poäng på resan... :-(
När du bokar på SAS hemsida så kan du se vem/vilka som kommer att trafikera de flighter som du får upp, klicka på (i) symbolen så ser du detta. På vissa sträckor har SAS codeshare, dvs man har ett SAS flightnummer även fast ett annat bolag utför flygningen, och det är precis vad du har bokat i detta fall.
upload_2019-1-8_15-46-41.png
 

Thornado

Medlem
Fast det som gör detta extra komplicerat är ju att i bokningsdialogen som visas i exemplet som @palmen postar ovan så ser man ingen skillnad mellan codeshares (Trafikeras av Lufthansa i exemplet) och de fall när det handlar om wetlease (en underleverantör som utför flygningen, men som i allt essentiellt ändå är att räkna som en "riktig" SAS-flight, som med Cityjet i exemplet).
 
Toppen