Senaste nytt

Uppgradera bonusresa?

palmen

Moderator
Tack för frågan - det närmar sig :) Har hittat lite resor via frankfurt-bryssel-washington men inte bokat än (som du säger är det ju bäst att boka First class på dit och hem och sedan hoppas på att Lufthansa släpper något på vägen dit. Att råka sitta med First class åt ena hållet är ju ingen höjdare poängmässigt)

Har några frågor till såklart :)
1) Brukar United släppa nya First class tickets då och då eller hur ser det ut?
2) Hur stor chans är det att få någon biljett FRA-IAD/NYC/ORD eller liknande om man är redo 14 dagar innan? Är det väldigt goda odds?
3) Om man flyger Lufthansa First class till USA och man ankommer dagen innan flyget till FRA, får man tillgång till FCT både på kvällen och morgonen? Finns det några begränsningar?

Det slog mig för övrigt när jag letade igenom gamla trådarna för bokningar - det hade varit lättare om trådarna var uppdelade efter Star Alliance osv..Dagens ilandsproblem kanske :)

Massa frågor blev det... :)


Jag tänkte egentligen bara boka det nya och avboka det gamla - har man tillräckligt med poäng borde det väl vara lugnt? Fast nackdelen är väl att det är de nyare poängen som äts upp, att man får spara de gamla? Vad är det för avgift som tillkommer om man gör enligt din metod? :)
Det finns en tråd som heter Diverse frågor Lufthansa First, där hittar du nog svar på allt om att resa i Lufthansa F.

Du kommer inte in i FCT dagen innan din avresa.
Chansen att lufthansa öppnar upp platser till Washington, Chicago eller New York är väldigt stor i dagsläget.
Uniteds platser i First kan ibland finnas några dagar innan avresa, om det beror på att fler platser släppts eller att ingen bokat dessa vet jag inte.
Jag skulle alla dagar i veckan åka First dit med Lufthansa och hem i Business. Jag värderar First med Lufthansa framför att åka business båda vägarna även om det blir lite mer poäng.

Vad det gäller att ha trådar baserat på allians så är det redan så. Finns massor av trådar om hur man nyttjar eurobonus för att boka award, det finns även specifika forum för one world samt vissa av deras bolag som exempel. Eller syftar du på tråden om att posta sina bonusresor? Problemet med att dela upp det blir att du inte får en överblick över vilka som flyger var och vad andra bokat utan att titta i 3 trådar, vissa bonusresor görs dessutom med poäng från 2 olika allianser för att få ihop resan, blir rörigt om detta sprids ut på 2 trådar.
 

Peter_West

Medlem
Jag har en bonusresa ARN-ORD bokad i Plus sista lördagen i januari. Jag vill testa att uppgradera utresan till Business, men eftersom det inte går att använda Plusgrade så funderar jag på att försöka med cash på flygplatsen. Om jag förstått rätt så finns det flera ställen att vända sig, vid olika tidpunkter på väg mot gate. Dvs. incheckningsdisken/SAS servicedisk T5/SAS lounge/gate. Är det någon skillnad vad gäller pris/sannolikhet beroende på var man vänder sig, tror ni?
 

agehall

Medlem
Till att börja med ska du räkna med att det inte alls går att uppgradera eftersom reglerna säger att awards inte ska gå att uppgradera.
 

palmen

Moderator
Jag har en bonusresa ARN-ORD bokad i Plus sista lördagen i januari. Jag vill testa att uppgradera utresan till Business, men eftersom det inte går att använda Plusgrade så funderar jag på att försöka med cash på flygplatsen. Om jag förstått rätt så finns det flera ställen att vända sig, vid olika tidpunkter på väg mot gate. Dvs. incheckningsdisken/SAS servicedisk T5/SAS lounge/gate. Är det någon skillnad vad gäller pris/sannolikhet beroende på var man vänder sig, tror ni?
Alla uppgraderingar sker i service desken i F piren så jag skulle sätta högsta fart dit. Ibland gör de detta i loungen också men det är mer undantag så inget att räkna med. Priserna är alltid samma och sannolikheten är störst i service center.
 

Peter_West

Medlem
Alla uppgraderingar sker i service desken i F piren så jag skulle sätta högsta fart dit. Ibland gör de detta i loungen också men det är mer undantag så inget att räkna med. Priserna är alltid samma och sannolikheten är störst i service center.

Tack, precis vad jag ville veta.
 

Mojavojoe

Medlem
Alla uppgraderingar sker i service desken i F piren så jag skulle sätta högsta fart dit. Ibland gör de detta i loungen också men det är mer undantag så inget att räkna med. Priserna är alltid samma och sannolikheten är störst i service center.
Åker till Hong Kong snart, i Plus (Bonusresa). Är det någon som har lyckats uppgradera den sträckan med en bonusbiljett på Arlanda och i så fall till vilket pris?
 
Toppen