Senaste nytt

Upp och nervända världen. SAS gentemot Norwegian

Tjaeng

Medlem
Dock så stämmer uträkningen fortfarande per person. Hade jag räknat med bränsleförbrukning per flygplan hade det blivit fel...

Mjo, kostnaden per passagerare illustrerar det orimliga i Norwegians påstående som okritiskt basunerats runt i media. Utöver själva bränsekostnaden tillkommer ju allsköns påslag. JFK kan ju inte vara den billigaste flygplatsen att begagna sig av. Och så personal, catering, ground services, leasingavgift...

Nej, jag tvekar på att DY kan få ekonomi i en longhaulflotta på 6 plan överhuvudtaget, oavsett hur ekonomiska de är. Om inte ens AirAsiaX lyckas med konststycket känns det som att det kvittar hur outsourcade personalen är och hur bränslesnåla B787 kommer att vara.
 

Pandion

Medlem
Mjo, kostnaden per passagerare illustrerar det orimliga i Norwegians påstående som okritiskt basunerats runt i media. Utöver själva bränsekostnaden tillkommer ju allsköns påslag. JFK kan ju inte vara den billigaste flygplatsen att begagna sig av. Och så personal, catering, ground services, leasingavgift...

Nej, jag tvekar på att DY kan få ekonomi i en longhaulflotta på 6 plan överhuvudtaget, oavsett hur ekonomiska de är. Om inte ens AirAsiaX lyckas med konststycket känns det som att det kvittar hur outsourcade personalen är och hur bränslesnåla B787 kommer att vara.

Vad jag vet, så brukar flygbolag räkna grov på att 30% av totalkostnaden utgörs av bränslekostnaden. Sedan tillkommer kostnaderna (leasing) för flygplanet, underhåll av flygplan, kostnader för crew, handling, skatter, avgifter och overhead.

Med tidgare räkneexempel så innebär det grov att per pax skulle biljetten idag kosta ca 8000 kr... Tycker det sponant verkar lite väl högt, mne det borde ju tydliggöra att det inte bara är enkelt att starta longhaul verksamhet...

Dessutom så kommer även DY att åka på kostnader som att även deras crew måste ha stop på utestation, vilket innebär transport hotell mm. Det går ju inte att bara flyg turnaround som man idag gör i Europa...
 

Randy Marsh

Medlem
Ryanair, Norwegian, Easyjet etc är alla exempel på lågkostnadsbolag (LCCs) - något som inte nödvändigtvis är synonymt med lågprisbolag. De flyger passagerare til olika destinationer till en för flygbolaget låg kostnad - vilket inte behöver betyda att priset som konsumenten betalar är särskilt lågt.

På något sätt har man lyckats få folk att tro att lågkostnadsbolag alltid är lågprisbolag, vilket självklart är helt felaktigt.

Till exempel så reste jag och några vänner till Kroatien förra året. Norwegian skulle ha 499 kr för utresan, vilket ju kan se ut som ett väldigt bra pris. Problemet var bara att alla biljetter tillbaka til BGO, oavsett från vilken stad vi skulle resa, kostade minst 3500 kr. Det slutade med att vi åkte med Lufthansa och Croatia Airlines för totalt 1800 kr - mindre än vad jag normalt betalar när jag reser BGO-ARN t/r.
 
Toppen